Kara dla gdyńskiej firmy Vectra nałożona przez UOKiK
Prezes urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, Tomasz Chróstny, podjął decyzję o ukaraniu firmy Vectra za bezprawne podwyższanie klientom abonamentu. Pracownicy firmy mieli bez podstawy prawnej zmieniać zapis umowy na czas nieoznaczony, po czym podwyższać opłatę za Internet i telewizję. Wysokość kary przekracza 22 miliony złotych.
- Vectra w latach 2019 - 2020 jednostronnie, bez wymaganej podstawy prawnej, informowała konsumentów o dodaniu klauzuli modyfikacyjnej do nieposiadających jej i trwających już kontraktów, zmieniając zapisy ogólnych warunków umowy. Następnie, przez kolejne lata, w oparciu o tę bezprawnie wprowadzoną klauzulę modyfikacyjną, sugerowała klientom jednostronne podwyższenie o 5 złotych miesięcznie opłaty abonamentowe za każdą z usług telekomunikacyjnych - telewizji lub dostępu do internetu (60 zł lub 120 zł w skali roku). Przedsiębiorca wyznaczył im przy tym termin, w ramach którego mogą nie zgodzić się na zmiany i wypowiedzieć świadczone usługi. Jeśli tego nie zrobili, Vectra pobierała ustalone jednostronnie podwyższone opłaty - czytamy na stronie UOKiK.
CZYTAJ TAKŻE: Vectra nie spełniła warunków nałożonych przez UOKiK przy zakupie Multimedia Polska. Będzie kara?
Zarzuty dotyczące nieprawidłowości spółce Vectra przedstawił prezes UOKiK Tomasz Chróstny jeszcze w listopadzie 2021 r. Dziś, tj. w poniedziałek 23 stycznia 2023 r. wydał decyzję, z której wynika, że zmiany w umowach z klientami oraz podwyższenie abonamentu nie są ważne, ponieważ nie było dla nich podstawy prawnej, i tym samym spółka wprowadzili klientów w błąd. Następstwem bezprawnych działań było pobieranie wyższej opłaty za abonament, czym - wg prezesa UOKiK - Vectra S.A. naruszyła zbiorowe interesy konsumentów.
Kara dla Vectry. Ponad 22 miliony złotych i zwrot części abonamentu
W konsekwencji bezprawnych działań prezes UOKIK nałożył na spółkę Vectra karę pieniężną w wysokości 22 231 676 złotych. Dodatkowo firmę obowiązuje nakaz zaniechania praktyk oraz usunięcie jej skutków, czyli - po uprawomocnieniu decyzji - zwrot bezprawnie pobranej części kwoty abonamentu.
Stanowisko firmy Vectra S.A. po nałożeniu kary ponad 22 milionów zł
Jak wynika z przekazanego przez biuro prasowe firmy Vectra S.A., spółka nie zgadza się z decyzją UOKiK i jej pracownicy mają zamiar odwołać się od decyzji.
- W działaniach z 2019 i 2020 roku, mających na celu wprowadzenie do części umów zapisów tzw. klauzuli modyfikacyjnej, zabezpieczyliśmy w odpowiedni sposób interesy klientów tj. wszystkie osoby, których zmiany te dotyczyły, otrzymały od nas korespondencję, w której w jasny sposób wyjaśnialiśmy przyczyny ich wdrożenia. Co niezwykle ważne, informacje te przekazywane były z odpowiednim wyprzedzeniem wraz z informacją o możliwości wypowiedzenia umowy bez dodatkowych opłat oraz dokładną instrukcją, co zrobić, jeśli klient nie zgadza się na nowe warunki. Nasze działania były i są zgodne z przepisami prawa, co zostało Urzędowi rzetelnie wyjaśnione w trakcie postępowania. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, zdecydowanie nie podzielamy stanowiska Urzędu i nie zgadzamy się z nałożonymi bezprecedensowymi sankcjami. Będziemy dochodzić naszych racji przed kolejnymi instancjami. Równocześnie podkreślamy, że do chwili publicznego ogłoszenia informacji przez Urząd, decyzja w omawianej sprawie oraz jej uzasadnienie nie zostały doręczone do Grupy Vectra - przekazało biuro prasowe Vectra S.A.
