Wysokie mandaty dla kierowców oraz pieszych. Uważaj na te przewinienia zimą!
Nieznajomość prawa więcej szkodzi, niż pomaga. Zwłaszcza jeśli chodzi o uczestników ruchu i wysokie mandaty. W 2022 roku niektóre kary drastycznie wzrosły. Na co trzeba uważać zimą? Na brudne szyby, reflektory oraz odśnieżanie pojazdu przed blokiem.
Pozostałe przewinienia znajdziecie w galerii.
Wysokie mandaty dla kierowców oraz pieszych. Uważaj na te pr...
Zima kalendarzowa rozpoczyna się 22 grudnia, a kończy pod koniec marca. Statystyki na każdym kroku pokazują, że przekroczenie przepisów słono kosztuje. Czasami ceną jest ludzkie życie. W grudniu ubiegłego roku Komenda Miejska Policji w Gdańsku odnotowała 12 wypadków oraz 531 kolizji. Natomiast tylko 2 lutego 2023 roku w Polsce doszło do 46 wypadków drogowych - 2 osoby zginęły, a 47 zostało rannych.
Podczas zimy kierowcy są narażeni na wpadnięcie w poślizg. Jak zachować się w takiej sytuacji?
Kierowcy, w czasie zimy, są narażeni na to, że mogą wpaść w poślizg. Michał Starnawski, trzykrotny mistrz oraz dwukrotny wicemistrzem Polski w wyścigach samochodowych w różnych klasach, powiedział, jak zachować się w takiej sytuacji.
- Przy poślizgu nadsterownym bardzo ważny jest czas reakcji. Nie to, jak szybko kręcimy kierownicą, tylko kiedy zaczynamy nią kręcić, kiedy w momencie wychylenia tyłu zakładamy tzw. kontrę. Kontra to jest skręt kierownicą w tę stronę, w którą nam ucieka tył. Kluczową sprawą jest to, żeby w tym momencie, w którym zakładamy kontrę na pewno nie hamować, bo wtedy kompletnie stracimy kontrolę nad pojazdem. W momencie, kiedy czujemy, że auto zaczyna reagować i tył zaczyna nam się prostować, trzeba wrócić kierownicą na swoje pierwotne położenie z lekkim wskazaniem na chwilę w drugą stronę - chodzi o to, żeby ustabilizować ten pojazd. Jeśli chodzi o poślizg podsterowny, w którym kręcimy kierownicą, a samochód nie reaguje - tutaj naturalnym odruchem większości kierowców, błędnym oczywiście, jest to, że skręcamy bardziej tą kierownicą - "nie skręca, no to muszę dokręcić". Im bardziej skręcimy koła, tym auto na pewno pojedzie prosto, więc chodzi o to, żeby proporcjonalnie zluzować ten ruch kierownicą, w miarę oczywiście możliwości, gabarytów drogi czy naszego pasa ruchu. W większości aut przednionapędowych przy zwykłych skrzyniach biegu można wcisnąć sprzęgło po to, żeby odciąć przeniesienie napędu. Dzięki temu koła swobodnie się toczą i łatwiej złapią nam przyczepność - podzielił się doświadczeniem w jednej z rozmów z "Dziennikiem Bałtyckim" Michał Starnawski, trzykrotny mistrz oraz dwukrotny wicemistrzem Polski w wyścigach samochodowych w różnych klasach, a także instruktor doskonalenia techniki jazdy.
Zobacz także:
