Wrocławski ojciec z rekordowym zasiłkiem macierzyńskim

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Fot. Karolina Misztal
ZUS zestawił najwyższe zasiłki macierzyńskie wypłacane polskim rodzicom. Najbogatszy z tego tytułu wrocławianin otrzymuje 10 razy tyle, ile wynosi średnia. Ale to i tak niewiele w porównaniu z rekordzistką z Warszawy.

Najwyższy zasiłek macierzyński wypłacany na Dolnym Śląsku wynosi 21 000 zł miesięcznie. Otrzymuje go nie mama, lecz tata – wrocławianin, który jest na urlopie rodzicielskim. Pozostali dolnośląscy rodzice z najwyższymi macierzyńskimi mieszkają w Legnicy – tam mama otrzymuje 19 000 zł miesięcznie i w Wałbrzychu, gdzie także mama inkasuje ponad 10 000 zł. Najwyższy zasiłek wypłacany w Legnicy tacie wynosi 4 500 zł.

Wrocławski rekordzista otrzymuje zatem 10 razy więcej niż średnia kwota wypłacanych w Polsce zasiłków macierzyńskich, która wynosi nieco ponad 2 000 zł.

Z najwyższego zasiłku w Polsce cieszy się warszawianka, na której konto wpływa co miesiąc prawie 79 000 zł. Drugie miejsce w tym rankingu należy do mieszkanki Rybnika, która otrzymuje 39 000 zł. Poznanianka dostaje 33 000 zł, a mama z Chorzowa 23 000 zł. Klub rodziców otrzymujących powyżej 20 000 zł zamyka wymieniony na początku wrocławianin.

Co zrobić, żeby po narodzinach potomka cieszyć się pierwszymi miesiącami jego życia wraz z nim i nie martwić się o pieniądze? Trzeba wcześniej ciężko pracować i bardzo dużo zarabiać. Warszawianka z najwyższym zasiłkiem w kraju wykazała roczne dochody powyżej 781 000 zł. W przypadku mamy z Rybnika o wysokości zasiłku macierzyńskiego zadecydowały (wysokie) dochody z umowy o pracę.

Jednocześnie ZUS podkreśla, że nie ma mowy o naciągaczach i fikcyjnych umowach o pracę zawieranych, by wyłudzić zasiłek. Ubezpieczyciel zapewnia, że w ostatnich latach uszczelnił system i wypłacane świadczenia są całkowicie zasadne.
To, co ZUS nazywa „uszczelnieniem systemu”, dla wielu kobiet jest koszmarem. Kobiety matki skarżą się, że inspektorzy ZUS sprawdzają nie tylko młode firmy, a ich sposób działania jest wyjątkowo uporczywy. Prowadzące firmy młode mamy zorganizowały się w ruchu społecznym „Kobiety na Działalności”, nie godząc się na nękanie, jak twierdzą, przez zusowskich kontrolerów.

Pełny zasiłek, wyliczony z dochodu, za urodzenie jednego dziecka można pobierać podczas trwającego 20 tygodni urlopu macierzyńskiego i 6-tygodniowego urlopu rodzicielskiego. Rodzic może później być jeszcze 26 tygodni na rodzicielskim, ale przez ten czas będzie dostawał tylko 60 procent zasiłku wyliczanego z podstawy. Jeśli jednak mama już na początku zadeklaruje, że chce mieć jednakową kwotę przez cały rok urlopu, będzie otrzymywała 80 procent. Kwotę zasiłku wylicza się na podstawie średniego wynagrodzenia z ostatnich 12 miesięcy lub w zależności od wysokości składek z prowadzonej działalności gospodarczej. Zasiłek może pobierać ojciec, jeśli skorzysta z 32-tygodniowego urlopu rodzicielskiego. Ten oboje rodziców może także podzielić między siebie na maksymalnie trzy okresy nie krótsze niż 8 tygodni.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wrocławski ojciec z rekordowym zasiłkiem macierzyńskim - Gazeta Wrocławska

Komentarze 69

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Ale zawiść..... ZUS sumuje składkę z 2 lat a nie tak jak kiedyś z 3miesiecy. Skoro ktoś tyle dostaje to znaczy że ciężko i sumiennie na to zapracowal.... Oczywiście że każdy ciężko pracuje ale często jednym trudno zrozumieć drugich.... Mam mało to inny nie może mieć więcej? Zamknięte myślenie smutnych ludzi....
G
Gość
2019-06-18T21:32:10 02:00, Gość:

To jest po prostu chore. Większość ludzi pracuje na tych, którym się do roboty wychodzić nie chce, a z racji zasiłku, żyją jak klasa wyższa. Ludzie zarabiają, jak dobrze pójdzie, okolice 3000 netto, mają rachunki, opłaty, a wystarczyło naklepać sobie dzieci i nic więcej nie robić. Po co do roboty wychodzić? Przecież dadzą im. Nasi rodzice nie mieli zasiłków, ich rodzice tak samo. Musieli nas wychować, ubrać wykarmić i to był ich obowiązek, a dziś zrobili z tego instytucje zarobkową. CHORE!

2019-06-18T22:46:33 02:00, Janusz:

Częściowo masz rację, jednak artykuł dotyczy pieniędzy wypłacanych z ZUS na podstawie stawek jakie ci ludzie odprowadzali, więc nie są to żadne zasiłki dla nierobów. Jest całkowicie odwrotnie, takie sumy dostają ludzie, którzy odprowadzają ogromne podatki i składki ZUS.

2019-06-18T22:55:22 02:00, Gość:

O czym ty mówisz, w życiu nikt z nich takich składem nie płacił, z prostej przyczyny, obowiązywał górny limit, powyżej którego ZUS nie był już doliczany.

2019-06-19T10:22:56 02:00, Gość:

Górny limit dotyczy składki emerytalnej... Polecam poczytać ustawę zanim ktoś będzie się wypowiadać

2019-06-19T15:09:41 02:00, Gość:

Sprytna pani pracująca w ZUSie powiedziała swojej córce,żeby zapłaciła 2-3 duże składki ....i już suma świadczenia ogromna.

2019-06-19T17:14:23 02:00, Gość:

Przecież to jest stary patent. Zakłada się firmę, na kilka miesięcy przed, następnie płaci duże składki i...otrzymuje ogromne świadczenia. Lata temu o tym słyszałem, nadal widzę, że tak jest.

juz tak nie jest - poczytaj na bezprawniku albo mamaprawnik tez o tym pisze

G
Gość
2019-06-20T08:45:35 02:00, Wstrząśnięty Obywatel:

Nie powinno tak być. Każde dziecko jest takie samo. Uśrednić koszt zakupu najpotrzebniejszych rzeczy i to powinna być kwota zasiłku. Jeśli dziecko niepełnosprawne wtedy doliczyć koszt lekarstw. A tak, taka kurwa dziecko karmi kawiorem a inni nie mają na leki. To jest rozbój i złodziejstwo w biały dzień i pod sztandarem Państwa Polskiego. To musi być jak najszybciej zmienione, inni nie mogą być kolejny raz ofiarą najbogatszych. W pierwszej kolejności rząd powinien zadbać o potrzebujących a nie zarobasów - najczęściej oszustów. To jest skandal.

Idż do roboty, wyedukuj się bardzie i wtedy zacznij pisać coś o czym masz pojęcie. Najpierw sprawdź co to jest zasiłek macierzyński i skąd jest wypłacany. Podejrzewam że Twój wynosiłby 0 zł.

W
Wstrząśnięty Obywatel
Nie powinno tak być. Każde dziecko jest takie samo. Uśrednić koszt zakupu najpotrzebniejszych rzeczy i to powinna być kwota zasiłku. Jeśli dziecko niepełnosprawne wtedy doliczyć koszt lekarstw. A tak, taka kurwa dziecko karmi kawiorem a inni nie mają na leki. To jest rozbój i złodziejstwo w biały dzień i pod sztandarem Państwa Polskiego. To musi być jak najszybciej zmienione, inni nie mogą być kolejny raz ofiarą najbogatszych. W pierwszej kolejności rząd powinien zadbać o potrzebujących a nie zarobasów - najczęściej oszustów. To jest skandal.
G
Gość
2019-06-19T12:02:39 02:00, Gość:

ciężko pracować a dużo zarabiać to są dwie odrębne rzeczy i często nie idą w parze

Prawda!

G
Gość
2019-06-18T21:32:10 02:00, Gość:

To jest po prostu chore. Większość ludzi pracuje na tych, którym się do roboty wychodzić nie chce, a z racji zasiłku, żyją jak klasa wyższa. Ludzie zarabiają, jak dobrze pójdzie, okolice 3000 netto, mają rachunki, opłaty, a wystarczyło naklepać sobie dzieci i nic więcej nie robić. Po co do roboty wychodzić? Przecież dadzą im. Nasi rodzice nie mieli zasiłków, ich rodzice tak samo. Musieli nas wychować, ubrać wykarmić i to był ich obowiązek, a dziś zrobili z tego instytucje zarobkową. CHORE!

2019-06-18T22:46:33 02:00, Janusz:

Częściowo masz rację, jednak artykuł dotyczy pieniędzy wypłacanych z ZUS na podstawie stawek jakie ci ludzie odprowadzali, więc nie są to żadne zasiłki dla nierobów. Jest całkowicie odwrotnie, takie sumy dostają ludzie, którzy odprowadzają ogromne podatki i składki ZUS.

2019-06-18T22:55:22 02:00, Gość:

O czym ty mówisz, w życiu nikt z nich takich składem nie płacił, z prostej przyczyny, obowiązywał górny limit, powyżej którego ZUS nie był już doliczany.

2019-06-19T10:22:56 02:00, Gość:

Górny limit dotyczy składki emerytalnej... Polecam poczytać ustawę zanim ktoś będzie się wypowiadać

2019-06-19T15:09:41 02:00, Gość:

Sprytna pani pracująca w ZUSie powiedziała swojej córce,żeby zapłaciła 2-3 duże składki ....i już suma świadczenia ogromna.

2019-06-19T20:56:09 02:00, Gość:

Aby otrzymywać świadczenia w takich sumach należy wcześniej wypracować odpowiednio wysoką roczną średnią uzyskiwanych dochodów. Reasumując: płać wysokie składki (zarabiaj dużo - pracuj ciężko), pobieraj adekwatne świadczenia do opłaconych składek. Czym innym jest problem niskich dochodów, tym samym składek na ubezpieczenia większości obywatelek, które ciężko pracują za zbyt niskie uposażenie.

"Pracuj ciężko - zarabiaj dużo" buahahaha na jakim ty świecie żyjesz. Ci co dużo zarabiają nie pracują ciężko. Ciężko pracują Ci, co stanowią ekstrema zarobków w Polsce, czyli zarabiający minimalną krajową. W dupie byłeś, gówno widziałeś.

G
Gość
Skurwysyn...
M
Magda
brawo ! skoro płacą podatki i zasłuzyli,nalezy im się jak psu zupa
G
Gość
2019-06-18T21:32:10 02:00, Gość:

To jest po prostu chore. Większość ludzi pracuje na tych, którym się do roboty wychodzić nie chce, a z racji zasiłku, żyją jak klasa wyższa. Ludzie zarabiają, jak dobrze pójdzie, okolice 3000 netto, mają rachunki, opłaty, a wystarczyło naklepać sobie dzieci i nic więcej nie robić. Po co do roboty wychodzić? Przecież dadzą im. Nasi rodzice nie mieli zasiłków, ich rodzice tak samo. Musieli nas wychować, ubrać wykarmić i to był ich obowiązek, a dziś zrobili z tego instytucje zarobkową. CHORE!

2019-06-18T22:46:33 02:00, Janusz:

Częściowo masz rację, jednak artykuł dotyczy pieniędzy wypłacanych z ZUS na podstawie stawek jakie ci ludzie odprowadzali, więc nie są to żadne zasiłki dla nierobów. Jest całkowicie odwrotnie, takie sumy dostają ludzie, którzy odprowadzają ogromne podatki i składki ZUS.

2019-06-18T22:55:22 02:00, Gość:

O czym ty mówisz, w życiu nikt z nich takich składem nie płacił, z prostej przyczyny, obowiązywał górny limit, powyżej którego ZUS nie był już doliczany.

2019-06-19T10:22:56 02:00, Gość:

Górny limit dotyczy składki emerytalnej... Polecam poczytać ustawę zanim ktoś będzie się wypowiadać

2019-06-19T15:09:41 02:00, Gość:

Sprytna pani pracująca w ZUSie powiedziała swojej córce,żeby zapłaciła 2-3 duże składki ....i już suma świadczenia ogromna.

Aby otrzymywać świadczenia w takich sumach należy wcześniej wypracować odpowiednio wysoką roczną średnią uzyskiwanych dochodów. Reasumując: płać wysokie składki (zarabiaj dużo - pracuj ciężko), pobieraj adekwatne świadczenia do opłaconych składek. Czym innym jest problem niskich dochodów, tym samym składek na ubezpieczenia większości obywatelek, które ciężko pracują za zbyt niskie uposażenie.

G
Gość
2019-06-19T14:58:19 02:00, Gość:

Te zasiłki to pobierają dzieci osób pracujących w ZUS-ie. Wiedzieli ile i jakiej wysokości składki zapłacić,żeby pobierać takie kwoty.Sprytne te panie pracujące w ZUS-ie. Ale czego się nie robi dla rodziny.

