Metoda "na blika". 44-letnia kobieta z Lęborka straciła prawie 10 tysięcy zł. Nie tylko ona padła ofiarą oszustów

Marcin Kapela
Marcin Kapela
Wiele osób sądząc, że koresponduje z zaufaną osobą, podaje kod BLIK, a następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdza PIN-em realizację transakcji nie sprawdzając jej szczegółów
Wiele osób sądząc, że koresponduje z zaufaną osobą, podaje kod BLIK, a następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdza PIN-em realizację transakcji nie sprawdzając jej szczegółów KPP Lębork/ Materiały własne
Oszustwa za pomocą systemu płatności mobilnych BLIK miały miejsce w ciągu ostatnich dni w powiecie lęborskim. W pierwszym przypadku oszukana została 44-letnia kobieta, do której zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. W drugim oszust podał się za siostrę pokrzywdzonej.

Oszust udawał pracownika banku

Przestępcy w mediach społecznościowych lub podczas rozmów telefonicznych są coraz bardziej bezczelni. Podszywają się pod znajomych i próbują przekonać do przekazania im pieniędzy. Często proszą o wypłacenie ich za pomocą systemu płatności mobilnych BLIK. Takie oszustwa miały miejsce w ciągu dwóch ostatnich dni w powiecie lęborskim.

Prawie 10 tysięcy złotych straciła 44-latka, do której zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. Oszust uzyskał dostęp do jej konta internetowego i za pomocą kodu BLIK kilka razy wypłacił gotówkę z bankomatu na drugim końcu Polski.

- Prośbę o pożyczkę lub przekazanie pieniędzy przestępcy najczęściej uzasadniają nagłą sytuacją. Wiele osób sądząc, że koresponduje z zaufaną osobą, podaje kod BLIK a następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdza PIN-em realizację transakcji nie sprawdzając jej szczegółów. W ten sposób przekazuje się przestępcom swoje oszczędności

- tłumaczy asp. Marta Szałkowska, Oficer Prasowy Komendanta Powiatowego Policji w Lęborku.

Oszust podał też się za siostrę poszkodowanej

W innym przypadku oszust podał się za siostrę pokrzywdzonej i wysłał jej wiadomość z prośbą o przekazanie gotówki przez podanie kodu BLIK. Nieświadoma tego, że ma do czynienia z przestępcą kobieta zgodziła się na wypłatę 600 zł.

Jak nie przegrać z oszustem? Przede wszystkim czytać informacje o transakcjach!

Policjanci zajmujący się tymi sprawami przestrzegają przed oszustami. Takiego wyłudzenia można uniknąć przy zachowaniu następujących środków ostrożności:

  • należy stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć przestępcy konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms)
  • zawsze warto potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory lub kontaktują się w inny sposób – najlepiej zadzwonić do takiej osoby
  • zawsze trzeba sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej. Przed potwierdzeniem transakcji BLIK sprawdźmy dwa razy ile wynosi kwota i do kogo ona trafi
  • nie należy klikać w linki otrzymane od nieznanych numerów – mogą nas przenieść do stron wyłudzających dane lub pieniądze
  • trzeba chronić swój telefon, a w szczególności PIN do aplikacji mobilnej banku
  • pamiętajmy też że pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS, jak i nie polecają instalować żadnych aplikacji, z których mogą wykonywać ruchy na koncie klienta.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Metoda "na blika". 44-letnia kobieta z Lęborka straciła prawie 10 tysięcy zł. Nie tylko ona padła ofiarą oszustów - Dziennik Bałtycki

Wróć na i.pl Portal i.pl