Nowy taryfikator punktów karnych. Wiceminister infrastruktury Rafał Weber tłumaczy, jaki jest cel

Lidia Lemaniak
Lidia Lemaniak
Udostępnij:
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, przekroczenie prędkości o więcej niż 70 km/h i kierowanie pojazdem w stanie po alkoholu. To tylko niektóre z szeregu wykroczeń, za jakie od soboty będzie można otrzymać 15 punktów karnych. Od 17 września wchodzi w życie nowy taryfikator punktów karnych. W rozmowie z i.pl wiceminister infrastruktury wyjaśnia, jakie są cele nowego taryfikatora.

„Punkty karne będą adekwatne do wykroczeń”

W rozmowie z portalem i.pl wiceminister infrastruktury Rafał Weber podkreślił, że „punkty karne będą adekwatne do wykroczeń”. – Wchodzi w życie nowy taryfikator punktów karnych, który jest związany z ich podniesieniem za najgroźniejsze, najbardziej niebezpieczne wykroczenia drogowe, takie jak: wyprzedzanie na przejściu dla pieszych, dużo wyższe niż ta dozwolona przekraczanie prędkości, objeżdżanie opuszczonych zapór czy wjeżdżanie na przejazd w chwili, kiedy zapory są już opuszczane, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub wchodzącemu na nie – wyjaśnił.

Wiceszef resoru infrastruktury zauważył, że „to są wykroczenia drogowe najgroźniejsze z punktu widzenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym”. – To wykroczenia, przez które na polskich drogach dochodzi do tysięcy wypadków drogowych, niestety też ze skutkiem śmiertelnym. Dlatego ustawą, która weszła w życie 1 stycznia tego roku, wprowadziliśmy rozwiązania dające możliwość podniesienia wysokości punktów karnych za najgroźniejsze wykroczenia drogowe. MSWiA przygotowało i opublikowało w rozporządzeniu nowy taryfikator i on faktycznie w życie wchodzi 17 września – podkreślił.

„Nadrzędnym i jedynym celem tych działań jest podniesienie bezpieczeństwa na polskich drogach”

Rafał Weber zaznaczył, że „nadrzędnym i jedynym celem tych działań jest podniesienie bezpieczeństwa na polskich drogach”. – Przypominam, że 1 stycznia weszły w życie przepisy związane z nowym taryfikatorem mandatów karnych i przynoszą one pozytywny skutek – mówił.

Zwrócił uwagę, że „w ciągu pierwszych 8 miesięcy tego roku, zginęło 12 proc. mniej osób niż w analogicznym okresie 2021 roku, a nawet kilkadziesiąt procent mniej niż w roku 2019, czyli w roku – podobnie, jak 2022 – niepandemicznym, w którym nie było żadnych ograniczeń, jeżeli chodzi o mobilność”. – W 2020 i 2021 roku takiego ograniczenia były: praca zdalna, nauka zdalna, mniej osób na drogach, mniej osób się przemieszczało i siłą rzeczy było mniej wypadków i mniej ofiar. Natomiast, jeżeli porównamy statystykę, to i tak jest ona korzystniejsza za pierwsze 8 miesięcy roku 2022. Mamy rekordowo niskie statystyki, jeśli chodzi o liczbę ofiar śmiertelnych – zaznaczył.

– Mamy nadzieję, że kolejny etap walki o bezpieczne polskie drogi, czyli podniesienie taryfikatora punktów karnych, również pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo w ruchu drogowym – podkreślił wiceminister Rafał Weber.

lena

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Portal i.pl