Czterodniowy tydzień pracy zostanie wprowadzony w Polsce? Czego jeszcze oczekują pracownicy od firm? Lista benefitów radykalnie się zmieniła

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Część benefitów, jak ubezpieczenie czy prywatna opieka medyczna dla wielu pracowników stała się standardem. Obecnie oczekują czegoś więcej, jak czterodniowy tydzień pracy czy dodatkowe płatne dni wolne.
Część benefitów, jak ubezpieczenie czy prywatna opieka medyczna dla wielu pracowników stała się standardem. Obecnie oczekują czegoś więcej, jak czterodniowy tydzień pracy czy dodatkowe płatne dni wolne. Adam Jankowski/ Polska Press
Świadomość work-life balance i dbałości o pracowniczy dobrostan skłaniają pracodawców do przeglądu, a coraz częściej również do zmiany oferowanych pracownikom benefitów. Część dodatków pozapłacowych traktowana jest przez zatrudnionych i kandydatów do pracy jako standard. Wśród dyskutowanych i pożądanych benefitów pojawiają się nowe propozycje: dodatkowe dni płatnego urlopu, 4-dniowy tydzień pracy, a także urlop menstruacyjny.

Spis treści

Pracownicy coraz częściej zwracają uwagę na oferowane przez firmę benefity

W badaniu na zlecenie Enter The Code 75 proc. respondentów zadeklarowało, że w trakcie aplikowania do firmy zwraca uwagę na ofertę benefitów, a połowa uważa, że są one istotnym dodatkiem do wynagrodzenia. Jednocześnie 66 proc. ankietowanych zadeklarowało, że rozważyłoby propozycję pracy z identycznym wynagrodzeniem, jeśli oferowane benefity będą lepiej dopasowane do ich potrzeb.

– Badania potwierdzają, że benefity są tym, co może zaważyć na wyborze oferty, a tym samym przyczynić się do pozyskania przez firmę najlepszych kandydatów – mówi Dominik Pieczewski, ekspert z Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów. – Mądrze prowadzona polityka benefitowa, bazująca na elastycznym, dostosowanym do potrzeb i oczekiwań wachlarzu korzyści pozapłacowych, jest też pomocna w utrzymaniu pracowników i podtrzymaniu ich zaangażowania – dodaje.

Jeszcze benefit czy już standard?

Według raportu „Oferty pracy w Polsce. Monitoring procesów rekrutacyjnych na polskim rynku pracy”, opracowanego w lipcu br. przez firmę Grand Thornton, oferty pracy zawierają dużą liczbę benefitów – średnio 6,6 na ogłoszenie. Najczęściej są to:

  • szkolenia (86 proc. ogłoszeń),
  • pakiet medyczny (65 proc.)
  • pakiet sportowy (54 proc).

Jednak z badania Enter The Code wynika, że te „typowe benefity” są uznawane za standard, a nie bonus. Prywatną opiekę medyczną postrzega w ten sposób 45 proc. ankietowanych, szkolenia 42 proc., a kartę sportową 37 proc. Jako benefit „nie bronią się” też ubezpieczenie na życie i elastyczne godziny pracy – za standard uznaje je odpowiednio 55 i 42 proc.

Jakie benefity są proponowane, a jakie są rozważane przez polskich pracodawców?

– Z naszych obserwacji, wynika, że najgoręcej dyskutowanymi propozycjami są: 4-dniowy tydzień pracy, dodatkowe, płatne dni wolne oraz urlop menstruacyjny – mówi Jolanta Szydłowska, Prezeska Zarządu Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów.

Z tegorocznego „Barometru Polskiego Rynku Pracy” firmy Personnel Service, wynika, że co trzeci pracownik chciałby benefitu w postaci 4-dniowego tygodnia pracy, a 9 proc. ankietowanych firm planuje wprowadzenie takiego rozwiązania. Według innego raportu – „People at Work 2023” firmy ADP – z krótszego tygodnia pracy jako benefitu może korzystać w Polsce 10 proc. pracowników.

– Temat 4-dniowego tygodnia pracy pojawia się zwłaszcza w kontekście dbałości o zdrowie psychiczne i dobrostan zatrudnionych. Badania skutków czterodniowego tygodnia roboczego, przeprowadzone w ubiegłym roku przez naukowców z University of Cambridge i z Boston College w USA, wykazały, że zredukowanie liczby dni pracy do 4 w tygodniu znacząco obniżyło wskaźniki stresu i chorób wśród pracowników – komentuje Pieczewski.

Dodatkowo coraz większą popularność zyskuje benefit w postaci dodatkowych, płatnych dni wolnych. Tym bardziej, że ich wprowadzenie zależy wyłącznie od możliwości pracodawcy i nie jest ograniczone przepisami kodeksu pracy, który określa minimum, a nie maksimum urlopu wypoczynkowego.

Jak wskazują autorzy badania, urlop menstruacyjny „budzi obecnie chyba najgorętsze dyskusje", ponieważ przez niektórych to rozwiązanie postrzegane jest jako „dyskryminujące w stosunku do mężczyzn".

– Nie ma mowy o dyskryminacji – podkreśla Jolanta Szydłowska, Prezeska Zarządu GFKM. – To jest kwestia istotna, bo dotyczy około 40 proc. pracowników. Należy podjąć dyskusję na ten temat i stopniowo wypracowywać konkretne rozwiązania – może właśnie w zakresie benefitów – dodaje.

Jak bardzo pożądanym rozwiązaniem jest urlop menstruacyjny, pokazują badania Pracuj.pl „Praca w czasach zmian”, z którego wynika, że 6 na 10 ankietowanych pań zadeklarowało, że możliwość skorzystania z takiego urlopu to benefit, który w ich opinii stanowiłby znaczną przewagę konkurencyjną danej firmy jako pracodawcy. Pierwszym w Europie krajem, który wprowadził urlop menstruacyjny – i to nie jako benefit, ale od razu do Kodeksu pracy – jest Hiszpania. Ustawa daje prawo do trzydniowego urlopu miesiączkowego z możliwością przedłużenia do pięciu dni. Wymagane jest zaświadczenie lekarskie potwierdzające określone dolegliwości.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Czterodniowy tydzień pracy zostanie wprowadzony w Polsce? Czego jeszcze oczekują pracownicy od firm? Lista benefitów radykalnie się zmieniła - Strefa Biznesu

Wróć na i.pl Portal i.pl