Płatne drogi w Polsce. Za które odcinki zapłacimy od 1 października?

aip
Polskapress/zdjęcie motywowe
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dniem 1 października 2016 r. sieć dróg płatnych viaTOLL powiększy się o prawie 150 km. Do mapy płatnych tras dołączą odcinki zlokalizowane w 7 województwach: dolnośląskim, łódzkim, mazowieckim, podkarpackim, śląskim, świętokrzyskim i zachodniopomorskim. Po rozszerzeniu polska sieć dróg objętych opłatą elektroniczną wzrośnie do ok. 3 300 km.

Październikowe rozszerzenie będzie stanowiło siódmy etap rozbudowy sieci dróg płatnych w ramach systemu viaTOLL.

Odcinki, które z dniem 1 października br. zostaną dołączone do systemu:

* Autostrada A1 - węzeł Łódź Północ – węzeł Tuszyn (ok. 40,7 km),

* Autostrada A4 - węzeł Rzeszów Wschód – węzeł Jarosław Zachód (ok. 41,3 km),

* Droga ekspresowa S1 - węzeł Bielsko-Biała Mikuszowice – węzeł Żywiec Browar

(ok. 18,1 km),

* Droga ekspresowa S3 - węzeł Miękowo – węzeł Goleniów Północ (ok. 4,1 km),

* Droga ekspresowa S6 - węzeł Nowogard Zachód – węzeł Nowogard Wschód (ok. 7,2 km),

* Droga ekspresowa S8 - skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1971D – węzeł Wrocław Południe (ok. 3,3 km),

* Droga ekspresowa S8 - węzeł Rzgów – węzeł Łódź Południe (ok. 5,1 km),

* Droga ekspresowa S8 - węzeł Paszków – węzeł Opacz (ok. 9,4 km),

* Droga ekspresowa S8 - węzeł Powązkowska – węzeł Modlińska (ok. 4,6 km),

* Droga ekspresowa S17 - Michałówka (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1319W) – węzeł Garwolin Południe (ok. 10,9 km),

* Droga ekspresowa S74 - węzeł Kielce Bocianek – Cedzyna (połączenie z drogą krajową nr 74) (ok. 5,3 km).

Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL został uruchomiony w lipcu 2011 r. i jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich DMC.

Na koniec sierpnia br. w systemie zarejestrowanych było ponad 1 mln 5 tys. pojazdów oraz 626 tys. użytkowników. Operator systemu rozdystrybuował ponad 61 tys. urządzeń viaAUTO, przeznaczonych dla samochodów osobowych, a dodatkowe 1,2 tys. przekazał w użytkowanie służbom ratowniczym.

Wszystkie przychody wygenerowane przez system viaTOLL trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) i przeznaczane są na dalsze inwestycje w rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce.

Dotychczasowe wpływy do KFD z opłat za przejazdy płatnymi odcinkami dróg i autostrad wnoszonych za pomocą systemu viaTOLL wraz z opłatami od kierowców pojazdów lekkich (wnoszonymi manualnie i za pomocą viaAUTO) za korzystanie z odcinków autostrad A2 Konin - Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica wyniosły niemal 6,59 mld zł, a każdego dnia roboczego kwota ta powiększa się średnio o kolejne 5 mln.

Nakłady inwestycyjne na budowę systemu wyniosły niespełna 1,1 mld zł netto, na rozszerzenia– 166 mln zł netto, a koszty operacyjne – 1 mld 135 mln zł netto.

Najbardziej dochodowymi drogami w ramach systemu viaTOLL są autostrada A4, droga ekspresowa S8 oraz autostrada A2. Tylko przez ostatnie pół roku te trzy trasy wygenerowały łącznie ponad 429,4 mln zł wpływów, przy czym zdecydowanie największa część tej kwoty, bo aż 218,5 mln przypada na A4.

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

i
inż. budownictwa drogowego
Tak, drogi budowano z naszych podatków, ale 1 samochód C+P (TIR) niszczy drogę 2000 razy bardziej niż samochód osobowy. Także sprawiedliwym jest, że TIR-owcy płacą za drogi klas A, S i GP.
k
kierowca
Jeszcze nie zakończyli budowy S3 miedzy Goleniowem a Świnoujściem, a już każą sobie płacić.
k
kmw
Viatoll, to na razie ciężarówki, dla osobowej póki co nic się nie zmieni. A i zdaje się, że ciężarówki będą miały zakaz jazdy przez ŁÓDŹ, oczywiście też jestem za tym, żeby autostrady były darmowe, ewentualnie na winiety jak u naszych południowych sąsiadów i Austrii, no i 3 pasy...
Z
Złodzieje
Złodzieje
p
podatnik
Te drogi budowano z naszych podatków!

I z tych podatków powinny być remontowane.

Obciażanie tylko kierowców to dyskryminacja jednej tylko grupy obywateli.
ł
łodzianin
Drenażu Polaków jako podwładnych korporacji CD. i nastąpi dalej. My niczym stado baranów jesteśmy strzyżeni potulnie. To się nazywa zniewolenie ekonomiczne hehe
s
szok
To jest jakaś masakra, w końcu wybudowali jakąś obwodnice Łodzi (a1 i s8), żeby nie była taka zakorkowana, a teraz chcą, żeby była płatna i wszystkie samochody znowu ruszą przez Łódź. Dwa pasy w tym jeden cały czas zajęty przez tiry, a jeszcze gorzej jak zaczynają się wyprzedzać i robi się korek. Jak chcą pobierać opłaty niech dobudują trzeci pas, jeden dla szybkich aut ciągle wyprzedzający i mrugających, żeby zjechać, drugi dla średnich a trzeci dla tirów, to jeszcze będziemy wiedzieli za co płacimy, no i niech poprawią jakość tych dróg.
Wróć na i.pl Portal i.pl