Do katastrofy kolejowej w Szczekocinach doszło 3 marca 2012 roku. To jedna z największych katastrof w historii polskiego kolejnictwa. Zginęło 16 osób.
Po latach rozpraw sądowych, dwóch dyżurnych ruchu zostało skazanych za katastrofę kolejową pod Szczekocinami. Andrzej N. - na 4 lata, Jolanta S. - na 2,5 roku więzienia.
CZYTAJ KONIECZNIE:
KATASTROFA KOLEJOWA W SZCZEKOCINACH: WSPOMINAJĄ BOHATEROWIE
Po przeprowadzeniu sekcji zwłok 16 ofiar biegli ustalili, że przyczyną śmierci pasażerów były ciężkie obrażenia wielonarządowe. Były to złamania otwarte, złamania kręgosłupa, rozerwanie organów wewnętrznych, nagłe uduszenia, a nawet odcięcie kończyny u jednej z ofiar. Osoby, które przeżyły zderzenie, ucierpiały nie tylko fizycznie, odnosząc obrażenia ciała, ale także psychicznie.
Prokuratura ustaliła, że oskarżeni nie dopełnili swoich obowiązków. Kiedy system komputerowy zasygnalizował usterkę rozjazdów, Andrzej N. nie ustawił ich, jak powinien, ręcznie. Przez to pociąg wjechał nie na ten tor, co trzeba. Z kolei oskarżona Jolanta S. pomimo sygnału, że jeden z torów jest już zajęty, wpuściła na niego drugi pociąg, co spowodowało, że oba jechały po tym samym torze i w konsekwencji zderzyły się czołowo.
Katastrofa pod Szczekocinami: Pasażerka miała kawałek metalu...
Katastrofa kolejowa w Szczekocinach WIDEO Akt oskarżenia 2 k...
Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami: Prokuratura chce prze...
Oto kalendarium Katastrofy w Szczekocinach minuta po minucie:
1. Godz. 21.08 przyjęcie zgłoszenia w Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego (zgłaszający - pogotowie ratunkowe w Zawierciu).
2. 21.15 - na miejsce wyjeżdżają zespoły ratownictwa medycznego ze Szczekocin, Kielc i Zawiercia.
3. 21.22 - wyjeżdża zespół z Będzina.
4. 21.27 - zadysponowano 4 zespoły ratownictwa medycznego Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego.
5. 21.29 - na miejsce wyruszają 2 śmigłowce Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
6. 21.49 - do Szczekocin wyrusza zespół ratownictwa medycznego z Rudy Śląskiej.
7. 21.54 - w akcję ratunkową jest zaangażowanych 30 karetek.
8. Początkowo akcję na miejscu koordynuje lekarz pogotowia ratunkowego z Sosnowca.
9. Dyrektor wydziału bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego podejmuje decyzję o wzmocnieniu służby dyżurnej w Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego - utrzymywanej do momentu zakończenia akcji.
10. Od początku trwania akcji ustalano ilości osób przewożonych do szpitali.
11. Służba dyżurna WCZK ustalała listę osób poszkodowanych - pierwsza lista powstała o 1.00, wtedy też uruchomiono infolinie dla rodzin i bliskich poszkodowanych
12. Lista jest aktualizowana o 7.30 i 13.30.
13. WZCK na bieżąco informuje BBN, RCB, Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministerstwa Zdrowia
14. Powiatowe centra zarządzania kryzysowego na obszarze, na którym znajdują się szpitale, które przyjęły poszkodowanych, zostały poinformowane o konieczności przygotowania się do procedur psychologicznych.
15. Wojewódzkie centra zarządzania kryzysowego z województw, z których pochodzą poszkodowani otrzymały listy oraz informacje o szpitalach, w których przebywają poszczególni pasażerowie.
16. WCZK na bieżąco współpracuje z ambasadami, konsulatami oraz mediami.
17. Na miejscu zdarzenia uruchomiono kanał współdziałania między służbami (łączność radiowa)