„Guadelupe Explorer” to pierwszy gazowiec, który wpłynął do nowego terminala chemicznego w porcie morskim w Policach. Jego wejście do portu nie było łatwe, bo panowały trudne warunki atmosferyczne między innymi mgła. Statek cumował nad ranem 22 grudnia
- Pierwszy ładunek ma służyć do rozruchu całej instalacji i do zweryfikowania jej funkcjonalności, więc dzisiaj mamy pierwszy krok po dłuższym marszu, który chcielibyśmy zakończyć w połowie przyszłego roku - mówi Andrzej Łuc, prezes Morskiego Portu Police.

Wielkie przygotowania
Terminal umożliwi dostawy dwóch kluczowych surowców do inwestycji, tj. propanu i etylenu. W polickim gazoporcie wybudowano trzy zbiorniki – dwa na propan o pojemności 40 tys. m3 każdy i jeden na etylen o pojemności 12 tys. m3. Dostawa gazu to wynik umowy zawartej z amerykańską firmą, która zabezpiecza potrzeby Grupy Azoty na propan w 50 procentach w kolejnych dwóch latach, do 2024 roku. Wartość tej umowy to 250 milionów dolarów.
Potężna fabryka ruszy w przyszłym roku.
- Budowa Polimerów Police jest na końcowym etapie, możemy już mówić o zaawansowaniu rzeczowym na poziomie ponad 98 procent. Można powiedzieć, że to finisz, czujemy się jak w wyścigu kolarskim - mówi Tomasz Hinc, prezes Grupy Azoty. - Powstający kompleks chemiczny w istotny sposób poprawi bilans polipropylenu w naszym kraju i uczyni z Polski, z Grupy Azoty jednego z europejskich liderów produkcji tego bardzo ważnego półproduktu. Teraz Polska ma ujemny bilans: więcej importuje, niż produkuje. 430 000 ton sprawi, że staniemy się również jednym z liderów w Europie Środkowo Wschodniej w produkcji polipropylenu.
O tym, jak ważna jest rola nowej fabryki w Policach, przypomniał dr Andrzej Niewiński, prezes Grupy Azoty Polyolefins S.A., spółki, która realizuje projekt "Polimery Police".
- Rocznie Polska importuje 800 000 ton polipropylenu. W czasach pandemii koronawirusa okazało się, że w wielu przypadkach tego polipropylenu zabrakło dla nas. Zabrakło na maseczki, na stroje ochronne, na rurki. To było ogromne wyzwanie ze względu na zagrożenie pandemiczne, z jakim musieliśmy sobie poradzić. Nasz produkt w istotny sposób pozwoli obniżyć to ryzyko, jeżeli w przeszłości takie zdarzenie będzie miało miejsce - wyjaśnił prezes Niwiński.
Co to za inwestycja?
Przypomnijmy, że generalnym wykonawcą „Projektu Police” jest Hyundai Engineering Co., Ltd. Planowany termin rozpoczęcia komercyjnej eksploatacji wyznaczono na 2023 rok. W zakres projektu wchodzi instalacja do produkcji propylenu, instalacja do produkcji polipropylenu wraz z instalacjami pomocniczymi i infrastrukturą towarzyszącą, a także terminal przeładunkowo-magazynowy.
Produkowany pod marką Gryfilen polipropylen wykorzystywany będzie między innymi w produkcji opakowań, artykułów gospodarstwa domowego, w przemyśle samochodowym czy farmaceutycznym.