- Około 232 milionów euro z funduszu polityki spójności wesprze budowę ekspresowej drogi S6 - poinformowała Komisja Europejska w oficjalnym komunikacie. Dołączono do niego wypowiedź Coriny Cretu, unijnej komisarz ds. polityki regionalnej, która stwierdza, że finansowana przez UE droga w istotny sposób pobudzi wzrost gospodarczy, turystykę i handel w regionie. Przełoży się też na odczuwalną poprawę jakości codziennego życia mieszkańców i turystów, zapewniając bezpieczniejsze i szybsze połączenie między miastami.
Pieniądze nie są jednak żadnym nowym czy dodatkowym wsparciem. Decyzja Komisji jest tylko formalnym potwierdzeniem przyznanego już wcześniej dofinansowania.
- Które zostało przyznane wraz z podpisaniem odpowiednich umów z Centrum Unijnych Projektów Transportowych we wrześniu ubiegłego roku - tłumaczy Mateusz Grzeszczuk, rzecznik oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie i dodaje, że takie umowy GDDKiA ma też zawarte dla fragmentu od Goleniowa po Koszalin.
We wrześniu w Ministerstwie Rozwoju oprócz umów na zachodniopomorskie fragmenty S6 podpisano też te związane z realizacją odcinków S5, S2 i S7. Obecny podczas uroczystości ówczesny wicepremier Mateusz Morawiecki powiedział, że wartość tych inwestycji to w sumie 180 km nowych dróg za 11 mld zł, z czego 5 mld zł pochodzi z budżetu unijnego, a 6 mld zł to pieniądze z budżetu państwa. Morawiecki przyznał też, że realizowane inwestycje są niezwykle ważne, ponieważ mają potencjał udrożnienia ważnych kawałków regionalnych dróg.
Zgodnie z harmonogramem prace na obwodnicy Koszalina i Sianowa mają się zakończyć już w lecie tego roku. Z kolei poszczególne odcinki od Goleniowa do Kołobrzegu i dalej do Koszalina będą udostępnianie w marcu w pierwszym kwartale 2019 r.
Dłużej trzeba będzie czekać na zakończenie prac przy okrojonej wersji Trasy Kaszubskiej, która zamiast rozpoczynać się na obwodnicy Lęborka wystartuje w Bożym Polu Wielkim i połączy się z obwodnicą Trójmiasta. GDDKiA w Gdańsku znajduje się na etapie wyłaniania firm, które ją najpierw zaprojektują i wybudują drogę najpóźniej do 2023 r.
Dopiero po tym terminie ma być realizowana trasa między Lęborkiem przez Słupsk do Sianowa, na którą zabrakło pieniędzy w Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad. Choć program zwiększono ze 107 mld zł do 135 mld, to zdaniem resortu infrastruktury i budownictwa na wszystkie zadania w nim zawarte potrzeba dodatkowych 65 mld zł. Resort o S6 między Lęborkiem a Słupskiem myśli też w kategoriach budowy ze środków prywatnych. Na takie cele jednak Unia nie daje pieniędzy.