Zobacz w środku nowy samolot Airbus A220-300 należący do Air Baltic [FOTOGALERIA, WIDEO] Czy LOT kupi ten oszczędny samolot do 150 miejsc?

Tomasz Dereszyński
Tomasz Dereszyński
Wideo
od 16 lat
Dziennikarz portali polskatimes.pl i i.pl był na pokładzie samolotu Airbus A220. Co widział, słyszał i czuł przed i podczas lotu nad Polską? O tym w artykule poniżej.

Pogoda w Warszawie nie sprzyjała lotowi A220 zorganizowanemu przez Airbus w poniedziałek 20 września 2021 r. Jednak dla pilota tego samolotu pogoda nie ma to żadnego znaczenia. - Ten samolot poleci w każdych warunkach - zapewnił mnie kapitan statku powietrznego zaprezentowanego na Okęciu. Pilot pokazał mi kokpit i pozwolił posiedzieć przez chwilę za sterami maszyny w miejscu pilota (oczywiście nie w czasie lotu, tylko na płycie lotniska Chopina). Odpowiadał też na wiele pytań.

Kokpit Airusa 220 robi wrażenie. Pełno jest w nim przycisków, monitorów, gałek i przełączników. Dla pilotów Air Baltic to chleb powszedni. Wszak ich firma ma jednostkowo najwięcej tych maszyn wśród przewoźników, bo aż 31 sztuk, a 32. samolot już kupiony, ma trafić na Łotwę niebawem. Oczywiście piloci przeszli cykl szkoleń, bo wcześniej latali na różnych innych maszynach.

W Warszawie zaprezentowany został samolot w wersji A220-300 należący właśnie do linii Air Baltic, skonfigurowany w wygodnym układzie jednoklasowym, z 145 fotelami w kabinie pasażerskiej. Ta konkretna maszyna trafiła do przewoźnika miesiąc temu. Śmiało można napisać, że to "nówka".

Skoro mowa o wygodnym układzie kabiny, wrażenie robią fotele, co ma niebagatelne znaczenie przy dłuższych lotach. A220 oferuje wygodne i przestronne wnętrze, ułatwiające poruszanie się po pokładzie, tak pasażerów, jak i obsługi samolotu. Wózki którymi dostarczane są napoje i jedzenie nie zajmują całego korytarza, jest miejsce na przejście do toalet w trakcie serwowania przekąsek przez obsługę. Trzeba zaznaczyć, że w rzędzie mamy dwa miejsca z lewej i trzy z prawej.

Toaleta, zwłaszcza na dłuższych trasach, to ważna rzecz. A220 oferuje dwie toalety z tyłu i jedną z przodu. Z tyłu są one umieszczone jedna obok drugiej. Nie sprawiają wrażenia klaustrofobicznych, co czasami ma miejsce w innych małych samolotach pasażerskich.

- Rodzina A220 złożona z A220-100 i A220-300 to najbardziej wydajne małe samoloty wąskokadłubowe - chwali się firma Airbus. A220 został zaprojektowany od podstaw i jest (na razie) jedynym samolotem zbudowanym z myślą o segmencie rynku maszyn zabierających od 100 do 150 pasażerów. A220 oferuje zasięg o ponad 2 037 km większy niż konkurenci - zapewnia producent.

A220 może pokonać do 6390 km co daje możliwość lotu np. z Rygi (Ryga - baza Air Baltic) do Abu Dhabi gdzie lot trwa ok. 6,5 godziny czy na Wyspy Kanaryjskie. Nie ma też problemu z lotem na bardzo krótkim odcinku, najkrótszy lot A220 trwał zaledwie 15 minut. Dla osób lubiących coś zjeść czy wypić, nie było szansy na serwis.

Model A220, jak zapewnia producent, oferuje o 25 proc. mniejsze zużycie paliwa na pasażera i tak samo niższą emisję CO2 w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji; o 25 proc. mniejszy koszt na pasażera w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji, a także pojemność dopasowaną do segmentu rynku samolotów od 100 do 150 miejsc. Jeśli chodzi o głośność to A220 pracuje o 50 proc. ciszej niż poprzednia generacja.

Ekologia i synergia z otoczeniem, można rzec, to bardzo ważna rzecz. Przedstawiciele Airbusa chwalą się tymi parametrami nie bez kozery. I przypominają, że A220 jest przyjaznym samolotem do wykorzystania np. w otoczeniu miejskim. A220 lądują m.in. na miejskim lotniku w Londynie (London City Airport), wymagającym odpowiednich parametrów (sąsiedztwo wielkomiejskie) i sprawnego lądowania na dość krótkim pasie.

Budowa jednego samolotu A220 trwa półtora roku. Airbus produkuje obecnie pięć samolotów A220 na miesiąc (4 w Kanadzie i 1 w USA). Firma ma plan by w połowie dekady produkować nawet 15 sztuk miesięcznie (10 w Kanadzie i 5 w USA).

Airbus A220 w liczbach

  • 643 samoloty zamówione przez około 25 klientów
  • 173 samoloty dostarczone 11 użytkownikom (SWISS, airBaltic, Korean Air, Delta Air Lines, Air Tanzania, EgyptAir, Air Canada, JetBlue, Air Manas, Ibom Air i Air Austral).
  • 470 samolotów do dostarczenia (stan na koniec sierpnia 2021)
  • 38 samolotów dostarczonych w 2020; 30 maszyn przekazanych już w 2021
  • Ponad 400 000 cykli startów i lądowań, ponad 600 000 godzin nalotu
  • Ponad 425 tras (ponad 225 obsługiwanych portów lotniczych)
  • ~ 99,0% niezawodność operacyjna (średnia z 3 miesięcy)

A220 jest napędzany dwoma silnikami najnowszej generacji (turbowentylatorowe z przekładnią) Pratt & Whitney PurePower PW1500G, należącymi do tej samej rodziny, co silniki PurePower PW1100G napędzające rodzinę A320neo.

Airbus jest dumny z faktu, że nowe materiały użyte do konstrukcji A220 poprawiły znacznie aerodynamikę. Kompozyty są bowiem rodem z Formuły 1.

Jeden z ważnych elementów silnika samolotu A220, przekładnia, jest produkowany a Polsce. Airbus postawił na komputeryzację, bo "to podstawa niskoemisyjności i komfortu dla pasażerów".

A220 oferuje największe schowki bagażowe w swojej klasie, co ma pierwszorzędne znaczenie oraz duże i panoramiczne okna 28 cm x 40,6 cm zapewniające więcej naturalnego światła w kabinie oraz lepsze warunki do kręcenia tak nieodzownych filmików (lub zdjęć) ze startu czy lądowania.

Dla osób stresujących się lotem mam dobrą wiadomość. Powietrze w kabinach A220 jest mieszanką świeżego powietrza czerpanego z zewnątrz i powietrza, które przeszło przez skuteczne filtry HEPA, usuwające 99,9% zanieczyszczeń. Powietrze w kabinie A220 jest całkowicie wymieniane co 2-3 minuty - zapewnia producent. Nawiew działa sprawnie, są też lampki do miejscowego oświetlenia i wyświetlacze wideo.

Jak już się nawdychamy świeżego powietrza, warto zapamiętać, że w kabinie A220 da się rozmawiać bez podnoszenia głosu, bo w jest bardzo cicho podczas całego lotu. Start i lądowanie w Warszawie nie powodował trzęsienia ręki podczas kręcenia naszych ulubionych filmików ze start, lądowania, także z lotu nad chmurami.

Air Baltic ma tylko samoloty A220

Wracając do Air Baltic. Przewoźnik postawił na A220. Przy walorach jednostki, opisanych powyżej, dzięki np. obniżeniu zużycia paliwa o 25 proc. można było znacznie obniżyć koszty podróży (o ekologii i niższych kosztach dla przewoźnika nie wspominając).

Przypomnijmy, że Air Baltic był w kłopotach z wielu powodów, także floty składającej się z różnych typów maszyn. Postanowiono więc postawić na jeden model samolotu - wybrano Airbusa A220. Szef Air Baltic Martin Alexander Gauss przywołał w Warszawie test, w którym porównano A220 z Boeingiem 737 na tej samej trasie, w tych samych warunkach (przynajmniej bardzo zbliżonych). Okazało się, że A220 uzyskał o 4 minuty lepszy czas od konkurenta, a na paliwie oszczędził 775 dolarów.

Szef Airbusa przypomniał też, że samolotowi A220 Air Baltic zaufał sam papież Franciszek, który latał nim podczas jednej ze swoich podróży.

60-minutowy lot A220 minął szybko, można się było w tym czasie zapoznać z wieloma funkcjonalnościami, skorzystać ze słodkości i napojów oferowanych przez gospodarzy lotu. Czas wracać na ziemię. Halo, halo, zanim to się stało, sympatyczni piloci Air Baltic zrobili nam niespodziankę i wykonali tzw. low pass na wysokości 300 m nad pasem na lotnisku Chopina.

Airbus A220 dla PLL LOT?

Czy PLL LOT będzie zainteresowany tym modelem? - Klienci i pasażerowie muszą się przekonać, że to dobry samolot - słyszymy z ust menedżerów Airbusa. Czy Polska powinna kupić takie samoloty jak A220 w wersji 100 i 300? - Tak duży kraj jak Polska będzie potrzebował w najbliższym czasie kilkadziesiąt nowych samolotów w tej klasie. Szef Air Baltic przyznał, że jego firma miała „problem” z nową technologią, którą zaoferował Airbus. To było jedyne ich zmartwienie. Jak dodał, czekają w Air Baltic na kolejne jednostki A220.

Jedną z opcji a zarazem propozycji jest leasing maszyn A220-300. Jak mówiono dyplomatycznie podczas briefingu, "leasing to dobre rozwiązanie dla wielu podmiotów". Ważne, że klient jest zadowolony, słyszymy od przedstawicieli producenta maszyny A220.

Managerowie Airbusa, z którymi rozmawialiśmy, nie chcieli zdradzić, ile kosztuje jeden samolot, nawet nie chcieli podać przybliżonej wartości. "Wszystko zależy od negocjacji z klientem". Nie poznaliśmy też ceny wersji biznesowej A220-300...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl