Ponad 72 mln zł kary dla lidera rynku sprzedaży samochodów używanych. Mamy odpowiedź: Nie zgadzamy się z wnioskami Urzędu

OPRAC.:
Redakcja Strefy Biznesu
Redakcja Strefy Biznesu
Dealer samochodów używanych AUTOCENTRUM AAA AUTO podawał nieprawdziwe informacje o cenie oferowanych pojazdów. Spółka stosowała też niedozwolone zapisy w umowach
Dealer samochodów używanych AUTOCENTRUM AAA AUTO podawał nieprawdziwe informacje o cenie oferowanych pojazdów. Spółka stosowała też niedozwolone zapisy w umowach Unsplash/ Obi - @pixel8propix
Prezes UOKiK nałożył ponad 72 mln zł kary na Autocentrum AAA Auto sprzedające używane samochody. Chodzi o podawanie nieprawdziwych informacji o cenie aut oraz stosowanie niedozwolonych zapisów w umowach, które obligowały kupujących do potwierdzenia stanu technicznego pojazdu. – W naszym postępowaniu wykorzystaliśmy narzędzie „tajemniczego klienta” – zdradził Prezes UOKiK Tomasz Chróstny. – AURES Holdings zdecydowanie nie zgadza się z wnioskami Urzędu – czytamy w przesłanej nam odpowiedzi.

Spis treści

Ponad 72 mln zł kary dla Autocentrum AAA Auto. jest decyzja UOKiK

Jak podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Autocentrum AAA Auto to jeden z liderów rynku sprzedaży samochodów używanych. Swoje pojazdy wystawia w salonach, oraz prezentuje na stronie internetowej i w serwisie Otomoto.

UOKiK przekazał, że dostał „liczne skargi na nieprawidłowości związane z prowadzoną przez spółkę polityką sprzedaży oraz zapisami umów zawieranych z klientami".

– Po przeprowadzonym postępowaniu, w tym kontroli w trybie tajemniczego klienta, Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje, w których nałożył na Autocentrum AAA Auto łącznie ponad 72 mln zł kary – wskazano w opublikowanym w środę komunikacie.

Jak tłumaczył Urząd, spółka m.in. nie informowała, że na cenę w ogłoszeniu auta składa się koszt oraz produkt dodatkowy, czyli ubezpieczenie „Carlife Gwarancja". Urząd wskazał, że o tym klienci dowiadywali się dopiero podczas wizyty w salonie, gdy sprzedawca automatycznie udzielał im „zniżki" w wysokości odpowiadającej składce ubezpieczeniowej.

Jeśli klient zrezygnował z polisy, składka była zwracana nie jemu, lecz Autocentrum. Jednocześnie, spółka zaniżała cenę samochodu na fakturze, co mogło mieć znaczenie w przypadku określania jego wartości lub w razie zgłaszania roszczeń reklamacyjnych wobec spółki – wskazał UOKiK.

„Dodatkowa opłata za obsługę klienta" i stosowanie klauzul abuzywnych

Dodano, że w ogłoszeniach na stronach www.aaauto.pl oraz www.otomoto.pl spółka pomijała także informacje, że do ceny pojazdu doliczone będzie 1398 zł obowiązkowej opłaty za „dodatkową obsługę klienta". W salonie okazywało się, że cena pojazdu jest wyższa.

– Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył na spółkę karę ponad 67 mln zł – podano.

Druga decyzja UOKiK wobec Autocentrum AAA Auto dotyczy klauzul abuzywnych, które - według Urzędu - spółka stosowała do kwietnia 2023 r. w umowach z konsumentami. Kupujący musieli podpisać oświadczenia, zawarte w Protokole Sprzedaży, potwierdzające, że sprawdzili stan techniczny pojazdu. Postanowienia zakładały, że kupujący miał jazdę próbną samochodem i była ona wystarczająca do zweryfikowania wszystkich parametrów auta. Klienci nie mogli wyrazić odmiennego stanowiska, nawet jeśli jazda próbna się nie odbyła lub nie mieli wystarczającej wiedzy pozwalającej ocenić stan pojazdu. W ten sposób przedsiębiorca unikał odpowiedzialności za ewentualne usterki.

Jak przekazał Urząd, za stosowanie klauzul abuzywnych Prezes UOKiK ukarał a Autocentrum AAA Auto ponad 5 mln zł.

UOKiK nakazał, by spółka opublikowała oświadczenia informujące o wydanych przez Prezesa Urzędu decyzjach na oficjalnej stronie internetowej Autocentrum oraz na jej profilu „AAA AUTO POLSKA" na portalu Facebook. Decyzje są nieprawomocne – spółka może złożyć od nich odwołanie.

Firma odpowiada: nie zgadzamy się z wnioskami Urzędu

– AURES Holdings zdecydowanie nie zgadza się z wnioskami Urzędu. Zawsze postępowaliśmy z naszymi klientami w pełnej zgodności z obowiązującymi przepisami – czytamy w przesłanym nam przez AURES Holdings oświadczeniu.

W dalszej części zwrócono uwagę, że „wyniki badań NPS, a także wysokie oceny w opiniach w wyszukiwarce Google wyraźnie pokazują, że klienci są bardzo zadowoleni". – W ciągu prawie dziesięciu lat naszej działalności w Polsce ani razu nie spotkaliśmy się z sankcjami, ani ostrzeżeniami ze strony władzy – dodano.

– W toku śledztwa w pełni współpracowaliśmy z Urzędem i terminowo udzielaliśmy wszelkich wymaganych wyjaśnień. Dlatego też uważamy karę i jej wysokość za całkowicie nieuzasadnioną oraz wnosimy od niej zażalenie w ustawowym terminie. Jesteśmy całkowicie pewni, że zostaniemy usprawiedliwieni w sądzie – czytamy w przesłanym nam oświadczeniu.

Źródło:

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ponad 72 mln zł kary dla lidera rynku sprzedaży samochodów używanych. Mamy odpowiedź: Nie zgadzamy się z wnioskami Urzędu - Strefa Biznesu

Wróć na i.pl Portal i.pl