PKP PLK zainwestuje w rozbudowę sieci kolejowej gdańskiego portu. Koszty inwestycji mają przekroczyć miliard złotych

PAP
PKP PLK zainwestuje w rozbudowę sieci kolejowej gdańskiego portu. Koszty inwestycji mają przekroczyć miliard złotych
PKP PLK zainwestuje w rozbudowę sieci kolejowej gdańskiego portu. Koszty inwestycji mają przekroczyć miliard złotych PKP PLK
70 km torów oraz 233 rozjazdy i rozbudowa Lokalnego Centrum Sterowania - to efekty działań PKP Polskich Linii Kolejowych w ramach rozbudowy sieci kolejowej w gdańskim porcie. W środę przedstawiciele spółki PKP PLK zaprezentowali nową inwestycję o wartości ponad 1,1 mld złotych.

Rozbudowa sieci kolejowej gdańskiego portu. PKP PLK przedstawiło szczegóły inwestycji

- Zakończyliśmy trwające ponad 30 miesięcy prace, które miały poprawić dostępność portów morskich do infrastruktury kolejowej - powiedział w trakcie środowej konferencji prasowej członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Arnold Bresch.

Jego zdaniem poprawa kolejowego dostępu do Portu Gdańsk zapewniła bardziej ekologiczny, wydajniejszy i bezpieczniejszy przewóz towarów. "To oznacza większy udział kolei w przewozie ładunków, rozwój portu oraz rozwój gospodarki" - wskazywał.

Czytaj też: Nowy terminal kontenerowy w Gdańsku. Mieszkańcy: „Mamy do was żal”. Baltic Hub: „Otwarcie informujemy o wszystkim”

W zakresie projektu zbudowano i zelektryfikowano prawie 70 km torów oraz 233 rozjazdy i urządzenia w obszarze stacji Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany oraz na liniach Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany.

Sprawną i bezpieczną komunikację kolejową oraz drogową zapewniła budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Ku Ujściu, który został oddany do użytku w grudniu ub. r.

Ponadto, w ramach prac przebudowano trzy mosty oraz dwa wiadukty i kilkanaście przepustów.

Bresch dodał, że prace, które zostały przeprowadzone pozwolą PKP PLK lepiej zarządzać ruchem na stacji.

- Już w tej chwili poprawiliśmy przepustowość. Dzięki temu nie zakorkowaliśmy się w momencie, gdy te nabrzeża muszą być obsługiwane związku z transportem węgla - zaznaczył.

Dodał, że w tej chwili, dzięki zmodernizowanej infrastrukturze go gdańskiego portu może wjechać więcej pociągów. "Mówimy o zwiększeniu pracy stacji o ok. 300 proc." - mówił.

Wybory 2025. Zwycięstwo Nawrockiego, wysoka frekwencja

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

W ramach prac rozbudowano również Lokalne Centrum Sterowania Gdańsk Port Północny i zbudowano nastawnię na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Wyposażono je w nowe komputerowe urządzenia oraz systemy telekomunikacyjne, które zapewniły sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. Pozytywny wpływ na bezpieczeństwo ma również modernizacja 13 przejazdów kolejowo – drogowych.

Członek zarządu PKP PLK wskazywał, że stacja przed rozpoczęciem modernizacji była bardzo zaniedbana.

- Jako spółka nie dysponowaliśmy pieniędzmi na prowadzenie takich planowanych remontów i w związku z tym borykaliśmy się z wieloletnimi zaległościami utrzymaniowymi - tłumaczył.

Dodał, że niezbędne były prace polegające na odbudowie warstw, która jest pod torami. "Musieliśmy wzmocnić podtorze, żeby można było wprowadzać cięższe pociągi" - podkreślił.

Kierownik budowy Tomasz Trojanowski dodał, że prace nie należały do najłatwiejszych.

- Całą stację Port Północny podnieśliśmy o ok. 2 metry do góry, wykorzystaliśmy przy tym 900 tys. m3 materiału - mówił.

- Gratuluję PKP PLK realizacji tej strategicznej inwestycji, która pozwala na sprawniejszy transport towarów do portu koleją, która jest ekologicznym środkiem transportu - przekazał Head of Unit at CINEA Morten Jensen.

Dodał, że ten efekt osiągnięto poprzez znaczne zwiększenie przepustowości oraz poprawę płynności ruchu w korytarzu Bałtyk-Adriatyk. To efektywne wykorzystanie środków unijnych.

Arnold Bresch wskazał, że infrastruktura kolejowa przy polskich portach jest wciąż budowana i modernizowana.

- Przygotowujemy się do tego, żeby stać się alternatywą dla pozostałych portów na Bałtyku. Mówimy o portach w Gdańsku, Gdyni, w Świnoujściu i Szczecinie - ocenił.

Zaznaczył, że PKP PLK jako zarządca infrastruktury przygotowuje magistrale kolejowe tak, żeby te stacje, które są już przebudowywane były zasilane z kierunków południowych.

- To jest plan rozwojowy na najbliższe lata, żeby przyciągnąć towary z Czech i Słowacji na nasze wybrzeże - podsumował członek zarządu PKP PLK.

Wartość inwestycji wyniosła 1,1 mld zł netto. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – "Łącząc Europę".

ZOBACZ TAKŻE: Gdańsk. Mieszkańcy skarżą się na pył wlatujący do ich mieszkań z okolicznych składów węglowych. Władze Portu Gdańsk uspokajają

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Piękny wolej Casha ucieszył Stadion Śląski. Polska ukąsiła Mołdawię

Piękny wolej Casha ucieszył Stadion Śląski. Polska ukąsiła Mołdawię

Lewandowski pojawił się na ławce i szybko z niej zniknął. Dlaczego?

Lewandowski pojawił się na ławce i szybko z niej zniknął. Dlaczego?

Wróć na i.pl Portal i.pl