Po wielu miesiącach oczekiwania ministerstwo infrastruktury przedstawiło wreszcie projekt zmian przepisów, mających uregulować poruszanie się po polskich miastach elektrycznymi hulajnogami. Dotąd formalnie takie urządzenia w przepisach nie istniały, jadące na nich osoby były więc z punktu widzenia przepisów pieszymi. Teraz jadąc hulajnogą będziemy musieli przestrzegać określonych zasad. Jakich? Zobacz na kolejnych slajdach - posługuj się klawiszami strzałek, myszką lub gestami.
- Zgodnie z nowymi propozycjami, urządzenia transportu osobistego (czyli na przykład hulajnogi - przyp. red.) będą pojazdami i będą plasowane w hierarchii podobnie jak rowery - zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jadąc hulajnogą będziemy więc musieli korzystać z pasów i dróg dla rowerów albo poboczy dróg, a tylko w skrajnych sytuacjach hulajnogą wolno będzie wjechać na chodnik.
Po ulicy będzie można jeździć hulajnogą tylko wtedy, gdy na jezdni będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 30 km/h. - Ma to na celu zabezpieczenie użytkownika hulajnogi przed potrąceniem - podkreśla wiceminister Rafał Weber.
- Hulajnogi będą mogły poruszać się po chodnikach tylko wtedy, gdy nie będzie drogi dla rowerów i dopuszczalna prędkość na drodze obok chodnika będzie wyższa niż 30 kilometrów na godzinę - dodaje Weber. Pierwszeństwo na chodniku będą jednak mieli piesi.
Hulajnogi w Polsce będą mogły rozpędzać się tylko do 25 kilometrów na godzinę. Ministerstwo infrastruktury chce wpisać to ograniczenie to nowych przepisów. Nie będzie za to zapowiadanego wcześniej nakazu jazdy w kasku. Podobnie jak w przypadku rowerów, kask będzie zalecany - ale nie obowiązkowy.
Hulajnogami elektrycznymi nie będą mogli jeździć najmłodsi. - Osoby poniżej 10. roku życia, ze względu na ich bezpieczeństwo i innych użytkowników ruchu, nawet pod opieką rodziców czy opiekunów prawnych nie będą mogły jeździć na hulajnogach elektrycznych - mówi Rafał Weber. Dzieci między 10 a 18 rokiem życia, by jeździć hulajnogą będą musiały posiadać kartę rowerową.
Ministerstwo chce też zabronić pozostawiania hulajnóg na przystankach, drogach, ścieżkach rowerowych i w innych miejscach, gdzie będą one utrudniały ruch.
