Nowe lotnisko Stambuł IST kusi luksusem i ma ambicję stać się największym portem lotniczym świata. To imponująca baza Turkish Airlines

Wojciech Rogacin
Wojciech Rogacin
Polska dopiero planuje swój centralny port komunikacyjny, a Turcja już go otworzyła. Nowe lotnisko w Stambule, które zastąpiło stary port im. Ataturka, ma się stać najwiekszym portem lotniczym na świecie i obsługiwać 200 mln pasażerów rocznie. Gospodarzem na lotnisku są linie Turkish Airlines, które rzucają wyzwanie konkurencji nie tylko w regionie, ale i na całym globie.

Zgodnie z zasadą, że najważniejsze jest pierwsze wrażenie, projektanci nowego lotniska w Stambule postarali się, by pasażerowie przybywający tam po raz pierwszy czuli się zaskoczeni, a może nawet lekko oszołomieni jego nowoczesnością, wielkością i komfortem. Nic dziwnego - nowy port lotniczy Stambuł IST, którego gospodarzem jest narodowy przewoźnik Turkish Airlines, ma być dumą Turcji.

Największy terminal na świecie

Budynek główny nowego portu, to imponujący przeszklony gmach, z efektownie zaprojektowanymi wnętrzami, połączeniem drewna, szkła i naszpikowany elektroniką. Nowe lotnisko Stambuł IST otwarto w kwietniu. I chociaż obecnie planuje się tam odprawić około 90 mln pasażerów rocznie, a docelowo - ponad 200 milionów - to w olbrzymiej budowli tłum pasażerów rozprasza się. Powierzchnia całego terminala wynosi 1,6 mln metrów kwadratowych, co sprawia, że jest to obecnie największy budynek terminala lotniczego na świecie.

Ponadto już same ciągi komunikacyjne są tak zaplanowane, by od momentu przyjazdu na lotnisko każdego pasażera pokierować jak najkrótszą drogą do jego stanowiska, zależnego od miejsca docelowego oraz klasy podróży.

Wrażenie robią także inne liczby. Lotnisko Stambuł posiada 371 miejsc postojowych dla samolotów, 228 punktów kontroli paszportowej, 20 tys. foteli dla pasażerów, 42 km taśm bagażowych, 566 punktów odpraw pasażerskiej, 144 samodzielne punkty odprawy pasażerskiej.

Przy lotnisku znajduje się również parking na 42 tys. samochodów. 22 tys. metrów kw. zajmują saloniki biznesowe.

Terminal w Stambule jest również bardzo wygodnym miejscem do robienia zakupów. Sklepy są przestrzenne, nie ma ciasnoty, z gustownymi dekoracjami wnętrz. Znaleźć tam można nawet część handlową przypominającą tradycyjny wschodni bazar.

  • 55 tys. metrów kw. zajmuje strefa Duty Free
  • 32 tys. metrów kw. zajmuje strefa restauracji
  • 2,5 tys. metrów kw. zajmują biura sprzedaży biletów
  • 10 tys. metrów kw. zajmuje strefa sklepów

Rozmach i luksus

Gdy w większości nowo powstających obiektów użyteczności publicznej w Europie stawia się na schludną, ale zazwyczaj oszczędną nowoczesność, to lotnisko w Stambule zbudowano z rozmachem. Znajduje się tam nie tylko hotel dla osób mających wielogodzinną przerwę w podróży (miejsce do spania w hotelu na lotnisku przysługuje pasażerom mającym przerwęod 6 do 12 godzin - w zależności od klasy biletu). Są również salony biznesowe, których standard dorównuje standardowi luksusowych hoteli pięciogwiazdkowych.

Turkish Airlines Business Lounge ma powierzchnię 5600 m2 i może pomieścić 765 osób. Podróżni mogą korzystać z pokojów i apartamentów, kabin prysznicowych, sali kinowej, telewizyjnej, biblioteki z wystawą sztuki lub fotografii. Są też rozsiane po całej przestrzeni salonu restauracje, i bary z przepysznymi, na bieżąco przygotowywanymi specjałami kuchni tureckiej. Nie brakuje kawiarni-herbaciarni.

Jest plac zabaw dla dzieci z samolotem, zjeżdżalniami i stacją do popcornu. Znajduje się na końcu salonu, co zapewnia dzieciom idealną przestrzeń do zabawy bez przeszkadzania innym pasażerom. Dla dorosłych też są miejsca rozrywki - np. symulator golfa, tor wyścigowy scalextric, pokój Play Station czy masażyści, którzy pomogą pasażerom w rozluźnieniu po podróży.

Obecnie są otwarte trzy salony biznesowe: jeden krajowy i dwa międzynarodowe:

  • Turkish Business Lounge - dostępny dla wszystkich pasażerów klasy biznes Turkish Airlines i linii Star Alliance.
  • Turkish Miles & Smiles Lounge - dostępny dla klientów Miles & Smiles Elite i Elite Plus, a także dla wszystkich członków Star Alliance Gold. Każda osoba może zabrać ze sobą jednego gościa
  • Turkish Domestic Lounge (loty krajowe) - dostępny dla wszystkich pasażerów klasy biznesowej Turkish Airlines i Star Alliance Business Class, Turkish Airlines Corporate Club (Turcja), klientów Miles & Smiles Elite i Elite Plus, a także wszystkich członków Gold Star Alliance.

Kolejne dwa saloniki, które zostaną otwarte późnym latem tego roku. Będą to Turkish Arrivals Lounge (przyloty) i Turkish Exclusive Lounge.

Interaktywna mapa terminalu w Stambule

Olbrzymia inwestycja

Te wszystkie udogodnienia mają swoją cenę. Budowa pierwszego etapu lotniska kosztowała około 10,5 mld euro. Całkowity koszt inwestycji, wraz z prawem do 25-letniej dzierżawy obiektu wyniesie około26 mld euro. Dziś lotnisko jest przystosowane do obsługi 90 mln pasażerów rocznie, a po ukończeniu i oddaniu wszystkich pasów startowych, których ma być sześć, będzie mogło obsłużyć 200 mln pasażerów i stanie się największym portem lotniczym świata.

Dla liniii Turkish Airlines, która jest udziałowcem konsorcjum IGA - operatora lotniska - nowy port lotniczy jest bazą, która pozwoli liniom stać się nie tylko regionalnym hegemonem.

Już teraz Turkish Airlines jest linią nr 1 na świecie pod względem liczby obsługiwanych kierunków. Obecnie samoloty tych linii latają do 311 portów lotniczych na terenie 124 krajów świata. Dziś linia, która powstała w 1933 roku dysponuje flotą składającą się z 336 samolotów.

Dalsza ekspansja

W najbliższych latach linie lotnicze Turkish Airlines zapewniają, że zamierzają kontynuować marsz na szczyt pod względem jakości usług. Chcą też utrzymać średnią wieku floty, która dziś wynosi 8 lat. Biorąc pod uwagę zamówienia samolotów na dużą skalę oraz planowany wynajem maszyn, całkowita liczba samolotów pod koniec 2023 roku ma wynieść około 500 sztuk - w tym samoloty cargo we flocie Turkish Airlines.

Systematycznie rośnie również liczba pasażerów przewożonych liniami Turkish Airlines. W 2015 roku było to niespełna 62 mln osób,
trzy lata później - już ponad 75 mln, a w tym roku szacuje się, że linia przewiezie ok. 80 mln pasażerów.

Dojazd jeszcze w rozbudowie

Ważnym czynnikiem mającym wpływ na dalszy rozwój portu w Stambule jest dojazd do samej metropolii. Lotnisko wybudowano na północno-zachodnich obrzeżach miasta. Odległość do ścisłego centrum wynosi ok. 40 km. Do miasta prowadzi nowa autostrada, obecnie jeszcze nie zatłoczona. Do centrum jedzie się nią około 40 minut.

Mankamentem jest na razie brak dobrego dojazdu komunikacją publiczną. - Niestety mimo wielu zapewnień nie udało się na czas przygotować kolei oraz linii metra, a jedyna obecna możliwość dotarcia na lotnisko to transport kołowy - mówi Piotr Bożyk, ekspert z protalu rynek-lotniczy.pl. - Ostatecznie nowe lotnisko w Stambule będzie posiadać stacje metra. Budowana linia metra M11 zostanie otwarta na początku 2020 r. - dodaje.

Bożyk zwraca uwagę na jeszcze jeden mankament nowego lotniska, mianowicie słabą sieć wi-fi. - Wi-Fi jest bardzo wolne, a czasami wręcz nieużyteczne. Nie wiemy dlaczego takie lotnisko i linia lotnicza nic z tym nie robią - mówi, ale jednocześnie stwierdza, że po usunięciu tych mankamentów oraz dokończeniu wszystkich inwestycji lotnisko w Stambule znajdzie się niewątpliwie w czołówce lotnisk świata.

Oto garść podstawowych informacji o lotnisku Stambuł IST po zakończeniu wszystkich planowanych prac:

  • 1,6 mln metrów kw. powierzchni terminalowej
  • Łączna przepustowość do 200 mln pasażerów rocznie
  • Sześć dróg startowych (pięć równoległych + jedna prostopadła)
  • 185 rękawów/pomostów
  • Stacja kolejowa w głównym terminalu
  • Stacja metra przy głównym terminalu
  • Trzy oddzielne obszary techniczne z hangarami
  • Osiem obszarów/płyt postojowych do załadunku cargo
  • Przestrzeń płyty postojowej dla 500 samolotów o łącznej ilości 6,5 mln metrów kw.
  • Parkingi dla 70 tys. samochodów
  • Dodatkowe obiekty lotniskowe: szpital, hotele, meczet, kaplica wielowyznaniowa, centrum kongresowe, a także budynki do przetwarzania odpadów oraz uzdatniania wody (część z nich już istnieje).

Wzór dla polskiego CPK?

Czy lotnisko w Stambule może być przykładem dla polskiego Centralnego Portu Komunikacyjnego? Na pewno można wykorzystać część doświadczeń, jednak - jak zauważa Piotr Bożyk - jednym z podstawowych atutów lotniska w Stambule jest fakt, iż stanowi ono bazę dla potężnego, narodowego przewoźnika. Polskie linie lotnicze LOT nie mogą się równać ani siatką połączeń, ani flotą z tureckimi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
TB
Jak (IST) chce być światowym lotniskiem, to niech wezmą się za personel na sortowni. Tam własnie okradziono mój bagaż.. i wysłano go zamiast do do Iranu - do Indii. Egzekwowanie odszkodowania to także droga przez mękę. Po roku i zagrożeniu procesem finalnie się udało.
P
Pasażer TA
Mam tylko bardzo złe doświadczenia z Tureckimi liniami od kradzieży z bagażu po odwołany lot i przedsądową walkę o zwrot za bilet. Nie polecam, nawet nie ma gdzie w PL złożyć reklamacji.
U
Ubić
2019-07-28T10:51:14 02:00, Gość:

w Turcji nie ma opozycji które szkodzi swojemu krajowi

2019-07-28T15:08:56 02:00, miejski:

Jest, ale siedzi w pace, czego życzę i naszej

2019-07-29T15:24:54 02:00, Gość:

I ty się z tego cieszysz? Najpierw opozycja potem każdy. Na przykład Ty. Bo doniesiesz później na opowiadającego ci kawał polityczny niż on sam to zgłosił. Ale durnota się panoszy.

Ha ha ha

A to dobre będą Turcja się wzorować idioci.

G
Gość
2019-07-28T10:51:14 02:00, Gość:

w Turcji nie ma opozycji które szkodzi swojemu krajowi

2019-07-28T15:08:56 02:00, miejski:

Jest, ale siedzi w pace, czego życzę i naszej

I ty się z tego cieszysz? Najpierw opozycja potem każdy. Na przykład Ty. Bo doniesiesz później na opowiadającego ci kawał polityczny niż on sam to zgłosił. Ale durnota się panoszy.

G
Gość
To nie jest CPK tylko port lotniczy Stambułu. Dedykowany nie "krajowi" tylko miastu sądząc po położeniu. Porównanie chybione.
G
Gość
Tia. Dwa ładowania na tym lotnisku dwa razy zagubiony bagaż. Food court żałosny. Po odprawie nie uswiadczysz bankomatu. Brak loungu dla Priority Pass. Itd itd. Daleko do średniej jakości lotniska.
G
Gość
2019-07-28T10:51:14 02:00, Gość:

w Turcji nie ma opozycji które szkodzi swojemu krajowi

2019-07-29T13:53:13 02:00, Gość:

No tamten Jarosław zorganizował zamach na samego siebie i przez telefon komentował wydarzenia. Mistrzostwo świata. I z drogi jaką wskazał Ataturk poszli w kierunku państwa religijnego. No to po cholerę im opozycja?

Dodam jeszcze, że przy pomocy Putina, który miał w tym interes bystrzaku.

G
Gość
2019-07-28T10:51:14 02:00, Gość:

w Turcji nie ma opozycji które szkodzi swojemu krajowi

No tamten Jarosław zorganizował zamach na samego siebie i przez telefon komentował wydarzenia. Mistrzostwo świata. I z drogi jaką wskazał Ataturk poszli w kierunku państwa religijnego. No to po cholerę im opozycja?

G
Gość
Dlatego Polska boi się Turkish Airlines i obowiązuje nadal umowa o dwustronnym ruchu lotniczym sprzed ponad 50 lat.Inne realia, inny świat a umowa ta sama.Wzrost ruchu lotniczego jest blokowany.
R
Remik
Turcja to po prostu duży kraj, liczący się w świecie, posiadający potężnego przewoźnika narodowego. My z naszym potencjałem gospodarczym, demograficznym i rachitycznym przewoźnikiem -LOTem jesteśmy trzecią ligą, choć niektóre chore umysły myślą że to mocarstwo regionalne. Prawda jest taka, że nikt się z nami nie liczy, a już na pewno mając kilka hubów w tej części Europy nikt nie wybierze warszawki tylko dlatego że marzy nam się wielki port lotniczy.
c
czaskoski pyta
a nie wystarczyło im lotnisko w Berlinie?
m
miejski
2019-07-28T10:51:14 02:00, Gość:

w Turcji nie ma opozycji które szkodzi swojemu krajowi

Jest, ale siedzi w pace, czego życzę i naszej

G
Gość
w Turcji nie ma opozycji które szkodzi swojemu krajowi
Wróć na i.pl Portal i.pl