Kłopoty z budową drogi ekspresowej S7 na północ od Krakowa. Będą opóźnienia?

Grzegorz Skowron
Grzegorz Skowron
Fot. Piotr Krzyzanowski
Coraz bardziej opóźnia się budowa pierwszego odcinka drogi ekspresowej S7 w stronę Warszawy. Przetarg, który miał wyłonić jego wykonawcę, trwa już blisko trzy lata i wciąż nie został rozstrzygnięty. Może się też okazać, że konieczne będzie ogłoszenie kolejnego, a to oznaczałoby jeszcze większe opóźnienia.

Kłopoty z przetargiem

Jeszcze na początku tego roku nic nie wskazywało, że problemy będą tak duże. Wydawało się, że kontrakt podpisze jedna z włoskich firm.

Najniższą cenę - 1,02 mld zł - zaproponowała Impresa Pizzarotti. Generalna Dyrekcja uznała ją jednak za rażąco niską. Kolejna - firmy Salini Impregilo - była tylko o 5 proc. wyższa (o 55 mln zł). Najpierw Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odrzuciła ofertę pierwszej, a potem także drugiej. W przypadku firmy Salini powodem było zerwanie z nią umowy na inną inwestycję (drogę S8 na odcinku Marki - Kobyłka). Odwołania od decyzji GDDKiA tylko przeciągały sprawę.

Droga ekspresowa S7 Lubień - Rabka. Pierwszy wiadukt już gotowy

Ostatecznym rozstrzygnięciem miało być wybranie trzeciej oferty - firmy Polaqua, powiązanej z hiszpańskim Dragadosem. Jej oferta była zbliżona do tych włoskich. Ale trzeci oferent poinformował GDDKiA, że nie podpisze umowy, bo kosztorys przygotowany był dwa lata temu i jest już nieaktualny z powodu rosnących kosztów materiałów, a zwłaszcza robocizny w Polsce.

W punkcie wyjścia

GDKKiA przymierzała się już do wyboru czwartej w kolejności oferty - Metrostavu Polska. Ale jej cena za wykonanie zlecenia to już 1,23 mld zł, a więc o ponad 200 mln zł więcej niż najniższa propozycja z przetargu.

Wczoraj przetarg wrócił do punktu wyjścia. Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła protest firmy Salini na decyzję o jej wykluczeniu. - Musimy jeszcze raz przeanalizować wszystkie oferty - tłumaczy Mikrut.

Kłopoty z budową drogi ekspresowej S7 na północ od Krakowa. Będą opóźnienia?

Opisywany przetarg to niejedyny problem związany z budową S7 na północ od Krakowa. Umowa na projekt i realizację została podpisana tylko dla jej środkowego fragmentu między Widomą a Szczepanowicami.

Największe opóźnienia są najbliżej granicy z województwem świętokrzyskim. Wszystko dlatego, że decyzja środowiska (przebieg drogi koło Poradowa) została uchylona i trzeba ją ponownie uzyskać, a dopiero potem ogłosić przetarg na projekt i budowę. Może się więc okazać, że za trzy lata będziemy mieć dwupasmową S7 między Widomą a Szczepanowicami, ale dojeżdżać do niej starą „siódemką”, bo ekspresówka będzie dopiero w początkowej fazie.

Na południu dużo lepiej

Dużo lepiej rysują się perspektywy dla S7 na południu województwa. Jak zapewnia Iwona Mikrut, na budowanym właśnie odcinku Lubień - Rabka nie ma żadnych opóźnień. GDKKiA nie ma też zastrzeżeń do wykonawców. A powodów do niepokoju można by się łatwo doszukać.

Za fragment zakopianki z tunelem odpowiada włoska firma Astaldi, która tydzień temu odmówiła podpisania kontraktu na budowę tunelu pod zatoką w Świnoujściu. Oficjalnie tłumaczyła to wzrostem kosztów budowy oraz brakiem materiałów i pracowników. - U nas nie ma takich problemów - zapewnia Iwona Mikrut.

Z kolei część drogi najbliżej Rabki buduje firma Salini, wykluczona z przetargu na S7 w północnej Małopolsce. Potwierdzeniem, że na południu wszystko jest w porządku, ma być wczorajsze puszczenie ruchu na pierwszym obiekcie wybudowanym w ramach tej inwestycji. Chodzi tak naprawdę o wiadukt nad S7, który w Zaborni wyprowadza ruch w kierunku Chyżnego.

A za kilka tygodni planowane jest wpuszczenie ruchu na #jedną z nitek nowej drogi budowanej przez Salini, m.in. pod #owym gotowym wiaduktem. Będzie to drugi element S7 Lubień - Rabka, przekazany kierowcom do użytku - chodzi o 2,5-kilometrowy odcinek.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Magnes. Kultura Gazura

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

Dzieje się w Krakowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze 21

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
mkl
OD KRAKOWA JADA KUPCY, JEDEN TRZYMA DRUGI... TAK COBY MY TEJ DROGI NIGDY NIE ZOBACZYLI.
M
Minister drogowy
Celowo się tak piersi.... żebyś nie mógł dojeżdżać do kobierzyna. twoje miejsce jest w tworkach zapamiętaj to sobie!
&
Jak zwykle jak najdrozej z wykonaniem jak najgorszym
K
KRK
To są inwestycje centralne kierowane z Warszawy a tamtejsza władza za czasów PO zadbała, żeby S7 kończyła się….na granicy województw Sw./Mlp.
J
Ja
OTO CYTAT Z ARTYKUŁU: "Największe opóźnienia są najbliżej granicy z województwem świętokrzyskim. Wszystko dlatego, że decyzja środowiska (przebieg drogi koło Poradowa) została uchylona i trzeba ją ponownie uzyskać, a dopiero potem ogłosić przetarg na projekt i budowę. Może się więc okazać, że za trzy lata będziemy mieć dwupasmową S7 między Widomą a Szczepanowicami, ale dojeżdżać do niej starą „siódemką”, bo ekspresówka będzie dopiero w początkowej fazie."
czytaj ze zrozumieniem człowieku a nie obrażaj innych :)
A
Autentyczny Pan Abnegat
Długo się będą jeszcze pyerdolić z tą drogą????!!!!!
O
Odp.
W tym artykule wcale nie chodzi o poradow tylko o odcinek widoma-krakow!
Czytaj ze zrozumieniem matole bo więcej nie będę tłumaczył!
M
Maciejas
TO JAKAŚ KPINA FIRMY NIBY ZAGRANICZNE (WŁOSKIE CZY HISZPAŃSKIE) NARZEKAJĄ ŻE NIE MA MATERIAŁÓW CZY PRACOWNIKÓW ??? PRZECIEŻ I W HISZPANII I WE WŁOSZECH JEST WIĘKSZE BEZROBOCIE !!! TO JEST JAKA ŚLISKA SPRAWA ONI WYGRYWAJĄ JAKO ZAGRANICZNI A PRACE WYKONUJĄ POLSCY PODWYKONAWCY !!! TO PO CO TE CZAPY A NIE FIRMY !!! ZNACZY SIĘ ŻE RE-FAKTURUJĄ ! JA TEŻ TAK CHCĘ ! RE -FAKTUROWAŁ BĘDĘ TYLKO Z 5% NARZUTEM !!! GDKKiA jest od wielu lat w sposób chory zarządzana bo jak można płacić zagranicznym firmom za rzeczywistą prace polskich firm !!!
E
Ezio
To nie do końca tak. Przetargi trwają zbyt długo, przeciągają się bardzo mocno. Po półtora roku czy dwóch często są już inne ceny paliwa, materiałów i pracy. Jak firma policzy że już się nie opłaca to logiczne że nie chce podpisać umowy. Gdyby miała obowiązek to już wiele firm by upadło i nie miał by kto budować za bardzo cokolwiek. Przetargu muszą być krótsze. Pół roku i sprawa zamknięta, umowa podpisana.
J
JP
Trzeba się z tym zgodzić - obiektywnie.
J
Janczyk
Sabotaż ???
k
kibic
Gościu nie pitol bo zęby bolą! Na razie to p.Adamczyk nie ma się czymkolwiek pochwalić, bo jedyne co robi, to otwiera inwestycje zapoczątkowane przez poprzedników! A to że niby coś robi nie znaczy że już zrobił! I przypomnij sobie co obiecywał ten pan i jak strasznie krytykował poprzedników, nawet system z najniższą ceną mu się nie podobał, a teraz co? Robi dokładnie to samo, co poprzednicy. Kolej do Piekiełka właśnie wyleciała w powietrze, to był zwykły PR, a brakującą kwotę do A4 nie dołożył on bo nie ma takiej kasy. Z tego się zrobiła afera i trzeba ją było wyciszyć bo i sama kwota dopłaty jest śmiesznie niska. Budowlanka ma coraz większe problemy i coraz więcej przetargów bez kontrahentów( za małe kwoty)a brak indeksacji jest zabójczy dla wykonawców. Tutaj niech twój idol podziała!
K
Krakus
To polaqua startowala w przetargu zaproponowala cene wygrala a teraz mowi ze malo? To jak wiedzieli ze malo to mogli odrazu z inna cena startowac
L
Loko
Salini juz ma opoznienia. Termi kontraktu minal 31 Lipca a oni dopiero otwarli pierwszy obiekt. Ta firma to dno.
a
abaqus
Akurat Adamczykowi to będą w Małopolsce pomniki stawiać pewnego dnia!
To on wciągną północną obwodnicę jako S52 na listę dróg krajowych i dał jej poza kolejnością finansowanie
To on dopycha S7 nawet pomimo uchylenia decyzji środowiskowej
To on zapewnił fiansowanie na dwujezdniową zakopiankę do od Rabki do Nowego Targu
To on robi wszystko żeby powstała Beskidzka Droga Integracyjna pomimo że Wadowice utrudniają jak mogą.
To on dołożył połowę (sic!) brakujacej kwoty bez której nie rozstrzygneli by przetargu na zjazd z A4 na Niepołomice
To on próbuje zrealizować linię kolejową do Piekiełka.
A to tylko część zasług...
Gdzie jak gdzie, ale w Małopolsce zyskujemy na Adamczyku jak nikt nigdy nigdzie!
Wróć na i.pl Portal i.pl