Zaostrzenie kar dla kierowców. Zmiany jeszcze w 2023 roku

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Dziś za prowadzenie pojazdu po raz kolejny pod wpływem alkoholu można otrzymać nawet tak niską karę jak grzywna lub ograniczenie wolności. Po zmianach w Kodeksie karnym będzie to wykluczone.
Dziś za prowadzenie pojazdu po raz kolejny pod wpływem alkoholu można otrzymać nawet tak niską karę jak grzywna lub ograniczenie wolności. Po zmianach w Kodeksie karnym będzie to wykluczone. Grzegorz Olkowski / Polska Press
Statystycznie aż 228 nietrzeźwych osób wyjeżdżało w I kwartale 2023 roku każdego dnia na drogi. Wkrótce kary dla wsiadających za kierownicę po alkoholu zostaną zaostrzone. Co dokładnie się zmieni?

Dziś za prowadzenie pojazdu po raz kolejny pod wpływem alkoholu można otrzymać nawet tak niską karę jak grzywna lub ograniczenie wolności. Po zmianach w Kodeksie karnym będzie to wykluczone. Recydywiści za samo prowadzenie samochodu po spożyciu alkoholu, będą mogli spodziewać się kary do 3 lat więzienia.

Za wypadek ze skutkiem śmiertelnym, który został spowodowany przez pijanego kierowcę lub odurzonego narkotykami, sądy będą mogły orzec karę od 5 do 16 lat. Jeśli następstwem takiego wypadku będzie ciężki uszczerbek na zdrowiu, kierowcy będzie grozić kara od 3 do 16 lat więzienia. Dziś grozi za to od 2 do 12 lat.

Nie będzie też tolerancji dla osób, które poprzez ucieczkę chcą uniknąć odpowiedzialności. Takie same kary orzekane będą w przypadku kierowców, którzy z miejsca wypadków zbiegli, by nie poddać się badaniu zawartości alkoholu we krwi.

Wzrośnie również maksymalny wymiar kary, którą można wymierzyć za spowodowanie ciężkich obrażeń lub śmierci. Nietrzeźwemu sprawcy takiego wypadku będzie grozić do 16 lat pozbawienia wolności, podczas gdy obecnie górny pułap wynosi 12 lat.

Nowe przepisy położą też kres próbom uniknięcia odpowiedzialności karnej za prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu. Kierowcy coraz częściej tłumaczą się bowiem, że pili alkohol po wypadku, ponieważ byli zdenerwowani. Nie będą już bezkarni. Nowe przepisy zakładają bowiem identyczne sankcje dla prowadzącego pojazd, który pił alkohol po wypadku, a przed zbadaniem przez policję.

Przygotowana w Ministerstwie Sprawiedliwości gruntowna reforma Kodeksu karnego została uchwalona przez Sejm 7 lipca 2022 r. Nowe regulacje wejdą w życie 1 października 2023 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Zaostrzenie kar dla kierowców. Zmiany jeszcze w 2023 roku - Motofakty

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
duzy
4 czerwca, 14:09, Gość:

W Niemczech piesi mają pierwszeństwo na przejściach, ale tam powszechnie są stosowane przejścia sugerowane, na których... pierwszeństwa pieszych nie ma. W Polsce dopiero niedawno wprowadzono w przepisach regulacje dotyczące tego typu przejść.  Czytaj więcej na https://motoryzacja.interia.pl/raport-polskie-drogi/news-kilkadziesiat-metrow-hamowania-na-blokach-nie-pomoglo-peugeo,nId,6814957#parametr=polecamyutm_source=paste

.. w Niemczech to tak sobie regularnie łamiesz prędkości długo nie pojeździsz ... pełno mają fotoradarów, monitoring ruchu .... Polska to eldorado. Przekroczenie o 22 km/h prędkości miasto i 40 km/h poza miastem ... prawko na miesiąc zawieszają. Większe przekroczenie prędkości -> tylko sąd.

k
kkr
4 czerwca, 14:09, Gość:

W Niemczech piesi mają pierwszeństwo na przejściach, ale tam powszechnie są stosowane przejścia sugerowane, na których... pierwszeństwa pieszych nie ma. W Polsce dopiero niedawno wprowadzono w przepisach regulacje dotyczące tego typu przejść.  Czytaj więcej na https://motoryzacja.interia.pl/raport-polskie-drogi/news-kilkadziesiat-metrow-hamowania-na-blokach-nie-pomoglo-peugeo,nId,6814957#parametr=polecamyutm_source=paste

6 czerwca, 9:35, kkr:

.. śluzy dla pieszych są a nie sugerowane przejścia.

Śluzy mają 24h na dobę sygnalizacje świetlną.

Przejścia zebra i inne stosowane są w rejonach uspokojonego ruchu ... nie spotkasz ich na 2 paskówkach, gdzie nie ma ograniczeń do 20-30 km/h.

95% przejść to śluzy sterowane sygnalizacją świetlną.

Polska zastosowała z "zebrami" w gruncie rzeczy martwy u nich przepis.

.. jakby światła się na śluzach zepsuły ( co nie spotyka sią) .... pieszy nie ma na nich pierwszeństwa,

k
kkr
4 czerwca, 14:09, Gość:

W Niemczech piesi mają pierwszeństwo na przejściach, ale tam powszechnie są stosowane przejścia sugerowane, na których... pierwszeństwa pieszych nie ma. W Polsce dopiero niedawno wprowadzono w przepisach regulacje dotyczące tego typu przejść.  Czytaj więcej na https://motoryzacja.interia.pl/raport-polskie-drogi/news-kilkadziesiat-metrow-hamowania-na-blokach-nie-pomoglo-peugeo,nId,6814957#parametr=polecamyutm_source=paste

.. śluzy dla pieszych są a nie sugerowane przejścia.

Śluzy mają 24h na dobę sygnalizacje świetlną.

Przejścia zebra i inne stosowane są w rejonach uspokojonego ruchu ... nie spotkasz ich na 2 paskówkach, gdzie nie ma ograniczeń do 20-30 km/h.

95% przejść to śluzy sterowane sygnalizacją świetlną.

Polska zastosowała z "zebrami" w gruncie rzeczy martwy u nich przepis.

G
Gość
W Niemczech piesi mają pierwszeństwo na przejściach, ale tam powszechnie są stosowane przejścia sugerowane, na których... pierwszeństwa pieszych nie ma. W Polsce dopiero niedawno wprowadzono w przepisach regulacje dotyczące tego typu przejść.  Czytaj więcej na https://motoryzacja.interia.pl/raport-polskie-drogi/news-kilkadziesiat-metrow-hamowania-na-blokach-nie-pomoglo-peugeo,nId,6814957#parametr=polecamyutm_source=paste
Wróć na i.pl Portal i.pl