Lotnisko w Modlinie nie rezygnuje z walki o pasażerów Okęcia. Czy rozbudowa Portu Lotniczego w Radomiu jest zagrożona?

Janusz Petz
archiwum / Bartłomiej Nogaj
Wojsko negocjuje z Ministerstwem Infrastruktury warunki i zasady wspólnego użytkowania Portu Lotniczego w Radomiu. Tymczasem coraz głośniejsi są lobbyści utrzymujący, że w przyszłości portem uzupełniającym dla Okęcia, a następnie Centralnego Portu Komunikacyjnego powinien być Modlin a nie Radom.

W sprawie radomskiego lotniska spotkały się w ubiegłym tygodniu grupy robocze Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Infrastruktury. Przedmiotem prac prowadzonych przez przedstawicieli obu resortów jest sposób organizacji w przyszłości funkcjonowania portu przy planowanej dużej ilości lotów cywilnych, przy konieczności pogodzenia ich ze szkoleniem pilotów w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

MON: nie ma przeciwskazań

- Rozmowy dotyczyły konkretnych problemów technicznych dotyczących organizacji funkcjonowania lotniska. Nie ma żadnych przeciwwskazań, aby wojsko i strona cywilna mogły współużytkować lotnisko na Sadkowie. Zresztą nie jest to żaden ewenement, bo tak jest w wielu miejscach na świecie - mówi nam Wojciech Skurkiewicz, wiceminister obrony narodowej. Dodał, że jest dobrej myśli jeśli chodzi o efekty tych rozmów, ale też realizacji projektu budowy w Radomiu portu uzupełniającego dla Okęcia.

Przypomnijmy, szefowie Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” zapowiedzieli, że spółka chce zainwestować w lotnisko w Radomiu i już na przełomie 2019/20 roku doprowadzić do przeniesienia z Okęcia do Radomia lotów czarterowych oraz niskokosztowych.

Taką rekomendację dała analiza przeprowadzona przez brytyjską spółkę Arup, z której wynikało, że nie ma sensu inwestować w lotnisko w Modlinie. Jak wyjaśniano, w radomskie trzeba byłoby włożyć w dwóch etapach około 900 milionów złotych, znacznie mniej niż kosztowałaby gruntowna modernizacja lotniska w Modlinie.

Interesy samorządowe

Po zakończeniu pierwszego etapu przebudowy lotniska w Radomiu mogłoby ono odprawiać 3 miliony pasażerów rocznie, a po zakończeniu całej inwestycji 9 milionów. Pierwszym warunkiem spełnienia tego scenariusza jest przejęcie przez Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” w spółce Port Lotniczy Radom. Dziś spółka należy do radomskiego samorządu.

Początkowo mówiło się, że władze Radomia przekażą „Portom Lotniczym” spółkę za symboliczną złotówkę. Cały projekt kosztował już radomskich podatników ponad 100 milionów złotych i nadal wymaga wielkich nakładów. Dziś jednak nie mówi się już o przejęciu udziałów przez Porty Lotnicze, ale o innej formule, której obie strony negocjacji nie chcą zdradzić.

Marszałek: Modlin to miejsca pracy

Nieoficjalnie mówi się, że do podpisania umowy może dojść już nawet za kilka tygodni. Tymczasem coraz głośniejsze są wystąpienia osób zaniepokojonych ewentualną degradacją lotniska w Modlinie.

- Modlin to najdynamiczniej rozwijający się port lotniczy w Europie. I nagle pomysłodawca powstania tego lotniska, a jednocześnie udziałowiec mówi: „Stop!” i nie pozwala go dalej rozwijać. Chciałbym zwrócić jeszcze uwagę na 200 osób zatrudnionych w porcie i 1500 poza lotniskiem - zwraca uwagę marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.

