Co to jest CSR?
CSR, to skrót od Corporate Social Responsibility, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu. To koncepcja, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy.
CSR to biznes zaangażowany społecznie. Wydatki na działania CSR w firmie należy traktować jako inwestycję i źródło innowacji, a nie jako koszt.
CSR w Twojej firmie: dlaczego warto?
Polsko-francuska Izba Gospodarcza w 2018 roku zorganizowała badanie, z którego wynika, że konsumenci oczekują od firm, że będą społecznie odpowiedzialne:
- 69% uważa, że firmy powinny walczyć z niesprawiedliwością społeczną,
- 68% oczekuje od marek, które kupują, aby odgrywały większą rolą w rozwiązywaniu problemów społecznych,
- 65% oczekuje zaangażowania w rozwój lokalnych społeczności,
- 58% unika kupowania produktów firm, które mają negatywny wpływ na społeczeństwo lub środowisko,
- 32% konsumentów uważa, że poprzez swoje decyzje zakupowe może realnie wpływać na zmiany na świecie.
Na potwierdzenie tego, że CSR to kierunek, w którym każdy, myślący o przyszłości biznes powinien podążać, przytaczać można wiele cyfr, badań i raportów. Dlaczego? Ponieważ liczby nie kłamią. Wszystkie zaprezentowane badania zostały przeprowadzone na reprezentatywnej grupie odbiorców.
CSR w słusznej sprawie
Ostatnio wiele mówi się o ekologii. Mali przedsiębiorcy i duże koncerny podejmują kolejne działania, które mają m.in. ograniczyć plastik, zminimalizować pozostawiany ślad węglowy, zmniejszyć ilość odpadów i zoptymalizować produkcję. Młodocianą twarzą zmian jest Greta Thunberg, która w 2020 roku po raz kolejny została zgłoszona do Pokojowej Nagrody Nobla, ale za tymi działaniami także stoją liczby!
Aż 75% polskich obywateli odczuwa zaniepokojenie zmianami klimatu – na to wskazują badania Instytutu YouGov dla Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
CSR: o tych kampaniach było głośno
Działania CSR w polskich firmach prowadzone są od lat, ale od niedawna stały się popularne i szeroko dyskutowane nie tylko w biznesie, ale także przez konsumentów. Firmy prześcigają się w pomysłach na kolejne projekty. Wzajemne inspiracje i motywacje do coraz to nowych akcji sprawiają, że jest o czym mówić, o czym myśleć i z czego wybierać.
MOŻE CIĘ TEŻ ZAINTERESOWAĆ
Kampanie CSR, które zapadły w pamięć
- Kompania Piwowarska i WWF łączą siły. Z etykiet zniknął wizerunek żubra, na rzecz innych, zagrożonych gatunków zwierząt. Dodatkowo firma przekazała fundacji WWF Polska 1 mln zł na wsparcie programów ochronnych wilka, rysia i sóweczki. Kompania Piwowarska jest sponsorem Białowieskiego Parku Narodowego, dlatego pomysł jest spójny z wizerunkiem, jaki marka chce promować, a dodatkowo jest pożyteczny społecznie.
- JYSK odmienił poczekalnię Szpitala Bródnowskiego. Zmienił on surowe wnętrza szpitalnej przestrzeni w miłe i przytulne miejsce, w którym chorzy i ich rodziny będą mogli na chwilę odpocząć. Wykorzystanie własnych pracowników oraz produktów dostępnych w sklepie to prosta akcja, która spotkała się z niezwykle ciepłym odzewem. JYSK Polska już wcześniej wspierał warszawski Szpital Bródnowski, np. przekazując poduszki i kołdry dla pacjentów.
- Coca Cola i Fundacja Nasza Ziemia promuje recyklomaty. W dwóch lokalizacjach w Warszawie stanęły recyklomaty, w których za oddanie i odpowiednią segregacją odpadów można otrzymać ciekawy zniżki. Co ciekawe, nie tylko wielcy giganci promują tego typu działania. Miasto Sosnowiec postawiło recyklomaty w 8 lokalizacjach. Oddawać do recyklingu odpady można m.in. w urzędzie miasta a pozyskane pieniądze mogą zasilić budżety lokalnych klubów sportowych.
- Żabka promuje zielony transport. Firma postawiła ponad 100 samoobsługowych stacji naprawy rowerów w pobliżu swoich sklepów w Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Gliwicach, Częstochowie i Trójmieście.
- Pornhub przygotował wyjątkowy film dla dorosłych. Dochód przeznaczy na sprzątanie planet.
- Lista zrealizowanych w ostatnim czasie akcji CSR mogłaby nie mieć końca. - Tefal i Fundacja Nasza Ziemia sprzątają polskie parki narodowe, - Myjnia parowa Irmar i Fundacja Człowiek dla Zwierząt pomagają zwierzakom, - WP organizuje akcję Spełnijmy Marzenie Powstańca, - Biedronka i Vanish dają drugie życie ubraniom, - ING stawia Smog Free Tower w Krakowie, - Zielone przystanki retencjonujące wodę opadową w Radomiu, - PKP S.A. uruchamia pierwsze stacje do ładowania samochodów elektrycznych.
CSR + storytelling
To połączenie może przynieść najwięcej korzyści. Dlaczego? Odpowiedzialność społeczną łączy się z prawdziwą historią, która spotkać może każdego z nas. Idealnym przykładem na tego typu realizację jest akcja Stowarzyszenia mali bracia Ubogich. Dobrze zaplanowana kampania, ze świetnym timingiem i mocnym przekazem. Zobaczcie sami:
