Spis treści
Nie tylko akademia
Uroczystość w sali gimnastycznej to tylko jedna z możliwości. Jest to często wykorzystywany sposób upamiętnienia ważnych wydarzeń – tak m.in. rozpoczynamy i kończymy rok szkolny. Powoli jednak w szkołach rezygnuje się z tego rodzaju spotkań. Jak inaczej można upamiętnić Narodowe Święto Niepodległości 11 listopada i zwrócić uwagę uczniów na istotę tego dnia? Jedną z propozycji może być niepodległościowy escape room.
Niepodległościowy escape room
Escape room to zabawa, która wciąż zyskuje popularność w Polsce. Gra polega na zamknięciu uczestników w pomieszczeniu, ich zadaniem jest odnalezienie klucza i uwolnienie się w ustalonym na początku czasie. Znalezienie klucza jest możliwe po rozwiązaniu zagadek i łamigłówek.
Oczywiście uczniów nie uwięzimy w sali, ale samo przekształcenie sali w niezwykły pokój zagadek zmieni atmosferę i zachęci uczniów do wzięcia udziału w zabawie.
Proponujemy, by taki rodzaj upamiętnienia Narodowego Święta Niepodległości odbywał się z podziałem na klasy. Możemy ustalić, że wszystkie klasy jednego dnia na konkretnej godzinie lekcyjnej będą uczestniczyć w grze tak, aby wszyscy uczniowie rozwiązywali zagadki w tym samym czasie.
Jakie zadania można wykorzystać w pokoju zagadek?
Zadania, które można wykorzystać do niepodległościowego escape roomu:
- Rozwiążcie krzyżówkę niepodległościową, na przykład tę udostępnione na stronie Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Miechowie, pytania są dość szczegółowe, ale możemy poprosić uczniów o wyszukanie odpowiedzi w internecie (przy okazji ćwiczymy czytanie ze zrozumieniem i wyszukiwanie informacji).
- Jak dobrze znacie hymnu Polski: z hymnu Polski możemy usunąć niektóre zdania i poprosić uczniów, aby odnaleźli miejsca, w których brakuje tekstu i uzupełnili go właściwie; warto też sprawdzić, czy uczniowie wiedzą, jaki tytuł ma hymn.
- Sławni Polacy: wymieńcie nazwiska trzech Polaków zasłużonych dla Polski i napiszcie, czego dokonali.
- Wymieńcie symbole narodowe Polski.
- Wymieńcie wszystkie województwa i ich stolice.
- Wykonajcie kotyliony (nauczyciel musi mieć przygotowane materiały).
- Polacy nie gęsi: krótkie dyktando tematyczne,
Udekorowane wcześniej barwami narodowymi sale na pewno pomogą stworzyć dobrą atmosferę.
Uczniowie bardzo lubią współpracować w grupach, a rozwiązywanie zadań i łamigłówek pod presją czasu z pewnością im się spodoba. Zadania musimy ukryć w różnych miejscach sali, niektóre z nich mogą być dostępne tylko pod kluczem, który uczniowie znajdą podczas rozwiązywania innych zagadek. Inne możemy ukryć na zdjęciach, na tablicy korkowej, w miejscach nieoczywistych i nie tak łatwo dostępnych. Zadania trzeba dostosować do wieku i możliwości uczniów.
Jak zaciekawić uczniów historią Polski?
Odzyskanie niepodległości to dla dzisiejszych uczniów bardzo odległe i abstrakcyjne wydarzenie. Co zrobić, by lepiej zrozumieli tę sytuację i świadomie obchodzili Święto Niepodległości?
Warto zaprosić do szkoły gości - na przykład historyków, którzy mogą podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniami związanymi z historią wojenną Polski. Którzy przybliżą ten temat nie opowiadając o zyskach i stratach, a także datach bitew, ale opowiedzą historie, na które nie ma czasu podczas lekcji historii.
A może koncert patriotyczny?
Koncert patriotyczny to doskonały sposób, aby uczniowie, nauczyciele, a także rodzice mogli uczcić Święto Niepodległości i poczuli się dumni z polskiej historii i kultury.
Warto zorganizować go w godzinach wieczornych tak, by nie tylko uczniowie i nauczyciele wzięli w nim udział. Bardzo istotny jest tu wybór repertuaru - niech będą to utwory patriotyczne, pieśni narodowe i piosenki związane z tematem niepodległości. Scenografię warto stworzyć razem z uczniami.
Na takie wydarzenie dobrze jest zaprosić gości specjalnych - przedstawicieli lokalnych władz, historyków, którzy będą mogli wygłosić interesujące przemówienie. Nie można zapominać o promocji wydarzenia - zarówno w internecie, jak i poprzez plakaty w szkole i w jej okolicy.
Koncert patriotyczny zawsze wzbudza wiele emocji i jednoczy społeczność lokalną. Uczniowie chętnie się angażują w takie projekty, choć są one bardzo czasochłonne i niełatwe do zrealizowania.