Senat za darmowymi autostradami
Senat nie zgłosił w środę poprawek do ustawy, która znosi opłaty za przejazd samochodów osobowych państwowymi autostradami i wprowadza zakaz wyprzedzania się ciężarówek na trasach szybkiego ruchu. Projekt przygotowało Ministerstwo Infrastruktury.
Za ustawą bez poprawek głosowało 73 senatorów, nikt nie głosował przeciw, a osiem osób wstrzymało się od głosu.
W poniedziałek wiceminister infrastruktury Rafał Weber apelował, aby ustawa dotycząca darmowych autostrad wyszła z Senatu bez poprawek i trafiła do podpisu do prezydenta Andrzeja Dudy, aby mogła wejść w życie od 1 lipca.
Wiceminister infrastruktury komentuje
W rozmowie z i.pl wiceminister Rafał Weber podkreślił, że Senat zagłosował zgodnie z jego apelem.
– Ten projekt jest korzystny z punktu widzenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ponieważ przeniesie część ruchu z dróg jednopasowych na autostrady, które ze względu na parametry są bezpieczniejsze. Poza tym przyniesie on także wymierne korzyści finansowe dla kierowców, którzy teraz płacą za te dwa płatne odcinki, a od 1 lipca tego nie będą robić. Opozycja to zauważyła. Możemy więc powiedzieć, że propozycje prezesa Jarosława Kaczyńskiego popierane są nawet przez opozycję, ponieważ ani w Senacie, ani w Sejmie przedstawiciele klubów opozycyjnych nie składali poprawek do tego projektu i poparli to rozwiązanie. Prezes Jarosław Kaczyński trafił w punkt z tą propozycją – podkreślił.
Termin 1 lipca realny?
Dopytywany, czy termin 1 lipca jest realny, odpowiedział, że tak, jest to realny termin. – Jesteśmy od strony merytoryczno-technicznej do tego gotowi. Gotowe jest także Ministerstwo Finansów, które nadzoruje elektroniczny system poboru opłat – wyjaśnił.
– Mam nadzieję, że pan prezydent Andrzej Duda uzna ustawę za wartą podpisania. Wiem, że prezydent jest bardzo czuły i wrażliwy na działanie legislacyjne, zmierzająca do poprawy bezpieczeństwa w drogowe, ale także obniżające różnego rodzaju opłaty, czyli znoszące – tak, jak w tym przypadku – opłaty i ustawa zostanie podpisana tak, aby mogła wejść w życie 1 lipca, czyli już za kilka dni – mówił wiceminister infrastruktury.
Co przewiduje projekt?
Darmowe autostrady to jedna z propozycji PiS, które ogłosił Jarosław Kaczyński podczas „Programowego Ula” partii w połowie maja.
Przepisy ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw znoszą opłaty za przejazd państwowymi autostradami, które uiszczają kierowcy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli samochodów osobowych oraz motocykli). Nadal będzie natomiast pobierana opłata przez Szefa KAS od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów poruszających się tymi odcinkami autostrad.
Aktualnie płatne odcinki państwowych autostrad to A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica.
Nowelizacja wprowadza także zakaz wyprzedzania się ciężarówek na trasach szybkiego ruchu. Umieszczono w nim zapis umożliwiający taki manewr pod warunkiem, że wyprzedzany pojazd "porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej". Według resortu infrastruktury, który odpowiadał za opracowanie projektu ustawy, będzie to już 10 km/h różnicy pomiędzy ciężarowym pojazdem wyprzedzanym a wyprzedzającą ciężarówką.
Projekt ustawy dotyczy wyłącznie państwowych odcinków autostrad. Prywatne, jak choćby ten z Nowej Wsi do Rusocina (A1), Konina do Świecka (A2) czy z Katowic do Krakowa (A4), pozostaną płatne.
