Dziewięć metrów na Bałtowskiej
Najbardziej zaniedbana droga w powiecie ostrowieckim, stanowiąca dojazd między innymi do Bałtowa i znajdujących się tam atrakcji turystycznych, doczeka się w końcu remontu. I to w takim kształcie, o jaki dopominano się od miesięcy.
Wyjazd z Ostrowca Świętokrzyskiego do Bałtowa ma być całkowicie zmodernizowany za środki unijne, dzięki porozumieniu między lokalnymi samorządami a jego właścicielem - Świętokrzyskim Zarządem Dróg Wojewódzkich.
Udało się uzgodnić wspólne stanowisko w najbardziej spornej kwestii, dotyczącej odcinka od skrzyżowania z Aleją Jana Pawła II. W planach było bowiem zwężenie ulicy do siedmiu metrów, na co nie zgodzili się lokalni samorządowcy.
- Patrząc na potrzeby mieszkańców występowaliśmy o to, by ulica Bałtowska miała dziewięć metrów szerokości - mówi starosta ostrowiecki Zbigniew Duda. - W pewnym momencie zostaliśmy z tym sami, jednak upór i determinacja przyniosły skutki dla nas wszystkich.
Zapłacą za projekt
Powiat zobowiązał się pokryć koszty przeprojektowania ulicy.
- Projektanci widzieli tam drogę dwujezdniową. Starosta ostrowiecki podniósł argumenty, że natężenie ruchu sugeruje, że powinna to być droga trzyjezdniowa. Zaczęliśmy to analizować i uznaliśmy, że jeżeli powiat pokryje koszty projektowania drogi w takich parametrach, to my ją zbudujemy - wyjaśnia Jan Maćkowiak, wicemarszałek województwa.
Wiadomo już na pewno, że jezdnia będzie miała dziewięć metrów szerokości, powstaną też lewoskręty. Modernizacja ma się rozpocząć w tym roku i zakończyć do 2018 roku.
Wiedzą, co zrobią na Alei 3 Maja
Do czerwca ma być gotowy projekt przebudowy drogi wojewódzkiej przebiegającej przez Ostrowiec Świętokrzyski, na odcinku od mostu na Alei 3 Maja do wjazdu w ulicę Bałtowską. Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich chce zrealizować inwestycję do 2018 roku i sfinansować ją ze środków Unii Europejskiej.
Główne założenia projektu modernizacji prawie dwóch kilometrów drogi wojewódzkiej w centrum Ostrowca, obejmują wybudowanie nowego mostu na rzece Kamiennej, dwóch nowych rond oraz trzech skrzyżowań.
- Na przebudowę została wydana już decyzja środowiskowa i teraz projektant ma pół roku na przygotowanie dokumentów - mówi dyrektor Damian Urbanowski, dyrektor Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. – Koszt tej inwestycji wynosi około 15 milionów złotych, z czego 85 procent zostanie sfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.
Kierowcy będą musieli liczyć się ze sporymi utrudnieniami w ruchu, za sprawą wyburzenia mostu na rzece Kamiennej
- Zastanawiamy się jak rozwiązać problem komunikacji i maksymalnie skrócić czas realizacji – mówi prezydent Ostrowca Jarosław Górczyński. - Jeśli chodzi o remont jezdni, to prawdopodobnie wyłączony zostanie jeden pas ruchu, ale most musi być zamknięty w całości.
Nie wiadomo jeszcze, czy prowadzący remont zdecydują się na wybudowanie tymczasowej przeprawy.
Planowany remont zakłada też wybudowanie ronda na skrzyżowaniu ulic Okólnej, Denkowskiej i Słowackiego. Ma to ułatwić i „ucywilizować” przejazd w tym miejscu. Na pewno ucieszy to wielu kierowców, na ktorych obecnie przejazd tym skrzyżowaniem, jest problematyczny. Co prawda nie dochodzi tam do poważnych wypadków, ale nie brakuje kolizji, na skutek wymuszenia pierwszeństwa.
Pojawiła się także propozycja, by ulica Wardyńskiego stała się dwukierunkowa. Niewykorzystywane obecnie rondo u zbiegu ulic Denkowskiej i Radwana także zostanie przebudowane.