Nowy tunel na zakopiance jest już niemal gotowy. - Obecnie rozpoczyna się ostatni etap, czyli malowanie pasów na jezdni – mówi Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - inwestora nowego tunelu. - Dodatkowo trwają ostatnie prace przy drogach dojazdowych do tunelu.
Równoległe trwa proces odbiorów wszystkich systemów zarządzania tunelem. To wiąże się z testami. Testowany jest m.in. system przeciwpożarowy czy oddymiania. Testy wyglądają z kolei tak, że w tunelu rozpalany jest... ogień. W październiku maja odbyć się ćwiczenia służb ratunkowych w tunelu, a najprawdopodobniej w listopadzie tunel zostanie otwarty dla kierowców.
Gdy ci już będą mogli jechać tą podziemną drogą, będą musieli uważać na pedał gazu. - W tunelu zainstalowany zostanie system odcinkowego pomiaru prędkości. Będzie nim zarządzała Inspekcja Transportu Drogowego – mówi Iwona Mikrut.
Biuro prasowe Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego potwierdza, że system będzie stosowany, a kierowcy, którzy przekroczą prędkość, będą musieli liczyć się z tym, że przyjdzie do nich mandat.
Niedawno GDDKiA podpisała umowę z konsorcjum firm Voltar System (lider) i Wasko (partner), które zajmą się kompleksowym utrzymaniem systemów bezpieczeństwa i urządzeń obsługi tunelu wraz z obsługą Centrum Zarządzania Tunelem. To zdanie będzie kosztowało 28 mln zł – za dwa lata pracy.
Drążenie tuneli pod Luboniem Małym rozpoczęło się w marcu 2017 roku. W październiku 2019 roku przebito prawy tunel, a w kwietniu 2020 - lewy. Budową zajmuje się włoska firma Astaldi.
Początkowo firma miała zakończyć robotę do końca lutego 2022 roku. Potem termin ten został przesunięty na 30 czerwca. To jednak również się nie udało. Teraz jednak wydaje się, że nic nie powinni przeszkodzić w zakończeniu prac niebawem. Budowa 2-kilometrowego tunelu i dróg dojazdowych do niego będzie w sumie kosztowała 968 mln zł.
Równoległe toczą się prace budowlane na kolejny odcinku nowej zakopianki – z Rdzawki do Nowego Targu. Tam przewidywany termin zakończenia prac to połowa 2024 roku.
Budowa zakopianki Rdzawka - Nowy Targ. Tak w otoczeniu gór i...
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]
