Spis treści
Wrześniowy wzrost jest trzecim z rzędu, co może wskazywać na coraz wyższą dostępność samochodów za granicą. Tegoroczny wynik powinien oscylować w okolicach 780 tys. sztuk, podobnie jak w roku ubiegłym. Łącznie po trzech kwartałach bieżącego roku import wyniósł 594 923 sztuk, o zaledwie 192 szt. mniej w porównaniu do ubiegłego roku (-0,03%). Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 544 683 sztuk - stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazują minimalny wzrost o 0,2% (różnica 1 351 szt.). Tegoroczny import samochodów użytkowych - 50 240 sztuk - jest o 3,0% mniejszy niż przed rokiem.
Wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej. Średni wiek aut sprowadzonych w tym roku wynosi 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,12), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do poziomu 14 lat (13,94 roku).
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych na pozycji lidera umacnia się Audi A4, a o drugie miejsce walczą Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica 10 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.
TOP20 krajów, z których w 2023 roku najczęściej importowane są samochody do Polski
- Niemcy 312 736 szt. (-2,8%)
- Francja 70 143 szt. (-7,5%)
- Belgia 41 710 szt. (8,7%)
- Stany Zjednoczone 32 878 szt. (13,6%)
- Holandia 32 089 szt. (6,5%)
- Szwecja 18 270 szt. (33,4%)
- Włochy 16 307 szt. (-4,2%)
- Dania 14 656 szt. (9,8%)
- Austria 14 647 szt. (-6,5%)
- Szwajcaria 14 085 szt. (-4,0%)
- Norwegia 4 676 szt. (36,2%)
- Kanada 3 750 szt. (-3,8%)
- Czechy 3 160 szt. (20,9%)
- Wielka Brytania 2 832 szt. (-10,8%)
- Finlandia 2 401 szt. (22,4%)
- Luksemburg 2 140 szt. (-2,4%)
- Hiszpania 1 638 szt. (-10,4%)
- Litwa- 1 200 szt. (57,1%)
- Japonia- 1 085 szt. (2,8%)
- Słowacja 749 szt. (20,2%)
Uwagę zwraca duży spadek importu z Niemiec, które jednak pozostają najważniejszym źródłem używanych samochodów (z udziałem 52,6%). Wzrostami w czołówce tabeli wyróżniają się natomiast kraje skandynawskie, które są w czołówce krajów z największym udziałem nowych BEV: Norwegia (+36,2%), Szwecja (+33,4%), czy Finlandia (+22,4%).
TOP 15 importowanych marek w 2023 roku
- Volkswagen 55 486
- Ford 52 806
- Opel 51 326
- Audi 46 819
- BMW 34 608
- Renault 27 966
- Peugeot 27 214
- Mercedes 24 048
- Citroen 21 561
- Toyota 20 587
- Hyundai 20 403
- Volvo 18 127
- Kia 15 834
- Skoda 15 324
- Nissan 14 975
Ranking TOP15 importowanych modeli w 2023 roku
- A4 15 709
- Astra 15 313
- Golf 15 303
- 3 11 758
- Focus 10 768
- A3 10 163
- Corsa 9 268
- Passat 8 966
- Fiesta 8 726
- Polo 7 818
- A6 7 804
- Mondeo 7 496
- Qashqai 7 420
- 5 7 141
- Insignia 6 529
