Jak rozmawiać z dziećmi o powodzi? O tym nie wolno zapomnieć

Magdalena Konczal
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Angażujmy młode osoby do tworzenia planów bezpieczeństwa i odzyskania równowagi. Ograniczmy śledzenie informacji o powodzi w mediach – powiedziała pedagożka i terapeutka Lucyna Kicińska podczas webinaru zatytułowanego „Jak rozmawiać z dziećmi o powodzi?”. Zorganizowano go z powodu sytuacji powodziowej w kraju, by wesprzeć dzieci i młodzież.

Spis treści

Jak rozmawiać z dziećmi o powodzi?

W poniedziałek Biuro Rzecznika Praw Dziecka (BRPD) zorganizowało bezpłatny webinar pod tytułem „Jak rozmawiać z dziećmi o powodzi?”. Podczas wydarzenia poinformowano, że BRPD oferuje pomoc psychologiczną w regionach dotkniętych powodzią i przygotowuje scenariusze zajęć dla szkół, które mają na celu wsparcie emocjonalne dzieci. Dostępny jest również dyżur ekspertów Dziecięcego Telefonu Zaufania pod numerem 800-12-12-12 oraz czat na stronie czat Biura Rzecznika Praw Dziecka.

smutne dziecko
W kraju panuje dramatyczna sytuacja powodziowa. Jak rozmawiać o tym z uczniami? freepik

Lucyna Kicińska podkreśliła, że powódź może w krótkim czasie odebrać dziecku poczucie bezpieczeństwa. Dlatego tak ważne jest, aby to poczucie przywrócić poprzez rozmowę i odpowiadanie na pytania dziecka.

– Możemy usłyszeć o złości, utracie kontroli, trudności z zaakceptowaniem tego, że są rzeczy silniejsze niż potęga ludzkiego umysłu, np. żywioł – zaznaczyła Kicińska.

Dodała również, że należy podkreślać, iż młode osoby, z którymi rozmawiamy, są bezpieczne, a w razie potrzeby otrzymają pomoc.

Pedagożka zwróciła uwagę na konieczność zachowania spokoju w rozmowach z dziećmi. Zalecała angażowanie młodych osób w tworzenie planów bezpieczeństwa i odzyskania równowagi. Można na przykład wspólnie zastanowić się, jak zaplanować ewentualną ewakuację czy pakowanie, aby w razie potrzeby wszystko, co najważniejsze, było pod ręką.

Dodała, że w nieprzewidywalnych sytuacjach warto pomóc dziecku odzyskać poczucie bezpieczeństwa poprzez przygotowanie plecaka z najważniejszymi rzeczami.

– Żeby [taka osoba – przy. red.] wiedziała, że może z tego plecaka skorzystać – podkreśliła.

Nadmiar informacji nie służy dzieciom

Kicińska zaznaczyła, że nadmiar negatywnych informacji może wyprowadzać młodych ludzi z równowagi emocjonalnej. Dlatego warto ograniczyć śledzenie wiadomości w mediach.

– Nie chodzi o to, żeby w ogóle nie wiedzieć, co się dzieje. Natomiast oglądanie w kanałach newsowych co 10 minut (...) tego samego, tych samych kadrów i tych samych ujęć, odtwarzanie cały czas tych samych informacji – bardzo nas destabilizuje – powiedziała.

Ekspertka zwróciła również uwagę na konieczność wskazania dzieciom różnych źródeł wsparcia, takich jak rówieśnicy, rodzina, szkoła, telefony zaufania czy wspólnoty religijne.

Kicińska podkreśliła także znaczenie dbania o higienę snu, właściwe odżywianie, dotlenienie i aktywność fizyczną. Dzieciom można zaproponować proste techniki oddechowe, które pomogą im odzyskać poczucie bezpieczeństwa.

Biuro Rzecznika Praw Dziecka, jak podano, pozostaje w kontakcie z władzami oraz instytucjami z regionów dotkniętych powodzią, a także z organizacjami pomocowymi w kraju.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. ObserwujStrefaEdukacji.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl