Raport przygotowany przez Fundację JiM, na podstawie badań przeprowadzonych przez Maison & Partners w grudniu 2017 r., to pierwsze tak obszerne badanie w Polsce, poruszające tematykę autyzmu. Wyniki wskazują, że aż 95% spośród badanych nie potrafi wyjaśnić czym on właściwie jest, a ponad połowa respondentów (54%) czerpie wiedzę o autyzmie z filmów i seriali.
Jak się okazuje, nasze przekonanie o byciu doinformowanym przegrywa w zetknięciu z rzeczywistością. Polacy nie są świadomi częstotliwości występowania autyzmu. Tylko 10% badanych wskazało właściwą odpowiedź, reszta była przekonana, iż występuje rzadziej niż ma to miejsce w rzeczywistości. Problemem było też zdefiniowanie przyczyn występowania autyzmu – aż 74% badanych nie wiedziało bądź wskazało nieprawidłową odpowiedź. 70% ma błędne przeświadczenie o otoczeniu jakie osoby z autyzmem preferują, a 44% kojarzy autyzm z występowaniem ponadprzeciętnych umiejętności częściej niż faktycznie ma to miejsce.
Elementem badania realizowanego przez Fundację JiM był test wiedzy nt. autyzmu. Niestety, żaden z respondentów nie udzielił wszystkich prawidłowych odpowiedzi, a co drugi badany (48%) nie odpowiedział poprawnie nawet na połowę. Płytka i pozorna świadomość autyzmu powoduje błędne przeświadczenie o tym czym właściwie jest autyzm. Respondenci przypisywali autystom cechy głównie negatywne. Najczęściej te związane z trudnościami w nawiązywaniu kontaktów z innymi (aż 59%!), problemami z komunikacją, z wycofaniem czy agresją.
Badani nie mają wątpliwości co do praw, które powinny przysługiwać osobom z autyzmem. 64% - 66% uważa, że powinni mieć możliwość pracy, edukacji specjalnej lub takiej z osobami zdrowymi, według uznania. Jednak 2/3 badanych nie wierzy, że dzieci autystyczne są w stanie poradzić sobie w „zwyczajnej” szkole. Prawdopodobnie, kierowane jest to myśleniem o nich jako
o osobach aspołecznych. Niepokojące jest to, że ponad 10% myśli, że autyzm może zostać nabyty przez złe wychowanie bądź szczepienie dzieci. Negatywnie odbierane jest również zakładanie rodzin przez osoby z autyzmem - tylko 52% respondentów uważa, że osoby z autyzmem powinni mieć prawo do zawierania małżeństw, a jeszcze mniej (38%) do posiadania dzieci.
Pozytywnym znakiem jest chęć ludzi do pomocy charytatywnej osobom z autyzmem, szczególnie dzieciom. Aż 70% wyraziło chęć przeznaczenia 1% podatku na działania tego typu fundacji. Fundacja JiM rozpoczęła kolejną kampanię „Polska Na Niebiesko”, organizowaną z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu. W okolicach tego święta organizacja podejmuje szereg działań prowadzących do poprawy jakości życia osób z autyzmem oraz budowania świadomości na temat tego zaburzenia.