Podczas audytu przeprowadzonego przez GDDKiA sprawdzone zostały 682 przejścia dla pieszych na drogach krajowych w całej Polsce. Raport podsumowujący audyt nie jest optymistyczny.
Jak udzielić pierwszej pomocy?
- Przejść dla pieszych jest za dużo i uległy one deprecjacji, co w dużej mierze przyczyniło się do niewłaściwych zachowań kierujących związanych z należytym postrzeganiem i zrozumieniem wprowadzanej w rejonie przejść stałej organizacji ruchu. Należy podjąć działania mające na celu weryfikację wyznaczonych przejść dla pieszych, likwidacji i określenia warunków wyznaczania nowych przejść, przejść w pełni wykorzystanych i zapewniających bezpieczeństwo pieszych – czytamy w raporcie GDDKiA.
Zdaniem autorów raportu wiele istniejących już przejść dla pieszych powinno zostać zlikwidowanych. Powód? Nie spełniają one warunków bezpieczeństwa lub nie są wykorzystywane.
Sprawdź też:
Teoretycznie wszystkie przejścia dla pieszych są budowane w oparciu o te same przepisy. Jednak interpretacja tych przepisów jest bardzo różna. W efekcie przejścia dla pieszych w Polsce są bardzo zróżnicowane, stwierdzono wiele błędów w ich budowie.
Przejścia dla pieszych zostaną zlikwidowane? O co wnioskuje GDDKiA?
Po przeprowadzonym audycie GDDKiA sformułowała kilka wniosków:
- GDDKiA wnioskuje o likwidację przejść, które w godzinach pomiaru (od godziny 6 do 9 rano oraz od 14 do 17) przekracza niewielu pieszych (nie więcej niż 24) oraz pozostawienie tych, które w tym samym czasie przekracza ponad 50 osób;
- pozostałe (tzw. sugerowane, z których korzysta 25-45 osób) zostaną zmodernizowane, co oznacza przede wszystkim budowę oświetlenia i poprawę widoczności na linii pieszy-kierowca;
- przejście dla pieszych może być wyznaczone, jeżeli istnieje skuteczna możliwość redukcji prędkości przed przejściem do 50 km/h.
Lista przejść przeznaczonych do likwidacji lub modernizacji może się jeszcze wydłużyć. GDDKiA zapowiedziała już kolejne audyty.
ZOBACZ TEŻ:
10 najbardziej niebezpiecznych dróg w Polsce. Tu było najwię...
Sprawdź też:
