Co szósty lot z Polski był opóźniony lub odwołany. "Pandemia jest tylko jednym z powodów problemów lotniczych"

Maciej Badowski
Maciej Badowski
W pierwszym kwartale 2021 roku, ponad 13 tys pasażerów wylatujących w Polski ucierpiało wskutek długich opóźnień i odwołań lotów.
W pierwszym kwartale 2021 roku, ponad 13 tys pasażerów wylatujących w Polski ucierpiało wskutek długich opóźnień i odwołań lotów. Lucyna Nenow / Polska Press
Z danych AirHelp wynika, że ponad 11,7 tys polskich pasażerów ucierpiało z powodu odwołanych lotów w pierwszych trzech miesiącach 2021 roku. Kolejne ponad 1,2 tys osób borykało się z dużymi opóźnieniami lotów.

Jak wynika z danych AirHelp, w pierwszym kwartale 2021 roku, ponad 13 tys pasażerów wylatujących w Polski ucierpiało wskutek długich opóźnień i odwołań lotów, z czego 8,5 tys jest uprawnionych do odszkodowania finansowego od linii lotniczych.

Co ważne, odszkodowanie lotnicze nie jest ekwiwalentem zwrotu środków za bilet: na mocy europejskiego prawa, linie lotnicze są zobowiązane do wypłaty pasażerom do 600 euro odszkodowania za poważnie opóźniony lub odwołany lot, jeśli wina za zakłócenie leży po stronie przewoźnika, a pasażerowie nie dotarli do swojej destynacji na czas, przykładowo z powodu usterki technicznej samolotu czy braku załogi.

- Linie lotnicze są zwolnione z wypłaty odszkodowania jeśli nadzwyczajne sytuacje jak Covid-19, czy ekstremalne warunki pogodowe uniemożliwiają im operowanie na czas- tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Polska Press Marta Koziarz, AirHelp.

Jednocześnie, jak wskazują dane, 1 na 2 polskich pasażerów który doświadczył ponad 3-godzinnego opóźnienia bądź odwołania lotu w pierwszych 3 miesiącach 2021 roku, ucierpiał z winy linii lotniczych, nie pandemii i jej implikacji. - Biorąc pod uwagę całkowitą liczbę lotów z lotnisk w Polsce, aż co 6 był opóźniony bądź odwołany. 20 lotów było opóźnionych powyżej 3 godzin, a kolejne 140 odwołanych. Pośród nich, aż 95 zakwalifikowało się do odszkodowania finansowego, co oznacza, że pandemia jest tylko jednym z powodów problemów lotniczych- wylicza ekspertka.

"Pandemia skłoniła pasażerów do zapoznania się ze swoimi prawami"

- Świadomość praw pasażerskich była niska jeszcze przed pandemią. W 2019 roku, jedynie 17 proc. Europejczyków zadeklarowało znajomość swoich praw w przypadku problemów z lotem. Raport Steer przygotowany dla Komisji Europejskiej w 2020 wskazał, że znajomość praw pasażerów jest wyższa wśród podróżnych, którzy doświadczyli opóźnienia lotów uprawniającego ich do odszkodowania, 60 proc. z nich wnioskuje o odszkodowanie lotnicze za zakłócony lot- wylicza ekspertka i dodaje, że w przypadku pasażerów odwołanych lotów, jedynie 20 proc. wnosi o odszkodowanie, mylnie biorąc zwrot środków za zakupiony bilet za jedyną możliwą rekompensatę, gdy w rzeczywistości mogą ubiegać o zwrot środków i dodatkowo, odszkodowanie lotnicze, jeśli to linia lotnicza jest odpowiedzialna za zaistniały problem.

- Ankieta AirHelp z 2021 wskazuje, że pandemia skłoniła pasażerów do zapoznania się ze swoimi prawami i aż trzy czwarte respondentów (73,9 proc.) z Polski wskazało, że w trakcie pandemii dowiedziało się więcej o swoich prawach pasażerskich, co można zaliczyć do nielicznych, pozytywnych skutków pandemii- dodaje.

Konsumenci zdecydowanie częściej kupują nowe rowery, a o ich wyborze decydują kolejno cena, design oraz jakość. Średnia kwota przeznaczona na zakup wynosi około 1150 zł.

Ekspert: Rowerów na rynku nie zabraknie, ale mogą być proble...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl