38-letnia mieszkanka Malborka chciała kupić ekogroszek w okazyjnej cenie, straciła niemal tysiąc złotych
Przed nami sezon grzewczy, sytuacja na rynku opału nie wygląda najlepiej. Wielu z nas ma obawy, czy gdy za oknami temperatura spadnie, będziemy w stanie ogrzewać nasze mieszkania. W takich momentach nietrudno o oszustów proponujących nam kupno opału w okazyjnej cenie.
I właśnie ofiarą takiego oszustwa padła 38-letnia mieszkanka Malborka. Kobieta natrafiła na ogłoszenie w Internecie, którym podana cena ekogroszku była o wiele niższa niż regularnie. Skuszona taką propozycją, zamówiła aż 5 ton opału. Warunkiem miało być wpłacenie zaliczki, by pokryć koszty transportu.
Malborczanka przelała oszustowi 950 złotych. Następnego dnia zadzwoniła na wskazany na fakturze numer, by zapytać o szczegóły dostawy. W tym momencie zdała sobie sprawę, że mężczyzna, u którego złożyła internetowe zamówienie w rzeczywistości, podszywał się pod pracownika istniejącej już firmy.
Policja przestrzega - bądźmy czujni i uważni w związku z internetowymi "okazjami"
Bądźmy ostrożni, sprawdzajmy sprzedawców i nie płaćmy „w ciemno”. Aby nie stać się ofiarą oszustów powinniśmy pamiętać o kilku ważnych zasadach:
- - kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania;
- - uważajmy na tanie oferty i atrakcyjne okazje – oszuści lubią kusić ceną;
- · kupujmy u sprawdzonych, wiarygodnych sprzedawców;
- - uważajmy na phishing – strony internetowe podszywające się pod istniejące firmy – sprawdzajmy zawsze ich autentyczność, wpiszmy samodzielnie adres w oknie przeglądarki, w ten sposób unikniemy stron podszywających się pod legalnie działające sklepy;
- - otrzymując ofertę e-mailem lub wiadomości sms nie klikajmy w linki - mogą one zawierać złośliwe oprogramowanie lub przekierować nas na fałszywą stronę banku;
- - nie udostępniajmy swoich danych osobowych oraz danych konta bankowego;
- - przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne. Na początku adresu powinien pojawić się ciąg liter „https”, a na końcu symbol zamkniętej kłódki.
- - przy odbiorze sprawdzajmy dostarczony towar, czy na przykład węgiel nie jest „farbowany”;
- - jeśli nie ufamy sprzedawcy – płaćmy tylko przy odbiorze;
- ·zachowujmy całą korespondencję ze sprzedającym - w przypadku oszustwa może ona stać się dowodem w sprawie.
CZYTAJ TEŻ:
