"Zagadkowy" wzrost cen w Hiszpanii. "Ktoś zarabia dużo pieniędzy prawie nic nie robiąc"

OPRAC.:
Anna Piotrowska
Anna Piotrowska
W ostatnich tygodniach w Hiszpanii ceny niektórych owoców i warzyw potaniały u źródła, ale podrożały w sklepach, więc chociaż rolnik otrzymuje mniej, to konsument płaci więcej.
W ostatnich tygodniach w Hiszpanii ceny niektórych owoców i warzyw potaniały u źródła, ale podrożały w sklepach, więc chociaż rolnik otrzymuje mniej, to konsument płaci więcej. Obraz Stefano Ferrario z Pixabay
W Hiszpanii co najmniej 10 produktów żywnościowych, w tym owoce i warzywa, które potaniały u producentów na wsi, stało się o wiele droższych w supermarketach. Media piszą o "zagadkowym" zjawisku.

Ceny owoców i warzyw w hiszpańskich supermarketach rosną mimo niższych cen u producentów

O zagadkowym wzroście cen w Hiszpanii donosi radio Cadena Ser.

Jak czytamy, w ostatnich tygodniach ceny niektórych owoców i warzyw potaniały u źródła, ale podrożały w sklepach, więc chociaż rolnik otrzymuje mniej, to konsument płaci więcej.

Na przykład cena sałaty spadła na wsi o prawie 21 proc., tymczasem w sklepie wzrosła o 8,5 proc. Czerwona papryka potaniała o prawie 22 proc., ale w supermarketach podrożała o 23 proc. Cena oliwek spadła o 26 proc. u źródła, ale wzrosła o 6 proc. w supermarketach.

Rząd Hiszpanii zniósł na pół roku od początku stycznia podatek VAT na podstawowe produkty żywnościowe, w tym owoce i warzywa, jednak nie widać tego w cenach detalicznych. Już w połowie stycznia organizacja ochrony konsumentów FACUA złożyła do krajowej komisji konkurencji skargę na siedem sieci handlowych, które nie przeniosły obniżki VAT na ceny konsumenckie.

Średnia cena koszyka zakupowego warzyw i owoców, w tym truskawek, bananów, bakłażanów, czosnku i boćwiny, średnio spadła o prawie 16 proc. u producenta, ale jest o 3 proc. większa w supermarkecie.

"Ktoś zarabia dużo pieniędzy prawie nic nie robiąc"

– Ktoś zarabia dużo pieniędzy prawie nic nie robiąc. Z pewnością jest zbyt wielu pośredników między spółdzielniami a wielką dystrybucją – twierdzi Lorenzo Ramos z organizacji drobnych producentów rolnych UPA w wywiadzie dla radia Cadena Ser.

Marża zysku niektórych warzyw i owoców jest kilkusetprocentowa: w przypadku czosnku - prawie 900 proc., sałaty - ponad 500 proc., bananów - prawie 600 proc., czerwonej papryki - ponad 186 proc., truskawek - prawie 166 proc.

Rząd oskarżył niektóre firmy o bogacenie się kosztem konsumentów, a Europejski Bank Centralny wskazał, że istnieją firmy, które podniosły ceny znacznie powyżej kosztów własnych.

Jednak według Banku Hiszpanii, "w ujęciu ogólnym firmy nie przeniosły całego swojego wzrostu kosztów na ceny", wskazując na znaczny wzrost kosztów własnych w związku z kryzysem energetycznym i wysoką inflacją po rosyjskiej inwazji na Ukrainę.

Baskijska sieć supermarketów Eroski jako pierwsza ogłosiła, że od 13 marca rozpocznie kampanię "Koszyk, który rozkochuje" w celu ulżenia budżetom rodzinnym. Plany zniżek zapowiedziały dwie inne sieci.

Polecjaka Google News - Portal i.pl
od 16 lat

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na i.pl Portal i.pl