Jakie zmiany czekają kierowców?
21 września dojdzie do zmiany przepisów dotyczących chodnika. Mają one na celu likwidację „dualizmu pojęciowego”. Jak tłumaczy Ministerstwo Infrastruktury, wprowadzony zostanie podział drogi dla pieszych na trzy części.
- chodnik, przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch;
- pas buforowy, który przylega do chodnika od strony jezdni, torowiska tramwajowego lub drogi dla rowerów, przeznaczony np. do postoju lub zatrzymania pojazdów;
- pas obsługujący, przylegający do chodnika od strony granicy pasa drogowego (np. przy budynku), przeznaczony do pełnienia innych funkcji niż te dopuszczone na chodniku (np. prowadzenia działalności społeczno-gospodarczej, sytuowania urządzeń drogi lub obiektów małej architektury, np. podjazd dla osób niepełnosprawnych, schody do budynku).
Wbrew niektórym doniesieniom medialnym, zmiany nie oznaczają, że nie można będzie w ogóle parkować na drodze dla pieszych. Konieczne będzie jednak pozostawienie przejścia dostępnego wyłącznie dla niezmotoryzowanych o szerokości co najmniej 1,5 metra. Co ważne, będą to mogły robić jedynie pojazdy o masie całkowitej nie przekraczającej 2,5 tony.
Wyższe mandaty dla piratów drogowych
Od 17 września, kierowcy muszą pamiętać o nowych przepisach ruchu drogowego, które znacznie zwiększyły możliwości karania osób jeżdżących w niebezpieczny sposób.
Wprowadzono karę maksymalnych 15 punktów za jedno wykroczenie drogowe. Tyle „oczek” można dostać za cały szereg przekroczeń, w tym między innymi za:
- jazdę pod wpływem alkoholu lub narkotyków,
- wyprzedzanie na przejściu dla pieszych
- przekroczenie dopuszczalnej prędkości o ponad 70 km/h
- wjazd na przejazd kolejowy pomimo pulsujących sygnałów ostrzegających o pociągu
- jazdę „pod prąd” na autostradzie lub drodze ekspresowej
- przewóz większej liczby osób, niż stanowi dowód rejestracyjny
Punkty karne przez dwa lata
Do tej pory zgromadzone punkty karne „kasowały się” po roku, od 17 września okres ten wydłużono do dwóch lat. Ponadto, jest on liczony od momentu zapłaty grzywny za dokonane wykroczenie. Kierowcy nie będą mogli także brać udziału w kursach, mających na celu usunięcie pewnej liczby punktów.
Nowe przepisy znacznie mocniej karzą także recydywistów. Jeśli w przeciągu dwóch lat popełni się to samo wykroczenie, w tym przekroczenie prędkości, zapłaci się podwójną wartość grzywny, czyli nawet do 5000 zł w przypadku najpoważniejszych wykroczeń.
Cały katalog zmian znaleźć można na stronach Ministerstwa Infrastruktury.
Roadpol Safety Days na drogach całej Europy
Ideą Roadpol Safety Days, które trwają od 16 do 22 września na drogach całej UE, jest doprowadzenie do sytuacji, gdy przez cały dzień na drogach w Europie zginie ani jedna osoba. W Polsce w tym roku miało miejsce jedynie pięć takich dni – 13 stycznia, 21 marca oraz 4, 11 oraz 26 kwietnia.
Organizatorem tej inicjatywy jest Europejska Organizacja Policji Ruchu Drogowego (Roadpol), przy wsparciu Komisji Europejskiej oraz Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (ETSC).
