Tak wyglądała budowa autostrady A4
Historia tego traktu sięga bardzo głęboko. Nie dokładnie tędy, co autostrada, ale przecież z Wrocławia do Krakowa przebiegał jeden z najważniejszych średniowiecznych szlaków na ziemiach polskich. Trasę autostrady, która prowadziła z Berlina do Bytomia wytyczono jednak dopiero w czasach III Rzeszy. Budowa rozpoczęła się w latach trzydziestych a w 1936 roku oddano do użytku odcinki z Krzywej do Bielan Wrocławskich i z Gliwic do Bytomia. Rok później kierowcy korzystać mogli z Golnic do Krzywej.
Do 1939 roku władze niemieckie kierowały na budowę autostrady głównie bezrobotnych. Gdy wybuchła wojna, rolę tę przejęli przymusowi robotnicy i więźniowie. Wzdłuż trasy budowanej autostrady zorganizowano kilkanaście obozów pracy przymusowej. Według stanu na rok 1945 roku gotowe były dodatkowo odcinku z Bielan Wrocławskich do Owczarów koło Brzegu, a także z Nogawczyc koło Strzelec Opolskich do Gliwic. Łączącego je odcinka Owczary-Nogawczyce nie udało się ukończyć, ale prace się rozpoczęły.
Gdy spojrzymy na coś, co w dobie nawigacji satelitarnej w każdym telefonie komórkowym wydaje się już dzisiaj bardzo archaiczne, czyli na mapę samochodową Polski z przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, zobaczymy, że w porównaniu ze stanem z końca II wojny światowej... niewiele się na trasie autostrady zmieniło. Mapa z 1992 roku wydana przez Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im. Eugeniusza Romera zachodni odcinek autostrady A4 przedstawia następująco: na odcinek z Katowic do Kleszczowa nie ma co jeszcze liczyć.
ZOBACZ W GALERII ARCHIWALNE ZDJĘCIA
Autostrada A4 do Wrocławia 18 lat temu. Tak wyglądała trasa....
Aby dostać się z Katowic na trasę E-40 z Medyki do Zgorzelca trzeba było dojechać do Bytomia. Z Bytomia do Kleszczowa jechało się już dawną niemiecką autostradą, która dziś stanowi część Drogi Krajowej nr 88. Od Kleszczowa zbudowana z betonowych płyt trasa prowadziła do Nogawczyc koło Strzelec Opolskich. Stamtąd czerwona wstęga, która na mapie oznaczała drogę główną jednojezdniową kierowała się na Strzelce Opolskie, Opole i Brzeg i dopiero za nim wkraczała na szlak dzisiejszej autostrady. Odcinek między Nogawczycami a węzłem Prądy koło Opola oznaczano jako autostrada w budowie. Od Prądów w kierunku Brzegu podawano jako czynny z jednym pasem. To jedyny fragment wybudowany w okresie PRL-u, który zatrzymała... Nysa Kłodzka. Dopiero za Bielanami Wrocławskimi autostrada była autostradą.
Tak wyglądało rondo w Katowicach, zanim powstał tunel. Zobac...
To już przeszłość, bo dziś trasa łącząca Górny Śląsk z Wrocławiem wygląda zupełnie inaczej. W naszej redakcji zachowały się archiwalne zdjęcia starej autostrady. Warto zobaczyć je przed kolejną podróżą w kierunku Dolnego Śląska. Można sobie również przypomnieć, jak budowano autostradę.
Zobacz koniecznie
Rozwiąż i poznaj wynik
Bądź na bieżąco i obserwuj
