Spis treści
Problem nagłośniła bezpłatna brytyjska gazeta Metro, która porównała szwedzką i saudyjską wersję katalogu i wykazała, że kobiety zostały „wymazane” z identycznych zdjęć prezentujących produkty firmy.
Skrucha znanej na świecie firmy meblarskiej
Katalog Ikei dla Arabii Saudyjskiej, który jest dostępny online, wyglądał tak samo jak inne wydania publikacji, z wyjątkiem braku kobiet. Na jednym zdjęciu widać rodzinę szykującą się do snu, a chłopiec myje zęby w łazience. W wersji saudyjskiej brakowało kobiety w piżamie stojącej obok chłopca. Inne zdjęcie pięciu kobiet przy stole zostało usunięte z wydania saudyjskiego.
Ikea wyraża ubolewanie z powodu tej kwestii, mówiąc: „Powinniśmy zareagować i zdać sobie sprawę, że wykluczenie kobiet z saudyjskiej wersji katalogu jest sprzeczne z wartościami Grupy Ikea”.
Specjalne reklamy w Arabii Saudyjskiej
Kobiety pojawiają się w saudyjskich reklamach rzadko, a jeśli już, to pokazują się w długich sukienkach, z chustami zakrywającymi włosy i długimi rękawami. W importowanych magazynach cenzorzy zaciemniają wiele części ciała kobiety, w tym ramiona, nogi i klatkę piersiową.

Kiedy Starbucks otworzył kawiarnie w Arabii Saudyjskiej, usunął długowłosą kobietę ze swego logo, pozostawiając tylko jej koronę.
Minister ds. równości Szwecji Nyamko Sabuni, powiedział, że Ikea jest prywatną firmą, która podejmuje własne decyzje, ale dodał, że również promuje wizerunek Szwecji na całym świecie.
Ikea poinformowała, że stworzyła katalog dla saudyjskiego franczyzobiorcy spoza grupy. „Obecnie dokonujemy przeglądu naszych procedur, aby zapewnić prawidłową prezentację treści z punktu widzenia wartości w różnych wersjach katalogu Ikei na całym świecie” — poinformowała.