Na zakończenie robót 30 czerwca wskazuje aneks, jaki w maju podpisała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z włoską firmą Astaldi, która buduje tunel. Początkowo Włosi mieli zakończyć robotę w tunelu do końca lutego 2022 roku. Już jednak na początku roku wiadomo było, że będzie poślizg. Włosi twierdzili, że to efekt pandemii koronawirusa, który w pewnym momencie zdziesiątkował załogę. Ponadto – jak twierdzili Włosi – plany pokrzyżowała kapryśna pogoda. Ostatecznie GDDKiA uznała wniosek Astaldi i zgodziła się na przedłużenie terminu zakończenia robót bez naliczania karnych opłat za opóźnienia.
Nowy termin upływa 30 czerwca. Wykonawca nie zdąży. Widać to choćby na filmie, jaki zrobiła jedna z internautek. 27 czerwca kobieta przejechała przez cały tunel na rowerze – najpierw prawą nitką, a potem lewą, od portalu północnego do południowego. W tym czasie na budowie nie było żywej duszy. Na swojej drodze nie spotkała nikogo.
Z filmu jednak wynika jeszcze jedno. Że jest dość dużo pracy do dokończenia – nie tylko wewnątrz tunelu, ale i na zewnątrz. Nie ma przygotowanej drogi dojazdowej do południowego portalu tunelu. Pracy jest zdecydowanie za dużo, by wyrobić się w terminie 30 czerwca. To oznacza, że termin oddania do użytku tunelu może się jeszcze bardziej wydłużyć. Na oficjalnej stronie GDDKiA informuje, że postęp prac w tunelu wynosi 76,84 proc.
- Prace na odcinku S7 Naprawa – Skomielna Biała nie zakończą się 30 czerwca. Na ukończeniu jest wyposażanie techniczne tunelu. W prawej nitce tunelu jest już położona górna warstwa nawierzchni bitumicznej i trwa sprzątanie. W lewej nitce tunelu trwa jeszcze układanie nawierzchni i ma zakończyć się w lipcu. Nie zakończyły się jeszcze roboty przed portalami. Więcej pracy jest przed portalem południowym. Wykonawca według naszych informacji mobilizuje siły, by nadrobić opóźnienia – informuje „Gazetę Krakowską” Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Gdy zakończone zostanie praca Włochów, przyjdzie czas na testy i odbiory techniczne tunelu i wszystkich znajdujących się tam instalacji. Do tego muszą zostać przeprowadzone ćwiczenia służb ratunkowych. Po ćwiczeniach i odbiorach służb ratunkowych GDDKiA będzie musiała wystąpić do nadzoru budowlanego o zgodę na użytkowanie obiektu.
- Roboty związane z przebudową sieci na zewnątrz tunelu są odebrane. Rozpoczynają się przygotowania do złożenia wniosków na odbiory kolejnych robót. Wnioski o uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie będą składane etapowo. W pierwszej kolejności będą dotyczyły budynków związanych z funkcjonowaniem tunelu, np. zapasowego budynku dyspozytorni Centrum Zarządzania Tunelem, który znajduje się przed portalem północnym. Główne Centrum Zarządzania Tunelem jest zlokalizowane na Obwodzie Utrzymania Drogi Ekspresowej w Skomielnej Białej. Tam trwa jeszcze wyposażanie miejsc pracy dyspozytorów – dodaje Iwona Mikrut.
GDDKiA informuje ponadto, że ćwiczenia straży pożarnej mają się odbywać w tunelu w 2 połowie sierpnia 2022 r. - Oddanie tunelu do ruchu przewidywane jest po dokonaniu wszystkich odbiorów, co może potrwać nawet trzy miesiące. Przewidujemy, że tunel zostanie oddany do ruchu w IV kwartale 2022 r. - dodaje Iwona Mikrut.
Co do filmu rowerzystki, GDDKiA informuje, że został on wykonany w dniu wolnym od pracy (stąd nie było nikogo na budowie). - Filmik nie przedstawia rzeczywistego zaawansowania robót. GDDKiA zobowiązała wykonawcę do wzmocnienia ochrony budowy tak, aby na jej terenie przebywały tylko osoby do tego upoważnione – kwituje Iwona Mikrut.
Tunel pod Luboniem Małym na liczyć 2 kilometra. To dwie nitki – po dwa pasy w każdym kierunku. Dodatkowo Włosi, którzy wygrali przetarg, zobowiązali się do wybudowania po kilometrze dróg dojazdowych do tunelu. Inwestycja ma kosztować w sumie 968,8 mln zł.
Zakopianka. Przy budowanej drodze S7 do Zakopanego powstał p...
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]
