Nielegalne złomowiska są realnym problemem. Demontaż samochodów, który odbywa się bez odpowiednich kwalifikacji i certyfikacji, jest poważnym zagrożeniem dla środowiska. W 2022 roku Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska prowadził inspekcje legalnych i nielegalnych stacji demontażu. W wyniku kontroli okazało się, że w województwie pomorskim działało niezgodnie z prawem 13 takich miejsc.
Nielegalne złomowiska na Pomorzu
Ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji precyzyjnie określa, zasady, w jaki sposób należy postępować, oddając samochód nienadający się do jazdy. WOIŚ informuje, że przez "stacje demontażu" należy rozumieć zakłady zajmujące się złomowaniem aut lub wymontowaniem z nich części. Za działania prowadzone bez odpowiednich zezwoleń można otrzymać karę w wysokości od 15 000 do 500 000 zl.
Kontrolę zarówno legalnych, jak i nielegalnych stacji demontażu pojazdów prowadzi wojewódzki inspektor ochrony środowiska. W 2022 r. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska przeprowadził 14 kontroli w związku z podejrzeniem nielegalnego demontażu pojazdów. W 13 sprawach inspektorzy potwierdzili prowadzenie takiej działalności bez stosownych zezwoleń - informuje Radosław Rzepecki, Zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska
Kary za nielegalne złomowanie samochodów
Przy nakładaniu kary Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska oceniał, w jakiej skali prowadzona działalność zagrażała środowisku. Łącznie w 2022 roku nałożono grzywny w wysokości 300 tysięcy złotych. O każdym złomowisku, które działało wbrew przepisom, informowany był wójt lub burmistrz miejscowości. To właśnie gmina odpowiadała za usunięcie odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do tego celu.
