Młodzi ludzie spędzają dużo czasu w sieci. 15 proc. uczniów jest online przez ponad pięć godzin w dzień powszedni. Co ciekawe, komputera stacjonarnego lub laptopa używa zaledwie ok. 40 proc. badanych.
Tylko niewielka część ankietowanych przyznaje, że wykorzystuje sieć do twórczych działań, jak stworzenie i opublikowanie własnego filmu czy nagrania przy użyciu narzędzi online. Taką aktywnością może pochwalić się mniej niż 10 proc. nastolatków.
Jak wynika z badania, aż 65 proc. uczniów nigdy lub prawie nigdy nie rozmawiało z nauczycielem o aktywności w internecie. 1/3 pytanych wskazuje, że nauczyciele w szkole nigdy lub prawie nigdy nie zajmują się kwestią bezpieczeństwa online. Aż 40 proc. uczniów stwierdza, że w szkole nie ma ustalonych zasad korzystania z internetu, a 45 proc. badanych nigdy nie rozmawiało z nauczycielami o tym, jakie są dobre zwyczaje postępowania w sieci.
Odpowiedzią na potrzeby edukacyjne w tym zakresie są działania Fundacji Orange, która od kilku lat proponuje najmłodszym uczniom zajęcia rozwijające podstawowe cyfrowe umiejętności. W tym roku szkolnym dzieci w blisko 975 szkołach będą uczyć się, jak mądrze i twórczo korzystać z technologii. Fundacja wspiera też tysiące nauczycieli, którzy chcą podnosić swoje kompetencje, by lepiej przekazywać wiedzę i zasady bezpieczeństwa online uczniom.
Jednym z projektów fundacji jest MegaMisja. - W MegaMisji dzieci uczą się, jak chronić w sieci swoją prywatność, unikać zagrożeń, przestrzegać praw autorskich a także jak nakręcić film i stworzyć do niego napisy – wyjaśnia Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange. – Taki kurs proponujemy już najmłodszym, których wyposażamy m.in. w narzędzia do stawienia czoła fake newsom. Obecnie w projekcie Fundacji Orange bierze udział 800 szkół. W sumie korzysta z niego 18 tys. dzieci.
Starsi uczniowie ze 175 szkół dołączyli w tym roku do programu #SuperKoderzy, który polega na nauce programowania na lekcjach innych niż informatyka - języku polskim, matematyce, językach obcych, historii, przyrodzie czy muzyce.
Polska część badań EU Kids Online 2018 została zrealizowana przez zespół badawczy pod kierunkiem profesora Uniwersytetu Adama Mickiewicza dr. hab. Jacka Pyżalskiego wraz z mgr Aldoną Zdrodowską (OPI-PIB), dr Katarzyną Abramczuk (OPI-PIB) oraz dr. Łukaszem Tomczykiem (UP w Krakowie) w partnerstwie z Fundacją Orange.
Pełen raport z badań zostanie opublikowany na początku 2019 roku. Znajdą się w nim wyniki badań na grupie rodziców. Tegoroczne badania, prowadzone w ramach 4. edycji EU Kids online są prowadzone równolegle w większości europejskich krajów.