Wyzwania w roku szkolnym 2022/2023 okiem rodziców i ekspertów. Na podium stoi przeładowany program nauczania

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
PAP
PAP
Rok szkolny 2022/2023 to szereg wyzwań dla systemu edukacji. W tym wszystkim dla uczniów. Co jest szczególnym problemem w opinii rodziców? Jak szukać wsparcia?
Rok szkolny 2022/2023 to szereg wyzwań dla systemu edukacji. W tym wszystkim dla uczniów. Co jest szczególnym problemem w opinii rodziców? Jak szukać wsparcia? Fot. Lukasz Kaczanowski/Polska Press
Około 5 milionów uczniów w Polsce kontynuuje kolejny rok szkolny. Jakie wyzwania stoją przed nimi, ale też przed rodzicami, nauczycielami, dyrektorami szkół i całym systemem edukacji? Co przyniosą najbliższe miesiące dla polskiej oświaty? Z badania IBRiS wynika, że blisko 40 proc. rodziców uznaje za największe wyzwanie dla uczniów przeładowany program. Braki kadrowe, ryzyko powrotu nauki zdalnej, nowe przedmioty w szkołach pozwalają sądzić, że obecny rok szkolny nie będzie należał do łatwych.

Spis treści

Przeładowany program szkolny największym wyzwaniem uczniów

Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Banku przeprowadził badanie, w którym zapytano rodziców dzieci w wieku szkolnym, co ich zdaniem będzie największym wyzwaniem dla uczniów w roku 2022/2023. Na podium króluje przeładowany plan nauczania. Wystarczy spojrzeć na plany lekcji dzieci, szczególnie w szkołach ponadpodstawowych.

Drugie zmiany, które kończą się późnymi wieczorami, okienka, religia i WF w połowie dnia lub pierwsze lekcje rozpoczynające się o 7 rano, to kwestie, na które narzekają uczniowie i rodzice. Plany lekcji w wielu szkołach kolidują z dojazdami oraz zajęciami dodatkowymi dzieci. A gdzie czas na odpoczynek czy życie rodzinne?

Problemy współczesnych uczniów. Na co jeszcze zwrócili uwagę rodzice?

Badanie IBRiS pokazuje, że prawie 40 proc. rodziców uważa przeładowany program za duży problem. Co jeszcze stanęło na podium wyzwań okiem rodziców?

  • przeładowany program nauczania – zdaniem 39,5 proc. respondentów,
  • zmęczenie spowodowane dużą liczbą obowiązków (zadań domowych i zajęć pozalekcyjnych) – 32,8 proc. respondentów,
  • uzależnienie od mediów społecznościowych – 30,6 proc. respondentów.

– Co czwarty rodzic jako wyzwanie wymieniał całkowity powrót do tradycyjnej, stacjonarnej nauki po pandemii i integrację z rówieśnikami z Ukrainy – komentuje Magdalena Grzelak, Rzecznik Prasowy z Santander Consumer Banku. – Z kolei co piąty wskazywał na niedostateczne wsparcie i edukację psychologiczną, o której to w kontekście dzieci w ostatnich latach mówi się coraz częściej.

Ankietowani wymienili także:

  • przemoc szkolną, 10,2 proc.,
  • brak zrozumienia młodych ludzi przez szkołę/nauczycieli, 9,5 proc.,
  • samotność wśród rówieśników,
  • presję rodziców/nauczycieli na wyniki szkolne 8,1 proc.

Większa liczba uczniów w szkołach i pomoc Ukrainie

Trwająca od lutego br. rosyjska agresja na Ukrainę wywołała kryzys uchodźczy na skalę nieobserwowaną w Europie od dziesiątek lat. Chociaż natężenie ruchu na granicy polsko-ukraińskiej jest dzisiaj wyraźnie mniejsze niż kilka miesięcy temu, to wciąż w Polsce przebywają setki tysięcy obywateli Ukrainy, w tym bardzo wiele dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.

Od września br. część z nich będzie się uczyć zdalnie – w ramach ukraińskiego systemu edukacyjnego. W wielu wypadkach równocześnie ich rodzice podjęli decyzję o rozpoczęciu bądź kontynuowaniu nauki stacjonarnej w polskich placówkach. Szkoły zostały poinstruowane przez MEiN o szeregu dostępnych dostosowań. Jest to dla dyrektorów oraz samorządów wyzwanie, bo szkoły nie są z gumy, a w placówkach brakuje także kadry.

Jak przypomina WSiP, opierając się na danych za poprzedni rok szkolny, mowa jest o około 200-400 tysiącach dzieci i młodzieży z Ukrainy na różnych poziomach edukacji w Polsce. Największe skupiska osób uciekających przed wojną i jej skutkami to domena dużych miast, i to właśnie w nich mogą być obserwowane największe trudności związane z zapewnieniem odpowiednich warunków do nauki dla wszystkich zainteresowanych uczniów.

Nauka zdalna i jej skutki

Początek szkoły to spotkanie po wakacyjnej przerwie ze znajomymi, ale także z nowymi dziećmi (w tym również z dziećmi z Ukrainy) i powrót do klasowych ławek. Ostatnie dwa lata odzwyczaiły nas od tego, że przebywamy w grupie fizycznie, a nie tylko wirtualnie.

Co istotne, na początku pandemii aż 70 proc. dzieci ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych w Polsce mówiło o pogorszeniu relacji z rówieśnikami – co wynika z badania postaw wobec nauczania zdalnego. Fizyczny powrót do szkoły nie jest więc łatwy dla wielu młodych osób. Jak pokazuje raport Centrum Edukacji Obywatelskiej 73 proc. uczniów odczuwa stres, niepewność i strach po powrocie do stacjonarnej szkoły.

Powrót do nawiązywania prawdziwych, a nie tylko cyfrowych relacji, nie ułatwia również fakt, że nasi młodzi podopieczni coraz częściej i liczniej korzystają ze smartfonów i komputerów. Jak pokazuje badanie Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów, rodzice deklarują, że już prawie 43 proc. dzieci w wieku 4-9 lat ma kontakt z ekranem smartfona. Nie dziwi więc fakt, że temat ten jest poruszany przez coraz większą liczbę osób – podkreśla Marek Szczypek z Parku Edukacji i Rozrywki Farma Iluzji.

Rozwój kompetencji cyfrowych jest ważny zarówno dla przyszłości dzisiejszych dzieci na rynku pracy, jak i pod względem możliwości edukacji zdalnej, której m.in. z powodu dużych problemów z opałem nie możemy wykluczyć i w tym roku szkolnym. Warto jednak obserwować dzieci i młodzież pod kątem tego, ile czasu spędzają w świecie wirtualnym, w jaki sposób korzystają z internetu. Jak mówią eksperci, ryzyko uzależnień od internetu wśród nastolatków wzrosło w ostatnich latach.

Braki kadrowe i strajk nauczycieli

Podsumowując wyzwania roku szkolnego 2022/2033 nie można pominąć kwestii zarobków nauczycieli, braków kadrowych i licznych zmian w podstawie programowej oraz prawie oświatowym.

Temat, będący od dekad jednym z dyżurnych zagadnień związanych z systemem edukacyjnym w Polsce, to warunki pracy nauczycieli i poziom ich wynagrodzeń.

Przed rozpoczęciem roku szkolnego 2022/23 nie zabrakło gorącej wymiany zdań pomiędzy przedstawicielami Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz organizacjami związkowymi działającymi w oświacie. Rządowe propozycje wzrostu wynagrodzeń od stycznia 2023 roku o 9 proc., są odległe od oczekiwań związkowców, wskazujących na potrzebę nawet 20 proc. wzrostu płac i to już od września 2022 roku. Również samorządowcy zwracają uwagę na konieczność wzrostu nakładów na edukację w budżecie państwa – zwraca uwagę WSiP

Rodzice z niepokojem przyjęli decyzję Związku Nauczycielstwa Polskiego z końca sierpnia br. o ogłoszeniu pogotowia protestacyjnego. Strajk oznaczałby konieczność zorganizowania opieki pozaszkolnej dla najmłodszych, co w połączeniu z obowiązkami zawodowymi rodziców nie zawsze jest możliwe.

Jak radzić sobie z problemami dzieci w roku szkolnym?

Nie wszystko możemy zmienić. Jednak stawiając przede wszystkim dzieci i uczniów na pierwszym miejscu, możemy ułatwić im naukę, budowanie relacji i rozwój w tym trudnym okresie. Punktem wyjścia jest budowanie dobrych relacji z dzieckiem, ale także wiedza na temat miejsc, do których możemy udać się po wsparcie np. do psychologa szkolnego.

– Rodzice, jak i nauczyciele stoją przed trudnym wyzwaniem. Po pierwsze dzieci, które są szkołach, przychodzą do niej po dwóch latach pandemicznej izolacji, z zerwanymi więziami rówieśniczym i z dużymi problemami w obszarze zdrowia psychicznego. Często są samotne, nieszczęśliwe, bardzo często uzależnione od gier komputerowych i od słodyczy, z zaburzeniami depresyjnymi. Do tego są w przeludnionych szkołach z brakiem kadry nauczycielskiej i z przeładowanym programami – podsumowuje Iwona Centka, psychoterapeutka.

Gdzie szukać wsparcia, gdy jest źle? Istnieją specjalne telefony, gdzie można uzyskać pomoc:

  • Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111
  • Telefon wsparcia dla osób dorosłych w kryzysie 116 123
  • Antydepresyjny telefon Zaufania Fundacji Itaka 22 484 88 01

Materiał na podstawie: Badania IBRiS i raportu Santander Bank, „Perspektywy i wyzwania na nowy rok szkolny” WSiP, Informacja prasowa Farma Iluzji oraz PAP

Źródło:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wyzwania w roku szkolnym 2022/2023 okiem rodziców i ekspertów. Na podium stoi przeładowany program nauczania - Strefa Edukacji

Wróć na i.pl Portal i.pl