ZOBACZ TEŻ: Ostatni lot do Pragi z lotniska w Radomiu

MASZ CIEKAWĄ INFORMACJĘ, ZROBIŁEŚ ZDJĘCIE ALBO WIDEO?
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego?
PRZEŚLIJ WIADOMOŚĆ NA [email protected] lub Facebook.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Lotnisko w Modlinie nie rezygnuje z walki o pasażerów Okęcia. Czy rozbudowa Portu Lotniczego w Radomiu jest zagrożona? - Echo Dnia Radomskie

Komentarze 19

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
RADOM to PIS.
STRUZIK (PSL) ten twój bubel kosztował już MILIARD zł.Polskich podatników.A potrzeba jeszcze minimumum MILIARD i lata .... jedna linia lotnicza.Powinno się waszą sitwą zająć CBA.
m
maćko

Mnie tam loty z Radomia by były na rękę, ale już szwagier co mieszka w Wawie, ma najbliżej do Okęcia i lata stamtąd enterem z tui na wakacje to mówi, że nie ma opcji, żeby z walizkami i dzieciakami się tu telepał na lotnisko. Akurat go rozumiem, odległość robi swoje.

K
Kuba

Proponuję, żeby sprawdzonym już w Gdańsku zwyczajem, zwolennicy Modlina i Radomia chwycili za dwa końce liny, no i zobaczymy, kto przeciągnie na swoją stronę. Ten spór jest dziecinadą, świadczy o małostkowości jego uczestników i co najgłupsze - toczy się wśród mieszkańców tego samego województwa. W tym sporze powinien zwyciężyć rozsądek i interes ogólny, a nie prywata kilku napaleńców.

p
pol
W dniu 01.05.2018 o 09:49, yuzef napisał:

Siedziba WOT faktycznie ma być w Radomiu ,ale nie na Sadkowie,uzupełnij wiedzę w temacie. Wszystko co napisałeś ,,ma być ,, a nas interesuje co jest ,a nie co ma być ,jeśli w ogóle coś z tych obietnic wyniknie .No ale cóż z tak potężną wiedzą skomasowaną w jednej osobie nie dyskutuje.Natomiast radzę myśleć samodzielnie /realnie/ nie powtarzać bzdur po innych.

No to ciekawe bo w marcu Skurkiewicz mówił, że:

 

"Żołnierze mają stacjonować w nowej siedzibie brygady w Radomiu, na terenie 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego. To właśnie na Sadkowie, w ciągu 2-3 lat, mają powstać nowe budynki  WOT-u

– Będą to nie tylko obiekty sztabowo-biurowe, ale również będą to obiekty magazynowe, będą to również garaże. Będzie to inwestycja, która będzie prowadzona ze sporym rozmachem – mówi wiceminister Skurkiewicz.

W 2018 roku mamy poznać projekty budynków, będą także trwały proceduralne przygotowania do inwestycji. W 2019 roku mają się rozpocząć prace budowlane. Budowa nowej siedziby dla Wojsk Obrony Terytorialnej to – jak podkreśla wiceminister Skurkiewicz – konieczność, choćby ze względu na duże zainteresowanie formacją"

 
y
yuzef
W dniu 01.05.2018 o 00:00, dfg napisał:

Na Sadkowie ma być i tak siedziba brygady Wojsk Obrony Terytorialnej więc nawet jakby baza lotnicza została przeniesiona to WOT zostanie. Poza tym wydaje mi się, że kilka tysięcy żołnierzy i pracowników wojska tam pracujących to mocno przesadzona liczba.Co do liczby pracowników portu lotniczego to widzę, że w zależności od sytuacji podaje się, że pracuje tam "kilkudziesięciu pracowników" albo "setki" :D Przecież po zapowiadanej rozbudowie będzie tam na pewno więcej zatrudnionych niż obecne ok. 120 osób.W kolejnym zdaniu kolejna głupota - Modlin jest lepszy dla północnej części Warszawy i województwa, a dla południa stolicy i gęściej zaludnionej południowej części województwa to już nie będzie tak duża różnica, tym bardziej, że w 2021 roku dojazd do radomskiego lotniska to będzie w całości ekspresówka plus zmodernizowana dwupasmówka na terenie Radomia, a do Modlina dalej będzie kolizyjna krajówka przez Łomianki.Modlin i tak ma nie być zamknięty, więc skoro tak dobrze sobie radzi to przetrwa, tym bardziej, że teoretycznie powinien już na siebie zarabiać.Z tą Łodzią to już całkowicie odpłynąłeś (142 km do Warszawy w sytuacji gdy ze stolicy do Radomia jest 100 km). "4-5 godz na dojazd i odprawę" - tego już nawet nie skomentuję.Ostatnie zdanie to chyba skierowałeś do siebie :D

Siedziba WOT faktycznie ma być w Radomiu ,ale nie na Sadkowie,uzupełnij wiedzę w temacie. Wszystko co napisałeś ,,ma być ,, a nas interesuje co jest ,a nie co ma być ,jeśli w ogóle coś z tych obietnic wyniknie .No ale cóż z tak potężną wiedzą skomasowaną w jednej osobie nie dyskutuje.Natomiast radzę myśleć samodzielnie /realnie/ nie powtarzać bzdur po innych.

e
euzebiusz

Jak,,rzetelny" był ten audyt świadczyć może to,że nie uwzględniono tego,że radomskie lotnisko faktycznie jest w mieście.Starty bądź lądowania będą w zależności od wiatru  przebiegały nad największym osiedlem mieszkaniowym .Nocne loty  zakazane w Warszawie,będą mogły odbywać się w Radomiu. A niech pan Skurkiewicz przeniesie swój dom weselny ze Starokrakowskiej na  Glinice może zauważy jak uciążliwe są loty niedużych samolotów transportowych.Trzy miliony pasażerów to około 30 lądowań i startów dziennie,kto to wytrzyma? Przecież większość mieszkańców Ustronia pamięta jak uciążliwe były loty małych odrzutowych Iskier,przeniesionych ze względu na protesty mieszkańców do Dęblina. Zapytajcie najpierw mieszkańców a nie eksperów,którzy nie byli nigdy w Radomiu!

d
dfg
W dniu 30.04.2018 o 10:34, mistery napisał:

Nie ma możliwości pełnego szkolenia pilotów przy przewidywanym ruchu pasażerskim,Radom podzieli los Wrocławskich Strachowic ,czy Krakowskich Balic.Wojsko po prostu opuści Radomski Sadków, a kilka tysięcy żołnierzy i pracowników wojska pójdzie z torbami na rzecz kilkudziesięciu pracowników portu.Kto straci - ano miasto .Opowieści typu nastąpi rozwój miasta ,to brednie .Nikt nie zmusi przewożników by latali z Radomia oddalonego o 100 km od Okęcia, jak mają możliwość latać z Modlina ,czy Łodzi ,Jeśli chodzi o pasażerów ,to kto będzie tracił 4-5 godz na dojazd i odprawę, jak może to zrobić w godzinę.Może wreszcie czas skończyć polityczne myślenie na rzecz ekonomicznego.

Na Sadkowie ma być i tak siedziba brygady Wojsk Obrony Terytorialnej więc nawet jakby baza lotnicza została przeniesiona to WOT zostanie. Poza tym wydaje mi się, że kilka tysięcy żołnierzy i pracowników wojska tam pracujących to mocno przesadzona liczba.

Co do liczby pracowników portu lotniczego to widzę, że w zależności od sytuacji podaje się, że pracuje tam "kilkudziesięciu pracowników" albo "setki" :D Przecież po zapowiadanej rozbudowie będzie tam na pewno więcej zatrudnionych niż obecne ok. 120 osób.

W kolejnym zdaniu kolejna głupota - Modlin jest lepszy dla północnej części Warszawy i województwa, a dla południa stolicy i gęściej zaludnionej południowej części województwa to już nie będzie tak duża różnica, tym bardziej, że w 2021 roku dojazd do radomskiego lotniska to będzie w całości ekspresówka plus zmodernizowana dwupasmówka na terenie Radomia, a do Modlina dalej będzie kolizyjna krajówka przez Łomianki.

Modlin i tak ma nie być zamknięty, więc skoro tak dobrze sobie radzi to przetrwa, tym bardziej, że teoretycznie powinien już na siebie zarabiać.

