Wiceminister Witkowski na placu budowy przekopu Mierzei Wiślanej. 12.05.2020 r.
– Inwestycja strategiczna dla państwa polskiego przebiega w sposób niezakłócony, zgodnie z harmonogramem. Zobaczyłem postęp prac, wszystko dzięki inwestorowi i generalnemu wykonawcy odbywa się w sposób bezpieczny dla pracowników pod względem BHP, jak i epidemiologicznym, co jest szczególnie ważne w tych czasach. Bardzo dużo polskich podwykonawców pracuje na tej budowie – podkreślił.
Ta inwestycja jest strategiczna ze względu na pobudzenie gospodarcze nie tylko Elbląga i tej części Polski, ale śmiem twierdzić tej części Europy. Łaskawa zima, dobra pogoda powodują to, że ten postęp prac jest niezakłócony – powiedział Grzegorz Witkowski.
Przekop Mierzei Wiślanej. Jakie prace są wykonywane?
Na terenie przekopu obecnie od strony Zatoki Gdańskiej trwa budowa nabrzeża południowego (proces tzw. pogrążania ścianki – zaawansowanie tych robót to ponad 50 proc.). Powstają także falochron zachodni oraz tymczasowy port przeładunkowy. Posłuży on do odbioru dostaw kamienia hydrotechnicznego na potrzeby budowy falochronów.
Planowane są w przyszłym tygodniu pierwsze dostawy ścianek szczelnych do budowy śluzy kanału żeglugowego. W czerwcu mobilizacja sprzętu i rozpoczęcie pierwszych ścianek na obszarze śluzy – powiedział Dominik Wróblewski, kierownik budowy Konsorcjum NDI/BESIX.
Od Strony Zalewu Wiślanego zakończono budowę tymczasowej grobli oraz wbijanie ścianek tymczasowego nabrzeża. Posłuży ono do przeładunku materiałów potrzebnych do budowy sztucznej wyspy (ma zmagazynować urobek wydobyty w czasie budowy – red). Wkrótce rozpoczną się transporty (drogą wodną) materiałów do jej budowy.
Staramy się zminimalizować konieczność transportu drogami lądowymi, stąd budowa nabrzeża, jako pierwszego elementu pozwalającego na transportowanie kamienia, materiałów masowych, które w dużej ilości będą musiały być dowożone na plac budowy. To jest nasza troska i staranie o to, żeby rzeczywiście działania związane z transportem były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców – powiedziała Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes zarządu NDI.
Na placu budowy cały czas ciężki sprzęt realizuje roboty ziemne. Materiał uzyskany z prac jest hałdowany na terenie przekopu, a w przyszłości zostanie użyty do wykonania „obwiedni" sztucznej wyspy oraz posłuży do budowy nabrzeża południowego. Zabezpieczane są skarpy ziemne, po wschodniej i zachodniej części przekopu. Trwają przygotowania do budowy mostów, które będą prowadzić nad przekopem, i nowego układu drogowego. Pracownicy przygotowują również nowy system energetyczny i telekomunikacyjny w miejscu przekopu.
– Ta droga wodna jest przejściem administracji morskiej z naszego okresu stuletniej historii, która zaistniała 2 kwietnia 1920 roku, do czasów obecnych – powiedział Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni i przypomniał, że trwa już przetarg na II etap inwestycji.
Przekop Mierzei Wiślanej w liczbach:
całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie 22,880 km:
- przejście przez Zalew Wiślany: 10,176 km,
- przejście przez rzekę Elbląg: 10,381 km,
- pozostałe 2,323 km to odcinek stanowiska postojowego, śluzy i portu zewnętrznego,
głębokość to 5 m,
ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości,
budowa kanału ma zakończyć się w 2022 r.,
inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni,
wykonawcą pierwszej, aktualnie realizowanej części inwestycji jest Konsorcjum firm NDI/Besix.
Przekop Mierzei Wiślanej w budowie. Trwają prace na terenie ...
POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:
