Ogłoszono przetarg na budowę falochronów osłonowych dla Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia

RK, PAP
Wideo
od 7 lat
Ogłoszono przetarg na budowę falochronów osłonowych dla Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia. Informację w tej sprawie przekazali przedstawiciele gdyńskiego Urzędu Morskiego.

Przymiarki do budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni. Kolejne konkrety

Urząd Morski w Gdyni poinformował za pośrednictwem witryny internetowej, że budowa falochronów osłonowych dla Portu Zewnętrznego odbyć ma się w formule "zaprojektuj i wybuduj”. Za przetarg urzędnicy odpowiedzialni będą wspólnie z pracownikami Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Falochrony osłonowe mają mieć 2,5 kilometra długości.

- Nasze wspólne działania doprowadziły do szczęśliwego finału i kluczowego kroku w kierunku urzeczywistnienia historycznej rozbudowy infrastruktury naszego gdyńskiego okna na świat - mówi dr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. - Wzrost przepustowości, zwiększenie liczby obsługiwanych statków i bezpieczeństwo żeglugi to cele tego projektu. Zadań związanych z zalądowieniem nowych obszarów jest dużo, jednak żeby w ogóle można było zacząć, konieczne jest wykonanie falochronów osłonowych.

Barbara Olczyk, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, zaznaczyła, że dzięki realizacji zadań określonych w ogłoszonym zamówieniu, powstanie akwen osłonięty od oddziaływania fal, umożliwiający manewry przy terminalu w Porcie Zewnętrznym, wraz z bezpiecznym rozładunkiem przy jego nabrzeżach.

- Z kolei wzmocnienie istniejących falochronów wraz z wykonaniem narzutów ma na celu ochronę istniejących obiektów przed dochodzącym falowaniem oraz minimalizację refrakcji falowania - dodaje Barbara Olczyk.

Urząd Morski w Gdyni poinformował dodatkowo, że wybrany wykonawca będzie miał 490 dni na wykonanie prac projektowych, natomiast na roboty budowlane 819 dni od dnia uzyskania pozwolenia na budowę.

Port Zewnętrzny w Gdyni. Kiedy może powstać i ile kosztować?

Pierwsze statki do Portu Zewnętrznego przypłynąć powinny na przełomie 2028 i 2029 roku. Zrealizowanie tej inwestycji umożliwi zawijanie do Gdyni nawet największych kontenerowców na świecie, podobnie, jak ma to już dziś miejsce w przypadku terminalu głębokowodnego w Gdańsku.

Nowy pirs ma mieć dwa kilometry długości. Dzięki temu uda się uzyskać aż 150 hektarów dodatkowych gruntów pod funkcje portowe.

Inwestycja wygenerować może także ponad 5 tysięcy dodatkowych miejsc pracy w gospodarce morskiej. Jej koszt szacuje się nawet na kilka miliardów złotych. Sprawi to, że będzie to najbardziej kosztowna inwestycja w Gdyni po II wojnie światowej.

Trwa głosowanie...

Wpłynięcie pierwszych statków do Portu Zewnętrznego w Gdyni na przełomie 2028 i 2029 roku jest realne?

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ogłoszono przetarg na budowę falochronów osłonowych dla Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia - Dziennik Bałtycki

Wróć na i.pl Portal i.pl