Zwrot towaru kupionego przez internet. Sprawdź, jakie masz prawa jako konsument

Hubert Rabiega
Hubert Rabiega
Po otrzymaniu od nas oświadczenia, że rezygnujemy z zakupionego towaru (odstępujemy od umowy sprzedaży), sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie - nie później niż w terminie 14 dni - zwrócić nam kwotę zapłaconą za daną rzecz wraz z kosztami najtańszej oferowanej opcji dostawy (oferowanej u danego sprzedawcy).
Po otrzymaniu od nas oświadczenia, że rezygnujemy z zakupionego towaru (odstępujemy od umowy sprzedaży), sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie - nie później niż w terminie 14 dni - zwrócić nam kwotę zapłaconą za daną rzecz wraz z kosztami najtańszej oferowanej opcji dostawy (oferowanej u danego sprzedawcy). Fot. pexels.com (zdjęcie ilustracyjne)
Zakupy przez internet z roku na rok stają się coraz popularniejsze. Łatwo porównać różne oferty, znaleźć niższą cenę, wiarygodnego sprzedawcę. Klik, do koszyka, adres dostawy i gotowe. Co jednak, gdy zakup przez internet okazał się nietrafiony albo danego przedmiotu już nie potrzebujemy? Jako kupującym (konsumentom) przysługują nam przy transakcjach z przedsiębiorcami określone prawa.

Jednym z praw, które przysługują konsumentom w internecie, jest prawo do odstąpienia od umowy (zakup czegokolwiek przez internet jest w sensie prawa zawarciem umowy kupna-sprzedaży). Sprawa podstawowa to oczywiście termin zwrotu, czyli czas, jaki mamy na odstąpienie od umowy zakupu. W przypadku zakupów internetowych (to znaczy umów kupna zawartych na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa), możemy odstąpić od umowy w terminie 14 dni kalendarzowych. Co istotne, przy rezygnacji z dokonanego już zakupu nie trzeba podawać przyczyny.

Zakup przez internet. Na odstąpienie od umowy sprzedaży mamy 14 dni

Od którego momentu należy liczyć 14 dni na odstąpienie od umowy zakupu (zwrot towaru)? Otóż termin 14-dniowy liczony jest od dnia objęcia zakupionej rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik (kurier). Innymi słowy: termin 14 dni na zwrot towaru liczy się od dnia, w którym dostaliśmy zakupiony towar do ręki lub odebrała go w naszym imieniu osoba trzecia. Jeśli towar docierał do nas partiami, w częściach - termin 14 dni liczony jest od objęcia w posiadanie ostatniej rzeczy, partii lub części.

Jeżeli sprzedawca (przedsiębiorca) nie poinformował nas o prawie do odstąpienia od umowy, wówczas prawo to wygasa nie po 14 dniach, lecz po upływie 12 miesięcy (początek biegu tego terminu liczy się tak samo, jak terminu 14-dniowego).

Jak odstąpić od umowy i zwrócić towar kupiony w internecie? Żeby odstąpić od umowy sprzedaży trzeba powiadomić internetowego sprzedawcę o takiej decyzji. Najłatwiej skorzystać z formularza zwrotu towaru, który wskazuje sprzedawca.

W rzadkich przypadkach może się zdarzyć, że sprzedawca nie zapewnia możliwości złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy drogą elektroniczną, wówczas trzeba go powiadomić w inny sposób, najlepiej pisemny (dla celów dowodowych, w razie sporu co do faktu odstąpienia od umowy). Zgodnie z prawem, sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie przesłać konsumentowi potwierdzenie otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

Sprzedawca zwraca pieniądze

Po otrzymaniu od nas oświadczenia, że rezygnujemy z zakupionego towaru (odstępujemy od umowy sprzedaży), sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie - nie później niż w terminie 14 dni - zwrócić nam kwotę zapłaconą za daną rzecz wraz z kosztami najtańszej oferowanej opcji dostawy (oferowanej u danego sprzedawcy). Jeżeli wybraliśmy sposób dostawy (dostarczenia rzeczy) inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez sprzedawcę - wówczas sprzedawca nie jest zobowiązany do zwrotu dodatkowych kosztów wynikających z wyboru droższej opcji dostawy.

Sprzedawca ma obowiązek dokonania zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył kupujący, chyba że kupujący wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.

Sprzedawca może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.

Towar trzeba zwrócić sprzedawcy

Jeśli już odstąpiliśmy od umowy sprzedaży danej rzeczy, wówczas musimy niezwłocznie, tzn. nie później niż w ciągu 14 dni od dnia odstąpienia od umowy, zwrócić zakupiony towar - chyba że sprzedawca zaproponował, że sam odbierze rzecz. W ciągu 14 dni przewidzianych na zwrot towaru należy towar wysłać (liczy się data nadania przesyłki). Jako kupujący ponosimy tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że sprzedawca zgodził się je ponieść lub nie poinformował nas o konieczności poniesienia tych kosztów.

Towar, który zwracamy, nie może być używany. Dopuszczalne jest rozpakowanie, by stwierdzić, jak dana rzecz wygląda, jakie ma cechy, jaki charakter i jak działa. Nie możemy jej jednak używać. Zgodnie bowiem z ustawą, "konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy, będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy".

Jakie towary nie podlegają zwrotowi?

Należy pamiętać, że nie każdy towar podlega zwrotowi. Zwrócić nie można m.in. towarów z krótkim terminem przydatności do spożycia oraz szybko psujących się (np. produkty spożywcze). Zwrócić nie można także towarów zakupionych wg indywidualnych wskazań konsumenta (produkt wykonany na zamówienie). Nie podlegają zwrotowi także produkty, które nie nadają się do zwrotu ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych (np. produkt sterylny, którego opakowanie zostało otwarte). Nie można też zwrócić zapieczętowanych nagrań dźwiękowych (np. płyt CD), nagrań wizualnych (np. płyt DVD z filmami) lub oprogramowania komputerowego, które zostały rozpakowane.

lena

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl