Amsterdam: Zrównoważone paliwo lotnicze coraz popularniejsze. Oto liderzy jego stosowania

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
fot: KLM
Stosowanie zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) odgrywa kluczowe znaczenie w dekarbonizacji lotnictwa. Coraz więcej przewoźników stosuje ten typ paliwa. A kto jest liderem?

Stosowanie zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) ma kluczowe znaczenie w dekarbonizacji lotnictwa, twierdzą szefowie grupa Air France-KLM.

Te niekopalne paliwa produkowane są obecnie ze zużytego oleju spożywczego lub odpadów leśnych i pochodzących z rolnictwa. Ich wytwarzanie nie stanowi konkurencji dla przemysłu spożywczego i nie zakłóca produkcji żywności.

Zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) można bezpiecznie i bez modyfikacji stosować w obecnie eksploatowanych samolotach. Ponieważ SAF umożliwia redukcję śladu węglowego średnio o 80 proc. w całym cyklu życia, toteż – obok modernizacji floty i ekopilotażu - stanowi główny element strategii, istotny w osiągnięciu zerowej emisji netto do 2050 roku, zgodnie ze zobowiązaniami Grupy zatwierdzonymi przez SBTi.

Grupa Air France-KLM jest jednym z pionierów, który wykorzystał SAF po raz pierwszy do lotów komercyjnych już w 2011 roku. Dziś Air France-KLM aktywnie wspiera tworzenie sektora produkującego SAF na skalę przemysłową, w szczególności w Europie, aby linie lotnicze mogły korzystać z tych paliw w wystarczających ilościach i po cenie, pozwalającej na powszechne stosowanie. W przypadku braku produkcji na skalę przemysłową, koszty stosowania zrównoważonych paliw lotniczych są od czterech do ośmiu razy wyższe w porównaniu do kosztu paliw kopalnych.

Od 2022 r. Air France, KLM i Transavia zaczynają włączać zrównoważone paliwo lotnicze, jako domieszkę do wszystkich swoich lotów z Francji i Królestwa Niderlandów. Oznacza to, że od 0,5 do 1 procenta paliwa zużywanego rocznie zostanie zastąpione przez SAF. W przyszłości, wraz z oczekiwanym wzrostem produkcji i większą dostępnością, udział SAF wykorzystywanego przez Grupę Air France-KLM będzie się zwiększał, osiągając 5 procent w 2030 roku i do 63 procent w 2050 r.

Klienci linii lotniczych należących do Grupy mogą juz partycypować w kosztach stopniowego wdrażania zrównoważonego paliwa lotniczego. Wysokość wkładu będzie zależeć od dystansu lotu i wybranej kabiny. W przypadku Air France i KLM opłata będzie wynosić od 1 do 4 euro od przelotu w kabinie ekonomicznej i od 1,5 do 12 euro w kabinie biznes, a wysokość kwoty będzie można sprawdzić w szczegółach taryfy podczas rezerwacji biletu. W przypadku Transavii opłata będzie zintegrowana z samą taryfą.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl