Droga między węzłem Rzeszów-Południe w Kielanówce a Babicą ma mieć około 10,3 km długości. Będzie to droga dwujezdniowa, z czterema pasami ruchu. Wykonawca wybuduje ją między gotowym już węzłem Rzeszów Południe, a Babicą, gdzie jego zadaniem będzie wykonanie węzła.
W przetargu ogłoszonym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad swoje oferty na wykonanie trasy złożyło 6 oferentów.
Olbrzymie różnice w cenach
Najniższa z nich jest warta 1,198 mld zł. Złożyła ją firma China Harbour Engineering Company Ltd. z Chin. Mostostal Warszawa S.A. wycenia budowę na 2,230 mld zł, Metrostav Polska S.A. – 2,400 mld zł, Strabag Sp. z o.o. – 2,562 mld zł, Budimex S.A. – 2,809 mld zł a PORR S.A. proponuje budowę za 3,195 mld zł.
GDDKiA wybierając wykonawcę weźmie pod uwagę przede wszystkim cenę. Dwa pozostałe kryteria przetargowe to długość gwarancji na wyposażenie tunelu, oraz elementów wyposażenia drogi – m.in. ekranów akustycznych. W przypadku gwarancji, wszystkie firmy zaproponowały przedłużenie jej okresu o 5 lat. Decydować będzie więc przede wszystkim cena.
- A naszych wstępnych szacunków wynika jednak, że oferta firmy z Chin jest rażąco niska, bo wynosi mniej niż 70 procent szacunkowych kosztów budowy tej drogi. Poprosimy oferenta o wyjaśnienie tej kwestii, bo być może popełnił jakiś błąd w wyliczeniach
– mówi Bartosz Wysocki z GDDKiA w Rzeszowie.
I dodaje, że koszt tego odcinka oszacowano na ok. 1,7 mld zł. Jeśli dokładna analiza GDDKiA potwierdzi wstępne przypuszczenia, oferta Chińczyków zostanie odrzucona, a drogowcy przyjmą kolejną pod względem wysokości ceny, która spełni wszystkie warunki przetargu.
Projekt i roboty budowlane
Wykonawca, z którym GDDKiA podpisze umowę będzie musiał opracować ostateczny projekt i wybudować drogę. Dostanie na to czas do 2025 roku.
- Odcinek będzie miał 10,3 km długości. Powstanie na nim między innymi tunel o długości około 2 km, a także 5 estakad, 2 wiadukty nad S19 i 3 przejścia dla zwierząt. Zlecenie zakłada również budowę węzła w Babicy – wylicza Bartosz Wysocki.
Droga będzie mieć dwie jezdnie, na każdej po dwa pasy ruchu. Pozwoli wyprowadzić ruch z miast i wsi leżących przy drodze krajowej nr 19, prowadzącej w kierunku Barwinka. Skorzysta na tym m.in. Boguchwała, przez którą codziennie przejeżdża kilkadziesiąt tysięcy samochodów. Docelowo doprowadzi do granicy państwa, przejmując ruch tranzytowy od strony Słowacji.
Odcinek Rzeszów- Babica jest częścią dużego zadania, jakim jest budowa międzynarodowej trasy Via Carpatia. Obecnie na Podkarpaciu w realizacji jest ponad 54 km S19, kolejne 85 km jest w przygotowaniu. Droga ekspresowa w naszym regionie będzie miała ok. 169 km. Poprowadzi od Barwinka przez Rzeszów do Lublina i dalej wzdłuż wschodniej granicy, w kierunku północnym, aż do granicy z Litwą w Budzisku.
