Obecnie ponad połowa Polaków robi zakupy w internecie. W ubiegłym roku klienci złożyli ok. 200 mln zamówień online, w tym roku szacuje się, że ich liczba wzrośnie do ok. 240 mln. Część klientów planuje zakupy świąteczne przynajmniej miesiąc przed świętami. Jednak jak co roku najwięcej zakupów Polacy planują zrobić w ostatnich dwóch tygodniach przed Bożym Narodzeniem.
Czytaj też: Rusza Świąteczny Market Towarzyski 2018 - to będzie największy jarmark prezentów gwiazdkowych w Poznaniu
Z tego powodu okres przedświąteczny to czas najbardziej wytężonej pracy w firmach kurierskich.
- W ciągu sekundy 12-godzinnego dnia pracy dostarczamy nawet 23 przesyłki, czyli łącznie ponad 84 tys. przesyłek na godzinę. To świadczy o jakiej skali działalności mówimy i o pozytywnym nastawieniu Polaków do e-commerce – zauważa rzecznik InPost Wojciech Kądziołka.
Wśród usług związanych z e-handlem, u klientów Poczty Polskiej największym zainteresowaniem cieszy się Pocztex Kurier 48. By ułatwić odbiór zamówienia, Poczta udostępnia również usługę "Odbiór w Punkcie". Przesyłki można odbierać w placówkach Poczty oraz u jej partnerów – w sklepach Żabka i Freshmarket, na stacjach Orlen oraz w kioskach RUCH-u. Z kolei InPost stawia na przesyłki kurierskie z odbiorem w domu oraz na paczkomaty, których w Polsce ma już ponad 4,3 tys.
Przygotowania do okresu świątecznego rozpoczynają się kilka miesięcy wcześniej.
– Zasadnicze, proceduralne działania zaczynają się w październiku, kiedy m.in. zwiększamy zatrudnienie na stanowiskach kurierów, pracowników magazynów oraz działu contact center. Ponadto, w grudniu dostarczamy przesyłki także w soboty – mówi Małgorzata Maj, PR Manager DPD Polska.
Również Poczta Polska na okres przedświąteczny rekrutuje nowych pracowników.
– Zatrudniliśmy już 2100 pracowników sezonowych. Są to kierowcy, kurierzy i pracownicy sortowni. Rekrutacja na te stanowiska rozpoczęła się już w październiku, więc wzrost zatrudnienia odbywa się sukcesywnie – mówi Justyna Siwek, rzecznik Poczty Polskiej.
W połowie listopada Poczta oddała też do użytku nową sortownię w Koszalinie. Dodatkowo, w związku ze szczytem paczkowym - uruchomiono czynne 24h na dobę Centrum Monitoringu, które ma zapewnić ciągłość procesów operacyjnych.
Czytaj też: Tyle zarabiają w Biedronce i Lidlu. Dostaną także kasę na święta [STAWKI - 14 grudnia 2018]
Również InPost przygotował się do okresu przedświątecznego bardzo dokładnie. Firma zakupiła dodatkowo 1000 samochodów kurierskich i 100 tirów. Zainwestowano także w 1700 nowych paczkomatów.
– Była to olbrzymia inwestycja i operacja logistyczna, ale teraz mogę spokojnie powiedzieć, że każda paczka, nadana nawet w ostatnim tygodniu przed wigilią, dotrze do adresatów na czas – zapewnia Wojciech Kądziołka.
Mimo wprowadzanych przez firmy kurierskie ulepszeń, wciąż najlepszym rozwiązaniem pozostaje zamówienie przesyłki z odpowiednim – dwutygodniowym lub tygodniowym wyprzedzeniem.
– Będzie to dobre zabezpieczenie przed skutkami czynników losowych, na przykład wystąpieniem niekorzystnych warunków atmosferycznych, które mogą spowodować opóźnienia, a na te kurier nie ma wpływu – mówi Małgorzata Maj, PR Manager DPD Polska.
Przed świąteczną gorączką ostrzega również rzecznik Poczty Polskiej Justyna Siwek.
– Namawiamy klientów, aby jak najwcześniej wysyłali życzenia świąteczne i prezenty. Im wcześniej zrobimy zakupy w e-sklepach tym spokojniejszy będziemy mieli ten gorący przedświąteczny czas.
Zobacz też:
10 najdziwniejszych rzeczy, jakie ludzie wysłali pocztą
POLECAMY:
„Polacy polubili zakupy przez internet. Kolejny rok będzie jeszcze lepszy” - zobacz wideo:
Agencja TVN/x-news.pl.
