Na początku tego miesiąca konsorcjum polskich banków przyznało PŻM kredyt pomostowy, co pozwoliło spłacić jednego z zagranicznych wierzycieli i zapobiec zajęciu przez niego statków. W ubiegłym roku zarząd komisaryczny wstrzymał sprzedaż masowców Giewont i Jawor o nośności po 80 tys. DWT, zbudowanych w chińskiej stoczni New Times Shipyard w 2010 roku. Zachowano też około 400 miejsc pracy na statkach.
Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy PŻM, przekazał, że przedsiębiorstwo eksploatuje 55 statków, którymi są 1 siarkowiec, 4 promy pasażerko samochodowe, należące do spółki z Grupy PŻM Unity Line i 50 masowców o tonażu od 11,7 tys. do 82 tys. DWT. Flota masowców jest nowoczesna i młoda, bo średnia wieku tych statków wynosi 7 lat. Przewożą one przede wszystkim zboża, fosfaty czy nawozy. PŻM zatrudnia dziś na statkach rotacyjnie ponad 2400 oficerów i marynarzy. Co roku na promach i masowcach odbywa praktyki morskie około 570 studentów akademii morskich w Szczecinie i Gdyni, których absolwenci trafiają często na statki szczecińskiego armatora. Zarząd komisaryczny PŻM wdraża jej program naprawczy. Obejmuje on m.in. obniżenie o 13 proc. wynagrodzeń pracowników, co zaakceptowali i zrezygnowanie przez nich z niektórych świadczeń socjalnych, generujących koszty. Zgodnie z deklaracją ministra Gróbarczyka i zarządu PŻM, poprzednia wysokość zarobków będzie przywrócona, gdy poprawi się sytuacja finansowa przedsiębiorstwa.
Na razie na rynku żeglugowym panuje jeszcze stagnacja. Baltic Dry Index, czyli bałtycki indeks towarowy, ledwie osiąga 1000 punktów. Wskaźnik ten oblicza się przeliczając koszty transportu różnych ładunków masowych na 11 głównych liniach światowych, a potem są one uśredniane. Indeks dotyczy jedynie dużych statków masowych, takich jakie posiada PŻM. Najbardziej spadł on na początku roku 2016, kiedy to obniżył się do 467 punktów, a więc najniższego poziomu od jego ustalania w 1985 roku. W efekcie Grupa PŻM odnotowała słabe wyniki przewozowe. W 2015 roku jej masowce przewiozły 15,2 mln ton ładunków, o 2,7 mln ton mniej niż w poprzednim roku.
Obecnie PŻM zabiega o długoterminowe finansowanie swojej działalności.
[email protected]
Największy statek kontenerowy na świecie przypłynął do Gdańska