Z tą Łodzią to już całkowicie odpłynąłeś (142 km do Warszawy w sytuacji gdy ze stolicy do Radomia jest 100 km). "4-5 godz na dojazd i odprawę" - tego już nawet nie skomentuję.

Ostatnie zdanie to chyba skierowałeś do siebie :D

 
a
anzelm

Gratulacje !

Szczególnie dla firmy robiącej audyt . Lotnisko prawie w centrum miasta ,o przewidywanej kilku milionowej odprawie pasażerów ,do tego podrzucenie zgniłego jaja w postaci nocnych operacji lotniczych,na które nikt normalnie myślący nigdy i nigdzie by się nie zgodził. Do tego ścieżka podejścia nad dwoma dużymi osiedlami mieszkaniowymi ,a samo lotnisko otoczone ze wszystkich stron zwartą zabudową mieszkaniową.Budowa w zasadzie od podstaw ,brak jakiejkolwiek infrastruktury drogowej ,wojsko jako dotychczasowy gospodarz w ogóle nie brane pod uwagę.Okoliczni mieszkańcy, jakby ich  nie było,a niedługo okaże się  że zaczną wpływać pozwy zbiorowe o przekroczenie dopuszczalnego hałasu ,zanieczyszczenia powietrza itp. Albo to wszystko robione jest na specjalne zamówienie pewnej opcji politycznej ,ktoś stracił rozum, no jeszcze może ktoś wyczuwa w tym kopalnie państwowych pieniędzy do wydobycia .Ekonomicznych racji w tym wszystkim brak.

j
ja

widzę że struzika przydupasy się odzywają i platfusy dla których lotnisko w Radomiu to  zagrożenie dla sztucznego gniota modlina gdzie dziura mgły z nad Wisły się unoszą a cała kasa na Mazowsze pchana się przez tego szkodnika na tego gniota..dopłaca ryanowi byle chciał tam lądować precz z zieloną psytytutką zielona stonka struzikowa zostanie rozdeptana na jesień

O
Obywatel
Tylko w tym kraju można rozjebac Coś co dobrze funkcjonuje, mam na myśli Modlin, z Radomia to na miotłach powinno się latać, na Chopinie nocne loty zabronione ale nad Radomiem nie, jakby to dziadostwo ruszyło w tym mieście to współczuję mieszkańcą okolicznych osiedli noc czy dzień hurgot silników, ta polityka
m
mistery

Nie ma możliwości pełnego szkolenia pilotów przy przewidywanym ruchu pasażerskim,Radom podzieli los Wrocławskich Strachowic ,czy Krakowskich Balic.Wojsko po prostu opuści Radomski Sadków, a kilka tysięcy żołnierzy i pracowników wojska pójdzie z torbami na rzecz kilkudziesięciu pracowników portu.Kto straci - ano miasto .Opowieści typu nastąpi rozwój miasta ,to brednie .Nikt nie zmusi przewożników by latali z Radomia oddalonego o 100 km od Okęcia, jak mają możliwość latać z Modlina ,czy Łodzi ,Jeśli chodzi o pasażerów ,to kto będzie tracił 4-5 godz na dojazd i odprawę, jak może to zrobić w godzinę.Może wreszcie czas skończyć polityczne myślenie na rzecz ekonomicznego.

F
Ff
Ta, Modlin najszybciej rozwijający się port lotniczy, tylko że ostatnie kilka miesięcy to prawie zerowy wzrost, praktycznie nieistniejący w porównaniu z innymi polskimi lotniskami. Do tego mimo przekroczenia miliona pasażerów wciąż przynosi straty...
f
fsrh

za kupaczowej dopiero Radom się rozwijał platfusy nie ujadać mieliście 8 lat a pis dopiero dwa rządzi i już jest lepiej a poczekajmy na wyniki rozbudowy lotniska w Radomiu

A
Adam

Według mnie żadnej rozbudowy Portu Lotniczego w Radomiu nie będzie. Jest to tylko gra polityczna, która niszczy Radom.

G
Gość
Lotnisko w Radomiu jest od ponad 70 lat a teraz będzie prężnie działający port lotniczy
Wróć na i.pl Portal i.pl