Karol Nawrocki nie widzi miejsca dla Ukrainy w UE i w NATO. Donald Tusk zwrócił się do Jarosława Kaczyńskiego

Lidia Lemaniak
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Karol Nawrocki, obywatelski kandydat na prezydenta, popierany przez PiS, powiedział w czwartek, że nie wyobraża sobie, by Ukraina, państwo, które – jak mówił – nie rozlicza się ze swojej przeszłości, współtworzyło międzynarodowe instytucje jak Unia Europejska czy NATO. Do jego słów odniósł się premier Donald Tusk.

Nawrocki nie widzi miejsca dla Ukrainy w NATO i w UE

Na konferencji prasowej w Bemowie Piskim (woj. warmińsko-mazurskie) Karol Nawrocki został zapytany o swoją wypowiedź ze środy. Wtedy to w Polsat News powiedział, że nie widzi obecnie Ukrainy ani w NATO, ani w UE.

Kandydat na prezydenta stwierdził, że nie wyobraża sobie sytuacji, by „państwo odpowiedzialne za śmierć 120 tys. Polaków, nie wyrażające zgody na podjęcie ekshumacji, nie rozliczające się ze swojej przeszłości, a więc z tak głębokim obciążeniem w tej kwestii, będzie współtworzyło międzynarodowe instytucje, takie jak Unia Europejska czy NATO”.

Zastrzegł zarazem, że stanowisko to nie wpływa na jego poczucie głębokiej solidarności z Ukrainą w czasie rosyjskiej agresji.

– Jesteśmy jednak państwem, które ma też swoją agendę i w tej sytuacji, w której się znajdujemy domaganie się od strony ukraińskiej rozpoczęcia i wydania zgody na ekshumacje na Wołyniu jest dla nas sprawą jako dla narodu bardzo ważną – dodał.

W środę Karol Nawrocki został zapytany, czy widzi Ukrainę w NATO. Odpowiedział, że ma stałe zdanie w tej kwestii i wyrażał je już jako prezes IPN – wiąże się ono z kwestią zbrodni wołyńskiej.

– Na dzień dzisiejszy nie widzę Ukrainy w żadnej strukturze, ani w Unii Europejskiej, ani w NATO, do momentu rozstrzygnięcia tak ważnych dla Polaków także spraw cywilizacyjnych – powiedział kandydat na prezydenta.

Dodał, że „nie może być częścią międzynarodowych sojuszy państwo, które nie jest w stanie rozliczyć się z bardzo brutalnej zbrodni na 120 tys. swoich sąsiadów” i które „robi kolejne uniki”.

Tusk zwrócił się do Kaczyńskiego

Po tej wypowiedzi Karola Nawrockiego premier Donald Tusk w czwartkowym wpisie na platformie X spytał prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego czy pamięta, który prezydent najmocniej wspierał ukraińskie aspiracje do członkostwa w NATO i czy nie wstyd mu, gdy jego kandydat na prezydenta, nie widzi dla Ukrainy miejsca w Sojuszu Północnoatlantyckim.

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

N
N121
Słusznie powiedział pan Nawrocki, że dla Ukrainy nie powinno być miejsca w NATO czy w UE dopóki ten kraj będzie czcił zbrodniarzy: Banderę, Konowalca czy Romana Szuchewycza jako swoich narodowych bohaterów. Przecież ich pomniki są w bardzo wielu miastach Ukrainy, a my udajemy, że ich nie widzimy. Nacjonalizm banderowski powinien zostać zakazany nie tylko na terenie RP, a także, przynajmniej, na terenie UE.
T
To Ja
9 stycznia, 20:36, To Ja:

"Karol Nawrocki nie widzi miejsca dla Ukrainy w UE i w NATO."

Nie popieram PiSu, ale tu gość ma rację, czy może jest ktoś chętny do umierania za Kijów? Nie widzę.

9 stycznia, 22:05, Pol:

Pozostaje się z Tobą zgodzić, mamy własne problemy a i tak dużo za dużo pomagamy patrząc na ich butność.

tak samo jak pozwolono im sprzedawać towary rolnicze do Unii, od razu zaczęłi sypać zbożem technicznym a polski rolnik w kłopotach

P
Pol
10 stycznia, 7:20, antypopis:

Super. W kwestii ukraińskiej popieram wypowiedź w 100% Ukraina miała czas, aby rozwiązać kwestię wołyńska. Osoba taka jak Tusk, mówiąca, że polskość to NIENORMALNOŚĆ, nigdy nie będzie popieram polskich spraw. Podobnie Trzaskowski, który twierdzi, że po co nam nowe lotnisko, przecież mamy je w Niemczech, podobnie. Więc mój głos, z rodziną oddane na Nawrockiego.

W słusznej sprawie trzeba się jednoczyć:-) a trzaskowski już przebija wszystko, niedługo pożyczy dewocjonalia od tuska i będzie ołtarzyk rotacyjny:-) faktycznie, uśmiechnięta Polska:-)

P
Pol
9 stycznia, 17:03, Pol:

To odpowiem panu tuskowi. Kandydat mówił wyraźnie i jest tam zdanie "w obecnej sytuacji" . A jeśli o samego pana tuska chodzi, to mógł by sam się bardziej pilnować, bo wszyscy wiedzą że "zgoda" była napisana przez niego samego i dotyczyła "resetu" z Rosją! Raczej sprawa o wiele większej wagi.

9 stycznia, 23:59, Szatniarzu:

Stary reseciarz 😄jak tam KPO?

Może zapytaj panią kulczyk, ja nic nie dostałem:-)

a
antypopis
Super. W kwestii ukraińskiej popieram wypowiedź w 100% Ukraina miała czas, aby rozwiązać kwestię wołyńska. Osoba taka jak Tusk, mówiąca, że polskość to NIENORMALNOŚĆ, nigdy nie będzie popieram polskich spraw. Podobnie Trzaskowski, który twierdzi, że po co nam nowe lotnisko, przecież mamy je w Niemczech, podobnie. Więc mój głos, z rodziną oddane na Nawrockiego.
S
Szatniarzu
9 stycznia, 17:03, Pol:

To odpowiem panu tuskowi. Kandydat mówił wyraźnie i jest tam zdanie "w obecnej sytuacji" . A jeśli o samego pana tuska chodzi, to mógł by sam się bardziej pilnować, bo wszyscy wiedzą że "zgoda" była napisana przez niego samego i dotyczyła "resetu" z Rosją! Raczej sprawa o wiele większej wagi.

Stary reseciarz 😄jak tam KPO?

P
Pol
9 stycznia, 20:36, To Ja:

"Karol Nawrocki nie widzi miejsca dla Ukrainy w UE i w NATO."

Nie popieram PiSu, ale tu gość ma rację, czy może jest ktoś chętny do umierania za Kijów? Nie widzę.

Pozostaje się z Tobą zgodzić, mamy własne problemy a i tak dużo za dużo pomagamy patrząc na ich butność.

T
To Ja
"Karol Nawrocki nie widzi miejsca dla Ukrainy w UE i w NATO."

Nie popieram PiSu, ale tu gość ma rację, czy może jest ktoś chętny do umierania za Kijów? Nie widzę.
U
USS wojtuś
Sikorskiego mogę co najwyżej zaakceptować
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl