Zobacz wideo: Wysokie mandaty dla kierowców na drodze S5 pod Bydgoszczą

To kolejna inwestycja związana z rozbudową autostrad przewidziana do realizacji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. O trzeci i czwarty pas poszerzona zostanie A2 na odcinku Warszawa - Łódź, trzeci pas zostanie dobudowany także na autostradzie A4, od Krzyżowej do Tarnowa.
- Wiele odcinków obecnie istniejącej sieci dróg szybkiego ruchu wyczerpało lub w najbliższym czasie wyczerpie możliwości sprawnego przenoszenia rosnących z roku na rok potoków ruchu. Jest tak także w przypadku autostrady A1. Dlatego reagujemy z wyprzedzeniem i rozpoczynamy prace przygotowawcze związane z dobudowaniem trzeciego pasa na obu jezdniach A1 pomiędzy Włocławkiem a Toruniem – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Inwestycja będzie polegała na rozbudowie łącznie 34,8 km A1 o trzeci pas ruchu o szerokości 3,75 m na każdej z jezdni autostrady, na odcinku od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ.
Natężenie ruchu ma się zwiększyć
Realizacja inwestycji przyczyni się do dostosowania parametrów technicznych A1 do prognozowanego wzrostu natężenia ruchu, w szczególności spowodowanego przejęciem ruchu z drogi ekspresowej S10 Szczecin - Warszawa, w związku z planowaną budową S10 na odcinku od węzła Włocławek Północ do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (A50/S50).
To też może Cię zainteresować
Inwestycja zapewni zwiększenie przepustowości, skrócenie czasu przejazdu, zwiększenie poziomu bezpieczeństwa istniejącej autostrady oraz umożliwi efektywne rozprowadzenie zwiększonego ruchu drogowego powstałego na trasach dojazdowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Wykonana w ramach Studium Korytarzowego budowy S10 (A1 - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej) prognoza ruchu wykazała średnie natężenie w 2050 r. w przedziale od 64,3 tys. pojazdów na dobę do 67,2 tys. Prognozowane natężenie ruchu zbliża się zatem do wartości odpowiednich dla przekroju 2x3 pasy ruchu.
Na razie prace przygotowawcze
W ramach prac przygotowawczych, zaplanowanych na lata 2022-2026, zostanie wykonana pełna analiza i prognoza ruchu oraz analiza przekroju skoordynowana z wynikami prognozy dla budowy S10.
To też może Cię zainteresować
Zakres prac przygotowawczych o wartości ok. 2,4 mln zł obejmuje ponadto opracowanie dokumentacji projektowej koniecznej do uzyskania decyzji środowiskowej oraz jej uzyskanie. Szacunkowy koszt całej inwestycji to ok. 490 mln zł.