Koniec historii i teraźniejszości. Czego będą uczyć na edukacji obywatelskiej? Jest podstawa programowa

Magdalena Ignaciuk
Edukacja obywatelska. Rewolucja czy krok wstecz? Sprawdź, co się zmieni
Edukacja obywatelska. Rewolucja czy krok wstecz? Sprawdź, co się zmieni 123RF.com
W ramach edukacji obywatelskiej, która zastąpi HiT, uczniowie mają m.in. rozpoznawać postawy ksenofobii, uprzedzeń i dyskryminacji i wskazać konsekwencje kryzysu klimatycznego – wynika z projektu MEN. Nowy przedmiot będzie kładł nacisk na kształtowanie praktycznych umiejętności.

Spis treści

Nowe projekty podstaw programowych w szkolnictwie średnim i podstawowym

Ministerialne propozycje podstaw programowych są w projektach nowelizacji dwóch rozporządzeń, które w czwartek ukazały się na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Projekty trafiły do opiniowania.

Pierwszy dotyczy podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły II stopnia. Drugi – podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy i kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Przeczytaj też: Młodzi nauczyciele rezygnują z zawodu po praktykach. Czego dowiadują się w szkołach?

Edukacja obywatelska zamiast historii i teraźniejszości – nowy przedmiot w polskich szkołach

Edukacja obywatelska ma zastąpić historię i teraźniejszość (HiT). W ocenie skutków regulacji wskazano, że będzie ona realizowana obowiązkowo od roku szkolnego 2025/2026 w klasie II branżowej szkoły I stopnia i w klasie II liceum ogólnokształcącego i technikum. W roku szkolnym 2026/2027 – w klasie III branżowej szkoły I stopnia i w klasie III liceum ogólnokształcącego i technikum, a w roku szkolnym 2027/2028 – w klasie IV technikum.

Edukacja obywatelska ma się składać z trzech równoważnych elementów nauczania i uczenia się, tj. opanowanie materiału (wiedza i umiejętności zdobywane przez uczniów wyodrębnione w siedmiu działach: ja i społeczeństwo, szkoła jako wspólnota, społeczność lokalna, demokracja i prawo, Polska – władza, świat polityki i sfera publiczna, Polska w Europie, świat globalnych zależności); podjęcie czterech praktycznych działań obywatelskich i realizacja grupowego projektu edukacyjnego (badawczego lub społecznego).

Zaznaczono, że elementy te się uzupełniają i tylko ich równoległa realizacja pozwala osiągnąć cele kształcenia.

Kształcenie obywatelskie: cele i założenia programowe nowego przedmiotu

Cele kształcenia – wymagania ogólne edukacji obywatelskiej to zgodnie z projektem noweli: rozumienie sfery publicznej, rozumienie oraz poszanowanie wartości i zasad demokracji, zainteresowanie sferą publiczną i posiadanie własnych opinii, poszanowanie opinii innych osób, zaangażowanie obywatelskie, wpływanie na władze publiczne i interakcje państwo – obywatel.

Z projektowanej noweli wynika, że uczeń m.in. wyjaśnia znaczenie wyborów w systemie demokratycznym; opisuje bierne i czynne prawo wyborcze, argumentuje na rzecz świadomego udziału w głosowaniu oraz wyjaśnia podstawowe prawa człowieka i obywatela, a także identyfikuje przykłady łamania tych praw i podejmuje o nich dyskusję.

Wymienia przyczyny i konsekwencje kryzysu klimatycznego, wyszukuje informacje na temat działań na rzecz jego powstrzymania oraz w miarę możliwości angażuje się w wybrane z nich.

Rozróżnia też pracę wykonywaną na podstawie stosunku pracy (umowa o pracę), pracę wykonywaną na podstawie innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług (umowy cywilnoprawne), wolontariat, staż i praktyki, a także identyfikuje prawa i obowiązki osoby związanej z takimi umowami i sposoby ochrony tych praw.

Ponadto wyjaśnia, czym jest patriotyzm i wskazuje różne formy oraz sposoby wyrażania identyfikacji z ojczyzną i troski o nią. Rozumie też, co to znaczy być dobrym obywatelem (w przeszłości i obecnie) oraz rozpoznaje postawy ksenofobii, stereotypów i uprzedzeń oraz dyskryminacji, a także reaguje na te zjawiska.

Metody i aktywizujące techniki pracy nauczyciela oraz projekty uczniowskie

Resort zwrócił uwagę, że praktyczny charakter przedmiotu wymaga od nauczyciela stosowania w pracy z klasą metod aktywizujących. Wśród metod i technik pracy, które sprawdzą się najlepiej, wymienił: pracę w grupach, burzę mózgów, dyskusję, różne formy debat, metodę studium przypadku, symulację i odgrywanie ról. Zaznaczył też, że wśród metod aktywizujących szczególne miejsce powinien zajmować projekt edukacyjny, rekomendowany w pracy z uczniami.

– Rekomenduje się, aby uczniowie w toku dwóch lat nauki zrealizowali jeden mały, grupowy projekt uczniowski związany z tematyką przedmiotu. Projekt powinien mieć ustalony cel (zaakceptowany przez nauczyciela), harmonogram, plan działania z podziałem zadań i kończyć się prezentacją rezultatów – wyjaśniono.

W nauczaniu edukacji obywatelskiej, jak dodano, powinno znaleźć się również miejsce na wizyty w instytucjach publicznych (np. urzędach gmin, miast i powiatów, sądach, domach kultury, spotkania z przedstawicielami władz publicznych i kontakty z organizacjami społecznymi (lokalnymi, ogólnopolskimi i międzynarodowymi).

– Ważnym źródłem wiedzy oraz inspiracji powinny być dla uczniów także spotkania z postaciami ważnymi dla lokalnej społeczności, w tym kombatantami lub innymi świadkami historii – dodano.

Od roku szkolnego 2024/2025 przedmiot historia i teraźniejszość nie jest nauczany w klasach pierwszych szkół ponadpodstawowych. W następnych latach ma nie być nauczany także w kolejnych klasach i semestrach tych szkół, aż do całkowitego wygaszenia tego przedmiotu – w roku szkolnym 2025/2026.

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Edukacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl