Mezozoiczne MMA. Walki na maczugi w świecie dinozaurów

Andrzej Grochal
Ankylozaury może nie były największe, ale były twardym orzechem do zgryzienia
Ankylozaury może nie były największe, ale były twardym orzechem do zgryzienia Fot. Flickr/Gary Todd
Opancerzone ankylozaury, gdy nie opędzały się od drapieżników, takich jak tyranozaury, swoimi zakończonymi kostną buławą ogonami, same urządzały między sobą sparingi – wynika z badań naukowców nad skamielinami tych dinozaurów.

Spis treści

Ankylozaury były roślinożernymi dinozaurami, żyjącymi pomiędzy 68, a 65,5 mln lat temu (pod koniec okresu kredowego). Ich cechami charakterystycznymi był pancerz, okrywający całe ciało, kostne szpikulce, szczególnie wydatne po bokach i na grzbiecie i właśnie ogon, zwieńczony kostną naroślą przypominającą buławę. Naukowcy sądzą, że ogon ten służył im do opędzania się od drapieżników, takich jak osławiony Tyrranosaurus Rex.

Mezozoiczne MMA

To, że były roślinożerne, nie znaczy, że były łagodne jak owieczki. Odkryte skamieliny, których wyniki badań zostały niedawno opublikowane, świadczą, że zwierzęta te prowadziły zaciekłe walki między sobą. Jedna z nich nosi ślady złamań kolców, które się później zagoiły, gdy osobnik jeszcze żył. Naukowcy sądzą, że takie urazy mogły powstać, gdy inny ankylozaur uderzył swoją maczugą ogonową w dinozaura.

Naukowcy podejrzewają, że ankylozaury mogły używać swoich niezwykłych ogonów podczas walk o dominację społeczną, o terytorium, czy o partnerów, tak jak obecnie czynią to jelenie, używając swoich poroży.

Niszczyciel goleni

Ta konkretna skamieniałość należała do gatunku Zuul crurivastator, co znaczy jako „Zuul, niszczyciel goleni”. Nazwa ta może świadczyć, że współcześni naukowcy oglądali „Pogromców duchów” z 1984 r., skąd pochodzi imię Zuul. Sugeruje również, że sądzimy obecnie, iż maczuga ogonowa była nie lada wyzwaniem dla dwunożnych drapieżników.

Sam ogon miał do 3 metrów długości, wzdłuż jego boków zaś widniały rzędy ostrych kolców. Zwieńczeniem tej swoistej broni były kostne struktury tworzące owalny młot, czy też buławę.

Już sama skamieniałość była dla naukowców nie lada gratką. Była tak dobrze zachowana, że na grzbiecie i bokach dinozaura zachowały się pozostałości skóry i kostnej zbroi oraz kolców. Część z nich, w pobliżu bioder i boków, pozbawiona była końcówek. Jednak po doznaniu tych obrażeń, kość zagoiła się i przybrała znacznie bardziej tępy kształt.

Ze względu na umiejscowienie obrażeń na ciele, paleontolodzy nie sądzą, aby obrażenia były spowodowane atakiem drapieżnika. Wzór uszkodzeń bardziej wygląda na wynik silnego uderzenia ogonem innego ankylozaura.

Walki na maczugi

- Od lat interesuję się tym, jak ankylozaury używały maczug ogonowych i jest to naprawdę ekscytujący nowy element układanki – powiedziała główna autorka badań, dr Victoria Arbour, kuratorka paleontologii w Królewskim Muzeum Kolumbii Brytyjskiej w Victorii w Kanadzie.

- Wiemy, że ankylozaury mogły używać maczug ogonowych do zadawania przeciwnikowi bardzo silnych ciosów, ale większość ludzi myślała, że używają maczug ogonowych do walki z drapieżnikami. Zamiast tego ankylozaury, takie jak Zuul, mogły ze sobą walczyć – dodała.

- Fakt, że skóra i zbroja są zachowane, jest jak migawka tego, jak wyglądał Zuul, kiedy żył. A obrażenia, jakich doznał w ciągu swojego życia, mówią nam o tym, jak mógł się zachowywać i wchodzić w interakcje z innymi zwierzętami w swoim pradawnym środowisku – powiedział współautor badania, dr David Evans, przewodniczący Temerty i kurator paleontologii kręgowców w Royal Ontario Museum w Toronto.

Skamielina Zuula jest obecnie przechowywana w kolekcji skamielin kręgowców Królewskiego Muzeum Ontario.

Żródło: CNN