Drogi S10 i S11 po ukończeniu bardzo ułatwią podróżowanie z Wielkopolski i przez Wielkopolskę. O ile w przypadku pierwszej przez województwo przejdzie niewielki fragment na północnym krańcu (i da szybkie połączenie na trasie Piła - Warszawa), to S11 ma prowadzić z północy na samo południe regionu. Połączy Pomorze Środkowe (Koszalin) z aglomeracją śląską. Ma mieć 600 kilometrów długości. W Wielkopolsce ma wieść przez: Okonek - Jastrowie - Piłę - Ujście - Oborniki - Poznań - Jarocin - Ostrów Wielkopolski - Kępno.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła w ostatnich dniach dokładne dane na temat stanu przygotowania do budowy tras i - co najważniejsze - lata budowy konkretnych ich odcinków. Obecnie na wszystkich fragmentach trwają już prace projektowe. W zależności od zaawansowania powinny się zakończyć w latach 2022-24. Co jeszcze wiadomo?
Zobacz:
Znamy lata budowy nowych odcinków dróg S10 i S11 w Wielkopol...
S10 przez Wielkopolskę w 2027, ale kiedy połączenie ze stolicą?
Projektowany odcinek S10 Piła - Wyrzysk rozpocznie swój bieg w miejscu węzła Piła Wschód na obwodnicy Piły. To wspólny element S10 i S11. Koniec połączony będzie z obwodnicą Wyrzyska w ciągu S10. Odcinek ma długość 28 km i w tym momencie znajduje się w końcowej fazie opracowywania niezbędnego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego.
Później przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, GDDKiA, wykonawcy, przedstawiciele rządu i samorządowcy wskażą wariant przebiegu do realizacji. Po zatwierdzeniu konieczne będzie zdobycie decyzji środowiskowej. Budowę odcinka szacuje się na lata 2025-27.
Kiedy jednak spodziewać się gotowej trasy Szczecin - Warszawa przechodzącej przez Piłę? Od momentu, gdy pisaliśmy o tym na początku października niewiele się zmieniło. Przypomnijmy więc, że jeszcze kilka miesięcy temu, na kluczowych odcinkach, czyli tych w okolicach stolicy, trwało dopiero projektowanie tzw. korytarzy, czyli bardzo wstępny etap planowania przebiegu drogi.
S11 w Wielkopolsce do 2028 r.
Jeśli chodzi o S11, to jej budowa potrwa w regionie do 2028 r. Wtedy na pokonanie trasy z Kołobrzegu do Piekar Śląskich, czyli skrzyżowania z drogą A1, potrzebne będzie około pięciu godzin. Trasa jest ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych do 2023 r., co znacząco ułatwia jej powstawanie.
Obecnie dla Wielkopolski projektowanych jest sześć odcinków S11:
- Szczecinek - Piła,
- Piła - Ujście,
- Ujście - Oborniki,
- Oborniki - Poznań (wraz z obwodnicą Obornik),
- Kórnik - Ostrów Wielkopolski,
- Ostrów Wielkopolski - Kępno.
Obecnie komplikacje w projektowaniu występują na dwóch odcinkach: Kórnik - Ostrów Wielkopolski oraz Piła - Ujście. Na pierwszy przerwano prace nad STEŚ, bo upadłość ogłosił wykonawca dokumentacji. Od maja 2020 r. projekt prowadzi nowa firma.
Z kolei dla odcinka Piła - Ujście był już złożony wniosek o decyzję środowiskową, ale konieczne było zaktualizowanie dokumentacji. To opóźni prace i kolejny wniosek o decyzję ma być złożony dopiero na początku 2022 r.
Nie przeszkadza to jednak w zaplanowaniu harmonogramu. I tak odcinek Szczecinek - Piła jest w końcowej fazie opracowywania STEŚ. Prace budowlane zaplanowano na lata 2025-2027.
W tym samym roku rozpoczną się prace na obecnie spowolnionym przez formalności odcinku Piła - Ujście. Tutaj przewiduje się też o rok dłuższą budowę, bo do roku 2028.
Z Ujścia do Obornik powinniśmy pojechać S11 w 2027 r. Na tym odcinku prace także mają się rozpocząć w 2025 r.
Najszybciej, bo w 2024 r. zainaugurowana zostanie budowa odcinka Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik. Tutaj trwają już prace przed złożeniem wniosku o decyzję środowiskową. Odcinek będzie gotowy w 2026 r.
Obecnie S11 prowadzi już z Poznania do Kórnika, a do Ostrowa Wielkopolskiego ma zostać doprowadzona w 2028 r. Budowa rozpocznie się w 2026 r.
Ostatni projektowany obecnie fragment z Ostrowa Wielkopolskiego do Kępna będzie budowany w latach 2025-2027.
Przypomnijmy, że obecnie gotowych jest już pięć fragmentów, czyli 76 km nowej trasy. Dwa znajdują się w okolicy Poznania i wyprowadzają ruch na północ i południe od miasta z autostrady A2. Dodatkowo zbudowane są trzy obwodnice: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego i pierwszy etap obwodnicy Kępna. W realizacji jest jej drugi odcinek, czyli najdalej wysunięty na południe fragment S11 w Wielkopolsce.
Zobacz też:
Poznań: Najgłośniejsze wypadki drogowe w ostatnich latach. J...
Wypadki na przejazdach kolejowych w Polsce - zobacz te nagra...