2019-06-19T20:15:42 02:00, Gość:

Nie trzeba pracować w susie, wystarczy się uczyć i znać matematykę ;) odsyłam do podstawówki ;)

Zusie*

G
Gość
2019-06-19T14:58:19 02:00, Gość:

Te zasiłki to pobierają dzieci osób pracujących w ZUS-ie. Wiedzieli ile i jakiej wysokości składki zapłacić,żeby pobierać takie kwoty.Sprytne te panie pracujące w ZUS-ie. Ale czego się nie robi dla rodziny.

Nie trzeba pracować w susie, wystarczy się uczyć i znać matematykę ;) odsyłam do podstawówki ;)

G
Gość
2019-06-18T21:32:10 02:00, Gość:

To jest po prostu chore. Większość ludzi pracuje na tych, którym się do roboty wychodzić nie chce, a z racji zasiłku, żyją jak klasa wyższa. Ludzie zarabiają, jak dobrze pójdzie, okolice 3000 netto, mają rachunki, opłaty, a wystarczyło naklepać sobie dzieci i nic więcej nie robić. Po co do roboty wychodzić? Przecież dadzą im. Nasi rodzice nie mieli zasiłków, ich rodzice tak samo. Musieli nas wychować, ubrać wykarmić i to był ich obowiązek, a dziś zrobili z tego instytucje zarobkową. CHORE!

2019-06-18T22:46:33 02:00, Janusz:

Częściowo masz rację, jednak artykuł dotyczy pieniędzy wypłacanych z ZUS na podstawie stawek jakie ci ludzie odprowadzali, więc nie są to żadne zasiłki dla nierobów. Jest całkowicie odwrotnie, takie sumy dostają ludzie, którzy odprowadzają ogromne podatki i składki ZUS.

2019-06-18T22:55:22 02:00, Gość:

O czym ty mówisz, w życiu nikt z nich takich składem nie płacił, z prostej przyczyny, obowiązywał górny limit, powyżej którego ZUS nie był już doliczany.

2019-06-19T10:22:56 02:00, Gość:

Górny limit dotyczy składki emerytalnej... Polecam poczytać ustawę zanim ktoś będzie się wypowiadać

2019-06-19T15:09:41 02:00, Gość:

Sprytna pani pracująca w ZUSie powiedziała swojej córce,żeby zapłaciła 2-3 duże składki ....i już suma świadczenia ogromna.

Przecież to jest stary patent. Zakłada się firmę, na kilka miesięcy przed, następnie płaci duże składki i...otrzymuje ogromne świadczenia. Lata temu o tym słyszałem, nadal widzę, że tak jest.

G
Gość
2019-06-18T21:32:10 02:00, Gość:

To jest po prostu chore. Większość ludzi pracuje na tych, którym się do roboty wychodzić nie chce, a z racji zasiłku, żyją jak klasa wyższa. Ludzie zarabiają, jak dobrze pójdzie, okolice 3000 netto, mają rachunki, opłaty, a wystarczyło naklepać sobie dzieci i nic więcej nie robić. Po co do roboty wychodzić? Przecież dadzą im. Nasi rodzice nie mieli zasiłków, ich rodzice tak samo. Musieli nas wychować, ubrać wykarmić i to był ich obowiązek, a dziś zrobili z tego instytucje zarobkową. CHORE!

2019-06-18T22:46:33 02:00, Janusz:

Częściowo masz rację, jednak artykuł dotyczy pieniędzy wypłacanych z ZUS na podstawie stawek jakie ci ludzie odprowadzali, więc nie są to żadne zasiłki dla nierobów. Jest całkowicie odwrotnie, takie sumy dostają ludzie, którzy odprowadzają ogromne podatki i składki ZUS.

2019-06-18T22:55:22 02:00, Gość:

O czym ty mówisz, w życiu nikt z nich takich składem nie płacił, z prostej przyczyny, obowiązywał górny limit, powyżej którego ZUS nie był już doliczany.

2019-06-19T10:22:56 02:00, Gość:

Górny limit dotyczy składki emerytalnej... Polecam poczytać ustawę zanim ktoś będzie się wypowiadać

Sprytna pani pracująca w ZUSie powiedziała swojej córce,żeby zapłaciła 2-3 duże składki ....i już suma świadczenia ogromna.

G
Gość
Te zasiłki to pobierają dzieci osób pracujących w ZUS-ie. Wiedzieli ile i jakiej wysokości składki zapłacić,żeby pobierać takie kwoty.Sprytne te panie pracujące w ZUS-ie. Ale czego się nie robi dla rodziny.
G
Gość
ciężko pracować a dużo zarabiać to są dwie odrębne rzeczy i często nie idą w parze
Wróć na i.pl Portal i.pl