Autostrada A4 do Wrocławia 18 lat temu. Tak wyglądała trasa. Budowa autostrady A4 to było drogowe wydarzenie dekady

tos
Trudno wyobrazić sobie dzisiaj podróż do Opola, Wrocławia, a także do zachodniej Europy bez autostrady A4. Chociaż i na nią narzekamy, to nie sposób porównywać tę dzisiejszą z drogą zwaną jedynie autostradą, która miała tylko jeden pas i betonowe płyty pamiętające III Rzeszę. Przez wiele lat po wojnie nikt nie potrafił jej przebudować. Udało się te prace rozpocząć dopiero w pierwszych latach XXI wieku.

Tak wyglądała budowa autostrady A4

Historia tego traktu sięga bardzo głęboko. Nie dokładnie tędy, co autostrada, ale przecież z Wrocławia do Krakowa przebiegał jeden z najważniejszych średniowiecznych szlaków na ziemiach polskich. Trasę autostrady, która prowadziła z Berlina do Bytomia wytyczono jednak dopiero w czasach III Rzeszy. Budowa rozpoczęła się w latach trzydziestych a w 1936 roku oddano do użytku odcinki z Krzywej do Bielan Wrocławskich i z Gliwic do Bytomia. Rok później kierowcy korzystać mogli z Golnic do Krzywej.

Do 1939 roku władze niemieckie kierowały na budowę autostrady głównie bezrobotnych. Gdy wybuchła wojna, rolę tę przejęli przymusowi robotnicy i więźniowie. Wzdłuż trasy budowanej autostrady zorganizowano kilkanaście obozów pracy przymusowej. Według stanu na rok 1945 roku gotowe były dodatkowo odcinku z Bielan Wrocławskich do Owczarów koło Brzegu, a także z Nogawczyc koło Strzelec Opolskich do Gliwic. Łączącego je odcinka Owczary-Nogawczyce nie udało się ukończyć, ale prace się rozpoczęły.

Gdy spojrzymy na coś, co w dobie nawigacji satelitarnej w każdym telefonie komórkowym wydaje się już dzisiaj bardzo archaiczne, czyli na mapę samochodową Polski z przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, zobaczymy, że w porównaniu ze stanem z końca II wojny światowej... niewiele się na trasie autostrady zmieniło. Mapa z 1992 roku wydana przez Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im. Eugeniusza Romera zachodni odcinek autostrady A4 przedstawia następująco: na odcinek z Katowic do Kleszczowa nie ma co jeszcze liczyć.

ZOBACZ W GALERII ARCHIWALNE ZDJĘCIA

Autostrada A4 do Wrocławia 18 lat temu. Tak wyglądała trasa....

Aby dostać się z Katowic na trasę E-40 z Medyki do Zgorzelca trzeba było dojechać do Bytomia. Z Bytomia do Kleszczowa jechało się już dawną niemiecką autostradą, która dziś stanowi część Drogi Krajowej nr 88. Od Kleszczowa zbudowana z betonowych płyt trasa prowadziła do Nogawczyc koło Strzelec Opolskich. Stamtąd czerwona wstęga, która na mapie oznaczała drogę główną jednojezdniową kierowała się na Strzelce Opolskie, Opole i Brzeg i dopiero za nim wkraczała na szlak dzisiejszej autostrady. Odcinek między Nogawczycami a węzłem Prądy koło Opola oznaczano jako autostrada w budowie. Od Prądów w kierunku Brzegu podawano jako czynny z jednym pasem. To jedyny fragment wybudowany w okresie PRL-u, który zatrzymała... Nysa Kłodzka. Dopiero za Bielanami Wrocławskimi autostrada była autostradą.

Kto pamięta korki przed powstaniem tunelu? Zobacz zdjęcia jak kiedyś wyglądało najsłynniejsze śląskie rondo w Katowicach i jak je przebudowywano.

Tak wyglądało rondo w Katowicach, zanim powstał tunel. Zobac...

To już przeszłość, bo dziś trasa łącząca Górny Śląsk z Wrocławiem wygląda zupełnie inaczej. W naszej redakcji zachowały się archiwalne zdjęcia starej autostrady. Warto zobaczyć je przed kolejną podróżą w kierunku Dolnego Śląska. Można sobie również przypomnieć, jak budowano autostradę.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Autostrada A4 do Wrocławia 18 lat temu. Tak wyglądała trasa. Budowa autostrady A4 to było drogowe wydarzenie dekady - Dziennik Zachodni

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kamil
27 stycznia, 6:39, Automaniak:

Niemcy to nawet dobrze nie umieli tych płyt poustawiać. Wyboje tam były, że hej.

Oj braranie, czy ty wiesz kiedy to było zrobione? Jeszcze twojej babci nie było na świecie.

G
Gość
27 stycznia, 10:01, Kierowca:

Jak mozna pisac ze skonczona a4 skoro od Olszyny przez 70km dalej są plyty.normalnie aż wstyd żeby tego nie zrobić.

27 stycznia, 12:36, xyz:

dokładnie. podróż tym odcinkiem to tragedia

Autostrada A4 biegnie do Zgorzelca Do Olszyny biegnie A18 która odbija od A4 a dokładniej nie A18 tylko DK18 bo autostradą ciężko to nazwać

x
xyz
27 stycznia, 10:01, Kierowca:

Jak mozna pisac ze skonczona a4 skoro od Olszyny przez 70km dalej są plyty.normalnie aż wstyd żeby tego nie zrobić.

dokładnie. podróż tym odcinkiem to tragedia

G
Gość

A nie Nogawczyc *

G
Gość

Nogowczyc a nie Nogowczyc ?

W
Wojciech

Miało być zrobione na euro w 2012roku ale że nie zdążyli to już teraz nie robią bo i po co.Zwezki porobione na wiaduktach piasek wysypany i tak to stoi.to już lepiej by zamkli ten odcinek i puścili ruch tylko jednym pasem.przynajmnie by się jechało wyodnie.

K
Kierowca

Jak mozna pisac ze skonczona a4 skoro od Olszyny przez 70km dalej są plyty.normalnie aż wstyd żeby tego nie zrobić.

G
Gość

Po pierwsze odcinek Trzebinia/Chrzanów - Gliwice Kleszczów powinien mieć 3 pasy ruchu w każdą stronę, oraz 2 pasy ruchu drogi zbiorczej, na odcinku Mysłowice- Kochłowice powinna mieć nową drogę, a nie jechać praktycznie przez centrum Katowic. Obecna A4 , ulice Górnośląska, Kochłowicka powinny być tylko południową częścią obwodnicy Katowic, cały ruch tranzytowy powinien być poza Katowicami w nowym śladzie A4. Dzisiejsza droga 88 do Bytomia powinna być drogą expresowa o co najmniej 3 pasach ruchu w każdą stronę, dodatkowo gdzie jest możliwe zrobić drogi zborcze, takie jak w Katowicach przy drodze S86 z Katowic do Sosnowca, a takie są w okolicach Roździenia, Ikea/Agata, od Carrefoura aż po Dąbrówkę Małą

G
Gość
27 stycznia, 06:39, Automaniak:

Niemcy to nawet dobrze nie umieli tych płyt poustawiać. Wyboje tam były, że hej.

Te płyty były ułożone z idealną precyzją, tylko ruch wojskowy sprawił, że nie wytrzymały obciążeń, a reszty dokonał wzmożony ruch drogowy po latach! Poza tym, drogę trzeba było konserwować, a Polacy nie wiedzieli jak. Cała konserwacja polegała na laniu smoły między połączenia! Służąc w wojsku jeździłem i spaczoną częścią autostrady, ale i idealnymi odcinkami jej odnóg, które były gładkie i w 1980 roku!

A
Automaniak

Niemcy to nawet dobrze nie umieli tych płyt poustawiać. Wyboje tam były, że hej.

G
Gość

Witam,a co powiecie odcinek od strony Niemiec Olszyna na Wroclaw 50 km plyt szkoda auta na tym odcinku dziury uskoki itd ,14 lat prace zeczete i cisza na piasku to juz drzewa rosna ,wstyd jak pisac o A4 to cala prawde a nie fragmenty ,ale to juz rutyna w polsce nie do konca mowi sie prawde, powodzenia i szerokosci

G
Gość

Nigdy nie zapomne wiaduktu w Opolu z tymi wybojami na pare centymetrow.

P
Podróżnik

Jeździłem praktycznie co piątek i niedzielę i dobrze to pamiętam, było ciasno, ale dało się przejechać, tylko zawieszenie cierpiało na płytach wujka Adolfa........ ;-)

Wróć na i.pl Portal i.pl