O tym, że Jaworzno zostało wybrane na lokalizację fabryki polskich samochodów elektrycznych marki Izera, informowaliśmy już dwa miesiące temu. Drugą opcją była Ruda Śląska i jej teren po hucie Pokój. Choć ta kandydatura wydawała się uzasadniona "społeczno-ekonomicznie" (jako łagodzenie skutków zapowiadanej likwidacji kopalni Ruda), w trakcie całego procesu to Jaworzno było niezmiennie faworytem do otrzymania tej inwestycji.
ZOBACZCIE ZDJĘCIA
O tym, że fabryka na pewno nie powstanie w Rudzie Śląskiej, mówił w tym tygodniu Krzysztof Mejer, wiceprezydent tego miasta, goszczący w rozmowie Radia Piekary i Dziennika Zachodniego:
Nie przeocz
"Kalendarz, jaki został wyznaczony do realizacji tej inwestycji jest tak napięty, że postępowanie administracyjne wywróci go do góry nogami. Inwestor, czyli spółka rządowa, chciałaby w ciągu roku wbić łopatę i rozpocząć budowę tego zakładu. W ciągu roku od listopada. Szczerze: nie ma szans, by przygotować proces inwestycyjny w tak krótkim czasie. Samo postępowanie środowiskowe trwa ok. 9 miesięcy. A jeśli znajdzie się ktoś, kto zaskarży decyzję środowiskową, to postępowanie może wydłużyć się nawet do 2-3 lat. A gdzie pozwolenie na budowę? Jestem realistą".
Zobacz koniecznie
We wtorek budowa fabryki Izery w Jaworznie zostanie oficjalnie ogłoszona na wirtualnej konferencji z udziałem Michała Kurtyki, ministra klimatu i środowiska, Janusza Michałka, prezesa Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE przejmuje teren pod fabrykę), Piotra Zaremby, prezesa spółki ElectroMobility Poland oraz Jakuba Chełstowskiego, marszałka woj. śląskiego. Nasze nieoficjalne ustalenia potwierdzają nie tylko lokalizację w Jaworznie, ale także planowane rozpoczęcie budowy zakładu w czwartym kwartale 2021 roku.
- W 2023 roku z fabryki mają wyjechać pierwsze samochody Izera. Ten plan również się nie zmienia - mówi nasz informator.
Potwierdzają się również nasze ustalenia związane z Rudą Śląską i możliwym zlokalizowaniem w tym mieście innej, pokrewnej inwestycji. Jak udało nam się ustalić, na terenie po hucie Pokój (również przejmowanym przez KSSE) ma powstać duże centrum technologii motoryzacyjnych oraz dronowych.
Musisz to wiedzieć
Ze zdjęć, a także pierwszych testów, znamy dwa prototypy marki Izera w wersjach hatchback oraz SUV, roboczo nazwane T100 i Z100. Samo uruchomienie fabryki to koszt rzędu 2 mld zł. Wprowadzenie aut na rynek, promocja, serwis… etc – to pochłonie kolejne 3 mld. Spółka EMP kontrolowana jest przez państwowe koncerny energetyczne: PGE, Tauron, Eneę oraz Energę, ale i tak będzie potrzebowała 1-2 mld z pożyczek.
Bądź na bieżąco i obserwuj
